• 0

4,9% aandeelhouder als BV in een andere BV

Beste forumleden,

 

Is er iemand die mij kan vertellen of het mogelijk is om als BV (Werkmaatschappij) van een Holding, voor 4,9% aandeelhouder te zijn in een andere BV (werkmaatschappij) die ook onderdeel is van een holding (niet dezelfde holding uiteraard).

 

Uitleg:

Op dit moment probeer ik iemand te introduceren in mijn bedrijf, waardoor hij met zijn 4,9% aandeelhouderschap kan mee investeren in mijn onderneming. Echter willen wij het zodanig regelen dat hij alleen vanuit zijn BV aansprakelijk is (voor de 4,9%) en niet dat zijn holding ook voor 4,9% aansprakelijk gesteld kan worden.

 

Mijn vraag is of dat mogelijk is en uiteraard wettelijk toegestaan is.

 

Ik zie een reactie graag tegemoet.

 

Mvg

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Schone Zaak, allereerst welkom op Higherlevel!

 

23 minuten geleden, schone zaak zei:

of het mogelijk is om als BV (Werkmaatschappij) van een Holding, voor 4,9% aandeelhouder te zijn in een andere BV (werkmaatschappij) die ook onderdeel is van een holding (niet dezelfde holding uiteraard).

 

Ja, dat is mogelijk. Verstandig is het meestal echter niet : aandelenbelangen horen bij voorkeur uit de risicosfeer van de werkmij, plaats die dus juist in een holding of een tussenholding.

 

23 minuten geleden, schone zaak zei:

Op dit moment probeer ik iemand te introduceren in mijn bedrijf, waardoor hij met zijn 4,9% aandeelhouderschap kan mee investeren in mijn onderneming. Echter willen wij het zodanig regelen dat hij alleen vanuit zijn BV aansprakelijk is (voor de 4,9%) en niet dat zijn holding ook voor 4,9% aansprakelijk gesteld kan worden.

 

Een aandeelhouder is sowieso niet aansprakelijk te houden, alleen bestuurders zijn dat.

Kortom: als iemand investeert maar daarvoor geen directe zeggenschap als bestuurder verlangt, is er qua aansprakelijkheid niets aan de hand. 

 

Wordt iemand wel bestuurder, dan kun je de bestuurdersaansprakelijkheid van de holding beperken door de aandelen in een tussenholding te plaatsen : dus niet in de werkmij én niet in de holding, maar ertussen. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.