• 0

Overname klanten, overeenkomsten en personeel

Kan iemand mij op weg helpen met het volgende vraagstuk?

 

Wij zijn voornemens om de klanten, personeel en cred. & deb. contracten van een collega bedrijf over te nemen de resterende bedrijfsmatige middelen blijven in de BV achter.
We zijn overeengekomen dat wij het personeel overnemen en een contract geven, de eigenaar wil zijn portfolio hier tegenover zetten.
Lopende contracten crediteuren en debiteuren worden ook overgedragen. Resterende zaken blijven dus in de BV van de huidige eigenaar achter!

 

Mijn idee is het om € 25.000,- te betalen voor zijn portfolio, en € 25.000,- voor overname personeel met de honorering van contracten. 

Is er iemand die mij kan aangeven of dit zo mag, en zo niet zijn er andere / betere methode om dit met een gesloten beurs te regelen.

Als er een geldenstroom moet komen is dat verder geen probleem!

 

Met vriendelijke groet,

 

Dennis

Met vriendelijke groet,

 

Dennis

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even een paar dingetjes, misschien dat het alleen de manier van formuleren is, maar klinkt me niet helemaal lekker in de oren.

 

Allereerst over het personeel een contract "geven". Ik ben van mening dat er geen sprake is van een contract geven. Als je personeel overneemt, zal het zo zijn dat jij hún contract moeten némen. En je moet het nemen zoals het is. Met alle toeters en bellen die er al aan hangen, inclusief verworven rechten en oorspronkelijke in-dienst-datum. Er hangen dus ook veel impliciete rechten of financiële verplichtingen aan vast die wellicht pas naar de oppervlakte komen op het moment dat ze bijvoorbeeld ziek worden, arbeidsongeschikt worden of uit dienst gaan, hetzij door pensionering, hetzij door ontslag. Houd hier rekening mee!

 

Ten tweede het betalen voor een portfolio. Op zich kan dat volgens mij wel zoals je hebt afgesproken. Als je denkt dat het 25.000 euro waard is, kun je dat overeenkomen. Ik denk alleen wel dat er fiscaal sprake is van zogenaamde goodwill, hetgeen betekent dat je dit bedragen niet in één keer van je winst mag aftrekken als kosten. Dat zal dan uitgesmeerd moeten worden over de komende 10 jaar.

 

Maar als je vervolgens de (toekomstige) waarde van de overname van het personeel ook waardeert op 25.000 euro, dan is de gezamelijke waarde van alles wat je overneemt dus feitelijk nihil. Het is dus eigenlijk zoiets als het overnemen van een huis van 250.000 euro en tegelijkertijd de hypotheek van 250.000 euro. Per saldo is de waarde van alles wat je overneemt bij elkaar niets.

Misschien dat er fiscaal voor de btw nog wel een verschil kan zijn. Let hierbij vooral op artikel 37d van Wet Omzetbelasting. Afgehankelijk van de manier en de soort van zaken die worden overgenomen kan er sprake zijn van btw-vrijstelling bij overname...of juist niet.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, DaMedia zei:

Ik kom uit op 50.000 euro i.p.v. nihil. TS betaald 25k voor de portfolio en 25k voor ingewerkt personeel.

Ik denk dat dat een tikfoutje is. Ik neem aan dat hij geld krijgt om het personeel met alle rechten over te nemen (want dat kost wat in de toekomst). Er wordt ook gesproken "met gesloten beurs".

 

Probleem is wel dat je normaal op goodwill af kunt schrijven. Als je dat op voorgestelde manier doet (als dat al mogelijk is) is er dus geen goodwill voor de balans wat dus geen besparing met afschrijving oplevert. Met de bepaling van de goodwill prijs moet daar rekening mee gehouden worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

prinsrachid Correct zal mijn manier van formuleren zijn maar wat je omschrijft en interpreteert, is helemaal correct. De overname moet belastingtechnisch en wettelijk binnen de lijnen blijven maar zoals Rik · correct aangeeft het liefst "met gesloten beurs" .

Personeel krijgt een minimaal gelijk of beter contract bij ons! om hier ook geen misverstanden over te laten bestaan.

 

heren dank voor de input!

aangepast door Dennis1972

Met vriendelijke groet,

 

Dennis

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.