• 0

aansprakelijkheid freelancer

ik ben even benieuwd hoe je met de volgende situatie om zou moeten gaan:

 

Ik huur een freelancer in (Belgisch persoon in dit geval) om voor mij bepaalde externe systemen in te stellen en uit te breiden naar verkoop in buitenland (een internationaal platform).

Ik huur die persoon in omdat dat een zeer ingewikkeld en onoverzichtelijk platform is waarvan ik zelf weinig begrijp (betreft instellen).

Ik heb daar een maandelijks abonnement lopen waarmee ik een x aantal producten mag plaatsen in bepaald land. met extra instellingen kan je dan die producten ook gratis is diverse andere landen aanbieden.

 

Freelancer gaat aan de slag, doet aantal zaken en wordt daarvoor ook betaald. op gegeven moment stelt ze ook de verkoop in extra landen in via bepaalde tools.

Paar dagen daarna kom ik erachter dat dat op een manier gedaan is waardoor voor elk product plaatsingskosten apart in rekening gebracht zijn met tot gevolg 1500 euro extra kosten.

Volgens freelancer had ze dat gedaan op die manier op advies van het betreffende platform.

vervolgens heeft ze die extra landen ook direct weer uitgezet (heeft dus 3 dagen aangestaan terwijl die kosten voor 30 dagen waren) uit zichzelf.

ze zou contact met platform opnemen met platform om dit te gaan oplossen.

Vanaf dat moment wordt het stil, krijg vrijwel geen reacties meer, telefoon wordt niet opgenomen, belt niet meer terug enz.

herhaaldelijk aangedrongen om er snel actie op te ondernemen maar als ik al reactie kreeg was het dat het lastig was contact met platform te krijgen terwijl er een intern communicatie systeem is waarmee je altijd binnen 24 uur antwoord hebt maar welke ze dus niet gebruikt.

 

Uiteindelijk eind vorige week nadat ik wederom geen contact kon krijgen via e-mail en WhatsApp bericht de samenwerking ontbonden (volgens overeenkomst met freelancer mag dat per e-mail) en haar aansprakelijk gesteld voor haar foutieve handelen met 1500 euro schade tot gevolg. Haar nog de mogelijkheid gegeven het alsnog met het platform op te lossen zodat die factuur komt te vervallen en dat ik anders aan haar zou factureren.

Maar geen reactie of verdere actie meer van haar.

 

Wat ik me dus nu afvraag is of ik die door haar veroorzaakte schade nu gewoon via een factuur bij haar in rekening kan brengen of dat ik daarvoor eerst een juridische procedure moet starten.

 

Dus kan ik nu factuur sturen voor die 1500 euro en daarna aanmanen en daarna incasso procedure? of moet ik dus andere juridische weg bewandelen.

 

In contract met freelancer staat niks over door freelancer veroorzaakte schade, wel dat ik geen verzekeringen ten bate van haar afsluit maar wel dat zij zelf verantwoordelijk is voor het afsluiten van eventuele verzekeringen.

 

Als deze freelancer nu deze fout gemaakt had en daarna alles aan gedaan had om op te lossen en verder gewoon doorgewerkt had en zaken opgelost had en verdere taken uitgevoerd had had ik dit waarschijnlijk laten zitten, maar gezien er (zover ik kan zien) geen enkele moeite gedaan is dit op te lossen en ook werk daarna niet meer gedaan werd en ineens onbereikbaar is wil ik het er eigenlijk niet bij laten zitten.

ter indicatie: de extra kosten door haar fout zijn net zo hoog als de totale omzet die in die tijd via het platform gerealiseerd is (en daarvan is 90% kosten). (dat die omzet nog laag is is niet zo erg, dat heeft vrij veel tijd nodig om op stoom te komen en daarvoor was zij dus ook ingehuurd). 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
33 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

ter indicatie: de extra kosten door haar fout zijn net zo hoog als de totale omzet die in die tijd via het platform gerealiseerd is

Is het wel haar fout ...of het resultaat van een slechte taakomschrijving in de opdrachtbevestiging ... voor zover deze bestaat?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk is de freelancer in principe aan te spreken op schade die het gevolg is van niet goed uitvoeren van de opdracht.

