• 0

aansprakelijkheid freelancer

ik ben even benieuwd hoe je met de volgende situatie om zou moeten gaan:

 

Ik huur een freelancer in (Belgisch persoon in dit geval) om voor mij bepaalde externe systemen in te stellen en uit te breiden naar verkoop in buitenland (een internationaal platform).

Ik huur die persoon in omdat dat een zeer ingewikkeld en onoverzichtelijk platform is waarvan ik zelf weinig begrijp (betreft instellen).

Ik heb daar een maandelijks abonnement lopen waarmee ik een x aantal producten mag plaatsen in bepaald land. met extra instellingen kan je dan die producten ook gratis is diverse andere landen aanbieden.

 

Freelancer gaat aan de slag, doet aantal zaken en wordt daarvoor ook betaald. op gegeven moment stelt ze ook de verkoop in extra landen in via bepaalde tools.

Paar dagen daarna kom ik erachter dat dat op een manier gedaan is waardoor voor elk product plaatsingskosten apart in rekening gebracht zijn met tot gevolg 1500 euro extra kosten.

Volgens freelancer had ze dat gedaan op die manier op advies van het betreffende platform.

vervolgens heeft ze die extra landen ook direct weer uitgezet (heeft dus 3 dagen aangestaan terwijl die kosten voor 30 dagen waren) uit zichzelf.

ze zou contact met platform opnemen met platform om dit te gaan oplossen.

Vanaf dat moment wordt het stil, krijg vrijwel geen reacties meer, telefoon wordt niet opgenomen, belt niet meer terug enz.

herhaaldelijk aangedrongen om er snel actie op te ondernemen maar als ik al reactie kreeg was het dat het lastig was contact met platform te krijgen terwijl er een intern communicatie systeem is waarmee je altijd binnen 24 uur antwoord hebt maar welke ze dus niet gebruikt.

 

Uiteindelijk eind vorige week nadat ik wederom geen contact kon krijgen via e-mail en WhatsApp bericht de samenwerking ontbonden (volgens overeenkomst met freelancer mag dat per e-mail) en haar aansprakelijk gesteld voor haar foutieve handelen met 1500 euro schade tot gevolg. Haar nog de mogelijkheid gegeven het alsnog met het platform op te lossen zodat die factuur komt te vervallen en dat ik anders aan haar zou factureren.

Maar geen reactie of verdere actie meer van haar.

 

Wat ik me dus nu afvraag is of ik die door haar veroorzaakte schade nu gewoon via een factuur bij haar in rekening kan brengen of dat ik daarvoor eerst een juridische procedure moet starten.

 

Dus kan ik nu factuur sturen voor die 1500 euro en daarna aanmanen en daarna incasso procedure? of moet ik dus andere juridische weg bewandelen.

 

In contract met freelancer staat niks over door freelancer veroorzaakte schade, wel dat ik geen verzekeringen ten bate van haar afsluit maar wel dat zij zelf verantwoordelijk is voor het afsluiten van eventuele verzekeringen.

 

Als deze freelancer nu deze fout gemaakt had en daarna alles aan gedaan had om op te lossen en verder gewoon doorgewerkt had en zaken opgelost had en verdere taken uitgevoerd had had ik dit waarschijnlijk laten zitten, maar gezien er (zover ik kan zien) geen enkele moeite gedaan is dit op te lossen en ook werk daarna niet meer gedaan werd en ineens onbereikbaar is wil ik het er eigenlijk niet bij laten zitten.

ter indicatie: de extra kosten door haar fout zijn net zo hoog als de totale omzet die in die tijd via het platform gerealiseerd is (en daarvan is 90% kosten). (dat die omzet nog laag is is niet zo erg, dat heeft vrij veel tijd nodig om op stoom te komen en daarvoor was zij dus ook ingehuurd). 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
21 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Helemaal dichttimmeren lukt nooit, maar dit topic bewijst dat het in de gegeven situatie stukken beter had gekund, maar dat is iets met koe en kont, en voortaan ook stukken beter moet worden aangefietst.

 ik ga opzoek naar nieuwe freelancer, hoewel ik nog geen idee heb waar te vinden of hoe beter te controleren of die beter weet wat ze doen.

Wel dus een idee hoe eventuele schade te beperkten (door tijdelijk veel minder producten online te zetten) maar optimaal zal nog steeds niet zijn. heb juist de expert nodig om me hierover te adviseren en te begeleiden.

22 minuten geleden, sports zei:

Direct zijn en aanspreken op fouten kunnen ze vaak niet tegen.

dat had ik dus ook niet (niet verwijtend) gedaan. we hadden enkel geconstateerd dat er iets fout gegaan was. daarbij had ze alle mogelijkheden en vrijheid om op te lossen.

