• 0

Vragen over distributeur en de marges

Hallo allen,

 

Ik heb veel onderzoek gedaan naar de term distributeur. Ik zou graag advies en tips willen ontvangen.

 

2,5 jaar geleden ben ik bij een buitenlands bedrijf terechtgekomen, waar ik potentie in zag. Op dit moment ben ik nog steeds een supporter. Eindelijk hebben ze hun product op de markt gebracht, waar ze patent hebben op het elektronische product in Europa en de US. Mijn plannen zijn om het product in de EU en de verenigde staten te verkopen aan Groothandels, retailers en consumenten. Een office en Warehouse worden er aangeschaft in Nederland en New York om mee te beginnen. De verkoop, distributie en marketing worden uit handen genomen. Door het bedrijf word ik als enigste distributeur aangewezen in de landen waar ik verkoop. Het bedrijf geeft me toestemming om hun bedrijfsnaam, merknaam en logo te gebruiken op de overeenkomst vastgelegd. Mijn vraag hierbij is kan ik hun bedrijfsnaam registreren als distributeur met hun toestemming, wat zijn de voor en nadelen ervan?

 

wat zijn de marges dat ik kan hanteren aan zowel de groothandels, retailers en consumenten.

Ik verkoop het elektronisch product voor een verkoopprijs van €299,- incl btw aan de consument. Momenteel ben ik in de onderhandeling over de inkoopprijzen met het bedrijf. Mijn inkoopprijs waar ik aan denk is  €73,56.  

 

De marges waar ik aan zit te denken:

Fabriek->distributeur = prijs 

Distributeur -> Groothandel = prijs x 1,3 

Groothandel->Retailer = prijs x 1,5 

Retailer->consument = prijs x 2,2 

 

Inkoop € 73,56 — x 1,3 = € 95,63 x 1,5 = € 143,44 x 2,2 = €315,57 incl btw

 

Graag zou ik hier feedback over willen ontvangen.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL 

 

Als ik jouw verhaal goed begrijp, kun jij voor dit product exclusiviteit krijgen in een bepaalde regio? Wat ik niet begrijp, is waarom je in de rekensom op de consumentenprijs €315,57 uitkomt, terwijl je het eerder hebt over €299,00?

 

Wat voor feedback hoop je verder te krijgen?

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 2

Geen idee over wat voor een elektronisch product je het hebt, maar ik ben bang dat je een 1 hit wonder zult worden. Er zijn 2 smaken, of het veroudert nog sneller dan een zak aardappels onderin je keuken kast, of het wordt zo populair dat de concurrentie er ook op springt en voor je het weet ligt hetzelfde voor 99 euro bij de Blokker. Tenzij je Apple heet.

 

Maar mijn eerste gedachte is dat het opzetten van een distributie netwerk vanuit niets voor een product waarvan je niet weet wat de levensduur is. Wat kost de marketing en warehouse je, en op basis van je huidige positieve prijsinschatting, hoeveel moet je verkopen om break-even te draaien en hoe reëel is dat. Wat als er nu een nieuwe versie uit komt en je hebt nog 100.000 stuks van de versie 1.0 liggen, wat gebeurt er dan? Je verkoopt over de grens, wat gebeurt er met de verkoopprijs in de VS wanneer de USD minder waard wordt? Je kunt dan niet zomaar de prijs omhoog gooien omdat je winst in EUR omlaag gaat. Ga je verkopen aan grote ketens en hoe goed denk jij dat je eigen skills zijn tegenover de beroeps inkopers van grote concerns? Hoe aansprakelijk ben jij als er straks een huis afbrand doordat er een defect in het product zit en jij bent de enige schakel van de keten die in een bepaald land zit. Ik denk dat je iets verder moet kijken dan en berekening van de verkoopprijs.

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Donovan zei:

Eindelijk hebben ze hun product op de markt gebracht, waar ze patent hebben op het elektronische product in Europa en de US.

 

Iemand anders heeft het patent elders?

 

Dat klinkt als een product dat in Azië is ontwikkeld en vervolgens is doorverkocht aan een partij (het bedrijf) voor de VS en Europa. Die partij maakt jou vervolgens distributeur en meteen voor beide markten. Wat blijft er dan over voor 'het bedrijf' als toegevoegde waarde in die keten? Rechten-hebbende?

 

Wie is distributor in Canada?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Kan weinig informatie geven over je elektronische product en hoe dit gaat lopen maar moet zeggen uit persoonlijke ervaring dat je marges goed zijn. 

Voorbeeld: tijdens mijn studie gehandeld (en nog steeds) in alle A-merk smartphones en computers (grote partijtjes) en had gemiddeld maar een winstmarge van tussen de 4 en 6 procent.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.