E.e.a. hangt wel af van de overeenkomst en de voorwaarden die er aan de opdracht ten grondslag liggen en die opdracht heb je inmiddels ingetrokken, dus is zij daar nu niet meer aan te houden. Je kunt het proberen via ingebrekestelling, maar of dat gaat lukken?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Een factuur sturen werkt niet.  Als wederpartij op de juiste manier aansprakelijk en in gebreke is gesteld (en dit niet in strijd is met de gesloten overeenkomst), blijft alleen een procedure over.
Persoonlijk zou ik ook zelf proberen iets te regelen met dat platform om de schade te beperken.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
43 minuten geleden, Cosara zei:

Is het wel haar fout ...of het resultaat van een slechte taakomschrijving in de opdrachtbevestiging ... voor zover deze bestaat?

1 van de opdrachten was het uitbreiden van de verkoop in Duitsland naar andere landen op een manier zodat dat onder het reeds lopende abonnement zou vallen, dus zonder dat extra plaatsingskosten in rekening gebracht worden.

Dat ze dat begreep bleek ook wel uit feit dat ze nadat duidelijk werd dat wel extra kosten in rekening gebracht werden direct alles weer offline haalde.

Link naar reactie
  • 0
44 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Natuurlijk is de freelancer in principe aan te spreken op schade die het gevolg is van niet goed uitvoeren van de opdracht.

E.e.a. hangt wel af van de overeenkomst en de voorwaarden die er aan de opdracht ten grondslag liggen en die opdracht heb je inmiddels ingetrokken, dus is zij daar nu niet meer aan te houden. Je kunt het proberen via ingebrekestelling, maar of dat gaat lukken?

ik had haar ingehuurd om haar kennis van betreffende platform. nu blijkt dat ze zich heeft laten voorlichten door platform over hoe ze dat moest doen en dat op advies van platform op bepaalde manier gedaan is die uiteindelijk dus onjuist bleek. dat is in elkgeval verweer van freelancer, kan niet controleren of dat klopt aangezien haar communicatie met platform buiten het interne communicatie systeem om loopt.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

1 van de opdrachten was het uitbreiden van de verkoop in Duitsland naar andere landen op een manier zodat dat onder het reeds lopende abonnement zou vallen, dus zonder dat extra plaatsingskosten in rekening gebracht worden.

Dat ze dat begreep bleek ook wel uit feit dat ze nadat duidelijk werd dat wel extra kosten in rekening gebracht werden direct alles weer offline haalde.

En is er bewijs van die opdracht en van het moment en de reden dat ze alles offline haalde?
 

Zonder bewijs ben je nergens. Wie eist, bewijst .....

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, UwJurist zei:

Een factuur sturen werkt niet.  Als wederpartij op de juiste manier aansprakelijk en in gebreke is gesteld (en dit niet in strijd is met de gesloten overeenkomst), blijft alleen een procedure over.
Persoonlijk zou ik ook zelf proberen iets te regelen met dat platform om de schade te beperken.

overeenkomst het freelancer is vrij standaard en staat niks in hierover.

Heb haar meerdere malen gemaild dat dit urgente zaak is (mijn account op platform kan er zelfs door gesloten worden) maar geen reacties.

Nu is de freelancer vrij om zelf haar tijden te bepalen maar urgente zaak als dit zou toch serieus opgepakt moeten worden.

Ik heb haar via e-mail aansprakelijk gesteld (in dezelfde mail dat ik overeenkomst verder ontbonden heb) en haar de kans gegeven alsnog op te lossen. maar 0 reactie daarop.

 

Uiteraard probeer ik het zelf ook met platform te regelen, maar dat is lastig, kan niet precies uitleggen wat er fout gegaan is en welke medewerker van hun wat precies geadviseerd heeft om te doen aangezien ik geen inzage in de communicatie tussen freelancer en platform heb.

