ik ben even benieuwd hoe je met de volgende situatie om zou moeten gaan:
Ik huur een freelancer in (Belgisch persoon in dit geval) om voor mij bepaalde externe systemen in te stellen en uit te breiden naar verkoop in buitenland (een internationaal platform).
Ik huur die persoon in omdat dat een zeer ingewikkeld en onoverzichtelijk platform is waarvan ik zelf weinig begrijp (betreft instellen).
Ik heb daar een maandelijks abonnement lopen waarmee ik een x aantal producten mag plaatsen in bepaald land. met extra instellingen kan je dan die producten ook gratis is diverse andere landen aanbieden.
Freelancer gaat aan de slag, doet aantal zaken en wordt daarvoor ook betaald. op gegeven moment stelt ze ook de verkoop in extra landen in via bepaalde tools.
Paar dagen daarna kom ik erachter dat dat op een manier gedaan is waardoor voor elk product plaatsingskosten apart in rekening gebracht zijn met tot gevolg 1500 euro extra kosten.
Volgens freelancer had ze dat gedaan op die manier op advies van het betreffende platform.
vervolgens heeft ze die extra landen ook direct weer uitgezet (heeft dus 3 dagen aangestaan terwijl die kosten voor 30 dagen waren) uit zichzelf.
ze zou contact met platform opnemen met platform om dit te gaan oplossen.
Vanaf dat moment wordt het stil, krijg vrijwel geen reacties meer, telefoon wordt niet opgenomen, belt niet meer terug enz.
herhaaldelijk aangedrongen om er snel actie op te ondernemen maar als ik al reactie kreeg was het dat het lastig was contact met platform te krijgen terwijl er een intern communicatie systeem is waarmee je altijd binnen 24 uur antwoord hebt maar welke ze dus niet gebruikt.
Uiteindelijk eind vorige week nadat ik wederom geen contact kon krijgen via e-mail en WhatsApp bericht de samenwerking ontbonden (volgens overeenkomst met freelancer mag dat per e-mail) en haar aansprakelijk gesteld voor haar foutieve handelen met 1500 euro schade tot gevolg. Haar nog de mogelijkheid gegeven het alsnog met het platform op te lossen zodat die factuur komt te vervallen en dat ik anders aan haar zou factureren.
Maar geen reactie of verdere actie meer van haar.
Wat ik me dus nu afvraag is of ik die door haar veroorzaakte schade nu gewoon via een factuur bij haar in rekening kan brengen of dat ik daarvoor eerst een juridische procedure moet starten.
Dus kan ik nu factuur sturen voor die 1500 euro en daarna aanmanen en daarna incasso procedure? of moet ik dus andere juridische weg bewandelen.
In contract met freelancer staat niks over door freelancer veroorzaakte schade, wel dat ik geen verzekeringen ten bate van haar afsluit maar wel dat zij zelf verantwoordelijk is voor het afsluiten van eventuele verzekeringen.
Als deze freelancer nu deze fout gemaakt had en daarna alles aan gedaan had om op te lossen en verder gewoon doorgewerkt had en zaken opgelost had en verdere taken uitgevoerd had had ik dit waarschijnlijk laten zitten, maar gezien er (zover ik kan zien) geen enkele moeite gedaan is dit op te lossen en ook werk daarna niet meer gedaan werd en ineens onbereikbaar is wil ik het er eigenlijk niet bij laten zitten.
ter indicatie: de extra kosten door haar fout zijn net zo hoog als de totale omzet die in die tijd via het platform gerealiseerd is (en daarvan is 90% kosten). (dat die omzet nog laag is is niet zo erg, dat heeft vrij veel tijd nodig om op stoom te komen en daarvoor was zij dus ook ingehuurd).
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Daniel_Nijmegen
Daniel_Nijmegen
ik ben even benieuwd hoe je met de volgende situatie om zou moeten gaan:
Ik huur een freelancer in (Belgisch persoon in dit geval) om voor mij bepaalde externe systemen in te stellen en uit te breiden naar verkoop in buitenland (een internationaal platform).
Ik huur die persoon in omdat dat een zeer ingewikkeld en onoverzichtelijk platform is waarvan ik zelf weinig begrijp (betreft instellen).
Ik heb daar een maandelijks abonnement lopen waarmee ik een x aantal producten mag plaatsen in bepaald land. met extra instellingen kan je dan die producten ook gratis is diverse andere landen aanbieden.
Freelancer gaat aan de slag, doet aantal zaken en wordt daarvoor ook betaald. op gegeven moment stelt ze ook de verkoop in extra landen in via bepaalde tools.
Paar dagen daarna kom ik erachter dat dat op een manier gedaan is waardoor voor elk product plaatsingskosten apart in rekening gebracht zijn met tot gevolg 1500 euro extra kosten.
Volgens freelancer had ze dat gedaan op die manier op advies van het betreffende platform.
vervolgens heeft ze die extra landen ook direct weer uitgezet (heeft dus 3 dagen aangestaan terwijl die kosten voor 30 dagen waren) uit zichzelf.
ze zou contact met platform opnemen met platform om dit te gaan oplossen.
Vanaf dat moment wordt het stil, krijg vrijwel geen reacties meer, telefoon wordt niet opgenomen, belt niet meer terug enz.
herhaaldelijk aangedrongen om er snel actie op te ondernemen maar als ik al reactie kreeg was het dat het lastig was contact met platform te krijgen terwijl er een intern communicatie systeem is waarmee je altijd binnen 24 uur antwoord hebt maar welke ze dus niet gebruikt.
Uiteindelijk eind vorige week nadat ik wederom geen contact kon krijgen via e-mail en WhatsApp bericht de samenwerking ontbonden (volgens overeenkomst met freelancer mag dat per e-mail) en haar aansprakelijk gesteld voor haar foutieve handelen met 1500 euro schade tot gevolg. Haar nog de mogelijkheid gegeven het alsnog met het platform op te lossen zodat die factuur komt te vervallen en dat ik anders aan haar zou factureren.
Maar geen reactie of verdere actie meer van haar.
Wat ik me dus nu afvraag is of ik die door haar veroorzaakte schade nu gewoon via een factuur bij haar in rekening kan brengen of dat ik daarvoor eerst een juridische procedure moet starten.
Dus kan ik nu factuur sturen voor die 1500 euro en daarna aanmanen en daarna incasso procedure? of moet ik dus andere juridische weg bewandelen.
In contract met freelancer staat niks over door freelancer veroorzaakte schade, wel dat ik geen verzekeringen ten bate van haar afsluit maar wel dat zij zelf verantwoordelijk is voor het afsluiten van eventuele verzekeringen.
Als deze freelancer nu deze fout gemaakt had en daarna alles aan gedaan had om op te lossen en verder gewoon doorgewerkt had en zaken opgelost had en verdere taken uitgevoerd had had ik dit waarschijnlijk laten zitten, maar gezien er (zover ik kan zien) geen enkele moeite gedaan is dit op te lossen en ook werk daarna niet meer gedaan werd en ineens onbereikbaar is wil ik het er eigenlijk niet bij laten zitten.
ter indicatie: de extra kosten door haar fout zijn net zo hoog als de totale omzet die in die tijd via het platform gerealiseerd is (en daarvan is 90% kosten). (dat die omzet nog laag is is niet zo erg, dat heeft vrij veel tijd nodig om op stoom te komen en daarvoor was zij dus ook ingehuurd).
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/71708-aansprakelijkheid-freelancer/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
64 antwoorden op deze vraag