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, UwJurist zei:

En is er bewijs van die opdracht en van het moment en de reden dat ze alles offline haalde?
 

Zonder bewijs ben je nergens. Wie eist, bewijst .....

opdracht is geplaatst via een freelancer website, eerste communicatie is via mail verlopen en deel is via telefoon besproken.

 

Get stoort mij vooral dat als er dus iets misgaat de freelancer ineens niet meer reageert en niet voldoende actie neemt om het op te lossen maar  vanaf dat moment ook gewoon geen werkzaamheden meer uitvoert.

(via e-mail was nog belafspraak besproken die niet nagekomen werd, ze zou nog 2 dagen fulltime voor me beschikbaar zijn in een bepaalde week waar niks mee gedaan is en tal van telefoontjes werden niet beantwoord (enkel boze WhatsApp dat ze training had en dat meerdere keren bellen op een dag dus geen nut had).

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

haar de kans gegeven alsnog op te lossen. maar 0 reactie daarop.

Dat hoeft ook niet meer, want:

1 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

eind vorige week nadat ik wederom geen contact kon krijgen via e-mail en WhatsApp bericht de samenwerking ontbonden

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:
22 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

haar de kans gegeven alsnog op te lossen. maar 0 reactie daarop.

Dat hoeft ook niet meer, want:

1 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

eind vorige week nadat ik wederom geen contact kon krijgen via e-mail en WhatsApp bericht de samenwerking ontbonden

Einde verhaal ... 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

klopt, toen was al 3 weken bij haar bekend dat ze wat moest doen om haar fout op te lossen maar was daar geen enkele zichtbare actie op.

Ik heb toen de overeenkomst beeindigd, haar aansprakelijk gesteld voor de schade maar dus de kans gegeven het alsnog met platform op te lossen (zodat ze zelf niet voor hoeft op te draaien).

 

aangezien dus geen reactie is op het alsnog door haar zelf oplossen met platform blijft voor mij dus enkel over de schade alsnog op haar persoonlijk te verhalen helaas, liever had ik dat anders gezien.

dus nee die reactie daarop hoefde niet meer maar was voor haar (en mij) wel de beste oplossing  geweest zodat ik niet op haar verder hoef te verhalen.

Link naar reactie
  • 0

Maar hoe gaat de in productie name eigenlijk in zijn werk? Heb je iets van een change management proces waarin vastgelegd is wie welke verantwoordelijkheden heeft, wie de controlerende taken heeft en op basis van welke validaties je het systeem in productie neemt?

 

Om even op de stoel van de duivel te gaan zitten, de freelancer heeft het werk  verricht, het is gechecked en naar productie gegaan en de betaling heeft plaats gevonden. Achteraf vind je een fout. In mijn boek is de freelancer niet fout, had je maar beter moeten testen.

 

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Daniel_Nijmegen zei:
1 minuut geleden, Cosara zei:

Einde verhaal ... 

dus als je samenwerking ontbind en aansprakelijk stelt (maar kans om anders op te lossen) dan is ze niet verder aansprakelijk meer voor eerder aangerichte schade?

Zoals al eerder is opgemerkt ...Wie eist, die bewijst.

Bovendien ... Recht hebben en recht krijgen zijn in de praktijk niet per definitie aan elkaar gelijk.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, MGC1969 zei:

Maar hoe gaat de in productie name eigenlijk in zijn werk? Heb je iets van een change management proces waarin vastgelegd is wie welke verantwoordelijkheden heeft, wie de controlerende taken heeft en op basis van welke validaties je het systeem in productie neemt?

 

Om even op de stoel van de duivel te gaan zitten, de freelancer heeft het werk  verricht, het is gechecked en naar productie gegaan en de betaling heeft plaats gevonden. Achteraf vind je een fout. In mijn boek is de freelancer niet fout, had je maar beter moeten testen.

het gaat niet om de bouw van een systeem dat getest kan worden voor live gaat. het gaat om het inrichten, uitbreiden en optimaliseren van een live verkoopaccount op Ebay. daar valt dus niks te beoordelen voor iets live gezet wordt, daar wordt een actie genomen wat achteraf een verkeerde actie was blijkt en die koste dus direct 1500 euro.

 

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Cosara zei:

Zoals al eerder is opgemerkt ...Wie eist, die bewijst.

dat kan ik aan de hand van mail en whatsapp conversaties wel wat de opdracht was. en ook dat ze realiseeerde dat ze fout gemaakt had.

4 minuten geleden, Cosara zei:

Bovendien ... Recht hebben en recht krijgen zijn in de praktijk niet per definitie aan elkaar gelijk.

ook dat is zeker waar, maar je hebt ook gezegde: niet geschoten is altijd mis. als je dus niet probeert het gelijk te halen zal je ook zeker nooit krijgen dus. maar probeer nu in te schatten wat mijn kansen zijn, wat daarvoor nodig is maar nog wel aller belangrijkste er van te leren om in de toekomst hopelijk te voorkomen of beter dicht te timmeren.

Link naar reactie
  • 0

Als je zelf een procedure start, ben je in beginsel een paar honderd euro griffiekosten kwijt... tenzij je gelijk krijgt, dan moet de wederpartij die kosten ook betalen. 

 

Maar al het bovenstaande samengevat:

jij zult moeten bewijzen dat zij de opdracht niet conform overeenkomst heeft uitgevoerd, waardoor jij de genoemde schade ook daadwerkelijk hebt geleden, dat zij niet de kans heeft aangegrepen alsnog de problemen te verhelpen en dat je daarom de opdracht hebt beëindigd waardoor zij nu tot niets meer te verplichten is.

 

Ik zou mijn lering eruit trekken en mijn verlies nemen...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat we daar een verschil van mening hebben. Voor mijn werk implementeer ik Treasury Management systemen, waar zeer grote  financiële gevolgen aan kunnen hangen. Dat is geen custom geschreven software, maar een bestaand pakket wat geconfigureerd moet worden. Ook daar hebben we duidelijke change management procedures. Niet alleen bij de initiële in productie name. Maar er zijn ook processen in het dagelijkse gebruik zoals het doen van betalingen of het aanmaken van nieuwe bank accounts.

 

Als er iets fout gaat is het meestal een gebrek in de interne procedures. Voor de duidelijkheid, een interne procedure kan iets zijn wat door het systeem wordt afgedwongen, zoals een 2e approval binnen de software. Maar het kan ook een schriftelijke procedure zijn. Maar ik denk dat het qua bewijslast moeilijk wordt om de schade te verhalen. Hoe duidelijk was de opdracht die je hebt gegeven, welke checks heb je zelf gedaan, was de rol van de freelancer alleen uitvoerend of ook adviserend, hoe duidelijk is het geografisch gebied besproken geweest. Kortom: Hoe groot is het dossier wat je kunt overleggen?

 

En dan nog is het de vraag of je het zover moet laten komen, gelijk halen kost meer dan de geleden schade. Ikzelf zou naar de leverancier gaan, uitleggen wat er gebeurt is. Duidelijk maken dat direct toen het gemerkt was (binnen 3 dagen) alles weer dichtgezet was, en dat er daadwerkelijk niet van de dienst gebruik is gemaakt. Om op die manier de rekening zover mogelijk proberen te verlagen. Praten werkt meestal beter dan vechten.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

haar aansprakelijk gesteld voor haar foutieve handelen met 1500 euro schade tot gevolg. Haar nog de mogelijkheid gegeven het alsnog met het platform op te lossen

 

Het is/was dus op te lossen? Wat maakt het dan schade? Of kan zij alleen dat?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:
3 uur geleden, Cosara zei:

Bovendien ... Recht hebben en recht krijgen zijn in de praktijk niet per definitie aan elkaar gelijk.

ook dat is zeker waar, maar je hebt ook gezegde: niet geschoten is altijd mis. als je dus niet probeert het gelijk te halen zal je ook zeker nooit krijgen dus.

De pijltjes op de Kermis zijn ook niet gratis ... en de prijs wat je ervoor terugkrijgt is meestal maar een fractie van hetgeen je erin stopt ... in tijd, energie en geld.

 

3 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

... maar nog wel aller belangrijkste er van te leren om in de toekomst hopelijk te voorkomen of beter dicht te timmeren.

Wat betreft dat leermomentje ... Misschien is een opdracht plaatsen op een freelancer website, niet de beste manier om de juiste persoon voor de opdracht te vinden.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hans van den Bergh weet nu in elkgeval dat ik eerst procedure moet starten en dus niet gewoon een factuur kan sturen., in elkgeval al wat geleerd.

 

MGC1969 ik weet niet of je bekend bent met systemen/websites als ebay? daar zitten in elkgeval geen dubbele of autorisatie systemen in. je doet wat en dat wordt doorgevoerd.  zeker ebay is een waanzinnig complex en onoverzichtelijk systeem. juist daarom had ik een freelancer ingehuurd voor haar specifieke kennis van dat systeem zodat ik zelf geen fouten zo maken doordat ik niet weet wat ik doe. ik ging er dus vanuit dat zij wel wist wat ze deed maar dat bleek dus tegen te vallen.

 

2 uur geleden, Branko Collin zei:

Het is/was dus op te lossen? Wat maakt het dan schade? Of kan zij alleen dat?

zij weet welke medewerker van ebay haar wat precies geadviseerd heeft om te doen en wat die haar precies aangegeven heeft.

zij heeft dus als het goed is die e-mails waarin dus die ebay medewerker haar zegt dat als ze dat en dat doet dat dan de producten in al die verschillende landen online komen zonder dat daarvoor plaatsingskosten in rekening gebracht worden.

Dat maakt de communicatie met ebay een stuk makkelijker doordat je daarmee duidelijk kan bewijzen dat het niet onze fout is maar een totaal verkeerd advies van Ebay.

Maar aangezien zij geen actie onderneemt richting ebay kan ik tegen ebay enkel zeggen dat er verkeerd advies door ebay gegeven is maar daarvan niks laten zien en dus niks bewijzen.

Dus op die manier kan enkel zij dat oplossen aangezien ze de bewijsstukken in handen heeft.

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, Cosara zei:

Wat betreft dat leermomentje ... Misschien is een opdracht plaatsen op een freelancer website, niet de beste manier om de juiste persoon voor de opdracht te vinden.

tja... als jij een echte ebay expert weet? die zijn namelijk niet zo makkelijk te vinden. meeste marketing bureau's doen niks met e-bay omdat het hun ook te onoverzichtelijk is.

en dan moet je nog iemand hebben die geen probleem met mijn producten heeft.

Ik heb al heel bewust geen freelancer uit India of iets dergelijks genomen maar een uit Europa .

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Heb haar meerdere malen gemaild dat dit urgente zaak is (mijn account op platform kan er zelfs door gesloten worden) maar geen reacties.

 

Eh, hoezo is een administratieve kwestie een urgente zaak?

 

Wat is de reden dat je dreigt afgesloten te worden?

Omdat je de rekening van het platform niet gaat betalen? Ook niet onder protest?

 

Mocht dat het geval zijn, dan vraag ik me af hoe dat samenhangt met je eigen plicht om de gevolgschade zoveel mogelijk te beperken...

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

het gaat niet om de bouw van een systeem dat getest kan worden voor live gaat. het gaat om het inrichten, uitbreiden en optimaliseren van een live verkoopaccount op Ebay. daar valt dus niks te beoordelen voor iets live gezet wordt, daar wordt een actie genomen wat achteraf een verkeerde actie was blijkt en die koste dus direct 1500 euro.

 

 

Op zich hebben die ook gewoon een testomgeving: https://developer.ebay.com/api-docs/static/sandbox-environment.html 
Maar of je daarbij ook kan zien hoe de uitgevoerde acties gefactureerd worden is een andere vraag.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.