Maar is wel vreemd (naar mijn mening) dat als je als freelancer een fout maakt die je opdrachtgever 1500 euro schade veroorzaakt dat je daarna geen actie onderneemt om op te lossen maar in plaats daarvan geen werkzaamheden meer uitvoert en je onbereikbaar houd en zelfs boos wordt als die opdrachtgever je blijft proberen te bereiken.

 

Fouten kunnen gemaakt worden, die maak ik zelf ook regelmatig, maar daarna moet het opgelost worden en moet je verder.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Maar ook positief nieuws, koste wat moeite maar is me gelukt naar de juiste afdeling te laten opschalen en heb gisteravond bericht gekregen dat ze eenmalig de plaatsingskosten crediteren (echt eenmalig en ik verder dus goed moet oppassen met wat en hoe ik het plaats).

Daarmee zijn die kosten dus vervallen en is het dus opgelost.

 

Nu dus kijken naar een echte ebay expert (als die bestaat).

tips om iemand te vinden blijven zeker welkom dus.

 

in elkgeval allemaal bedankt voor meedenken.

aangepast door Daniel_Nijmegen
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Cosara zei:

Voor elke afwijking waarin het contract niet voorziet, moet er weer een nieuw (sub)contract worden opgesteld en overeengekomen ... en dat kost tijd en energie.


Ik heb gewoon in mijn voorwaarden staan "tenzij schriftelijk anders overeengekomen" waarbij expliciet vermeld is dat alle communicatie per e-mail ook onder schriftelijk valt.

Daar staat overigens ook in dat ik niet aansprakelijk gesteld kan worden voor eventuele schade ten gevolge van mijn werkzaamheden.

aangepast door Bob de webbouwer

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
48 minuten geleden, sports zei:

Belgen hebben overigens ook echt een andere cultuur dan Nederlanders... Wij leveren veel in Belgie en ik kan je wel vertellen dat daar heel veel maar een beetje half werk is.... Tapijttegels die losliggen en opgekruld zijn, via een zandpad naar achteren etc. etc.


Dat geldt ook voor de overheid. Als ik vanuit Nederland naar België rijd merk ik dat direct als ik de grens over ben, want het wegdek daar is erbarmelijk slecht. En toen we vorig jaar voor de vakantie naar Frankrijk door België reden lag het langs de snelweg vol met zooi (kapotte banden enzo). Dat gebeurt in Nederland echt niet (en in Frankrijk ook niet trouwens).

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Bob de webbouwer zei:

Daar staat overigens ook in dat ik niet aansprakelijk gesteld kan worden voor eventuele schade ten gevolge van mijn werkzaamheden.

Om maar even een stok tussen de spaken van het aansprakelijkheidswiel te steken ... Een ongelimiteerde en vergaande exoneratie is niet toegestaan.

Een exoneratieclausule zal buiten werking worden gesteld als deze naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hier een stukje over wat schade is en wanneer en hoe je die kunt verhalen: https://www.wetrecht.nl/schade-verhalen/

 

Hier een stukje over de btw op schadevergoeding: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/waarover_btw_berekenen/bijzondere_omzet/subsidies_schadevergoedingen_en_vrijwillige_bijdragen

 

(Naar mijn gevoel is dat niet volledig; ik meen me iets te herinneren dat je wel btw rekent als de schadevergoeding gemist inkomen vertegenwoordigt, anders niet.)

 

Mag je erop vertrouwen dat een expert het beter weet? Daarover dit: https://blog.iusmentis.com/2020/06/10/als-it-er-heb-je-een-zorgplicht-en-daar-moet-je-wel-wat-voor-doen/ (dit gaat weliswaar over een 'IT-er', maar de geciteerde regels gelden voor elke opdrachtnemer).

 

Verder hangt heel veel af van wat er precies is afgesproken en wat er precies is gebeurd, dus als je had willen weten of je een kans had gehad, dat kunnen wij onmogelijk zeggen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

ik hoef zeker geen medeleven nee.

 

Dat was niet cynisch bedoeld. Zo'n geval is zeer frustrerend, dus wellicht speelde het motief stoom afblazen onbewust ook een rol. 

 

Qua aansprakelijkheid valt de freelancer best wat te verwijten, maar de schade is mede ontstaan doordat jij een relatief onbekende 'specialist' toegang gaf tot systemen waarmee zulke schade aangericht kon worden. Ik weet niet wat juristen daar mee kunnen doen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Dat was niet cynisch bedoeld. Zo'n geval is zeer frustrerend, dus wellicht speelde het motief stoom afblazen onbewust ook een rol.

+

zeker waar dat zaken frustrerend zijn, zeker als iemand geen verantwoordelijkheid neemt en niks meer laat horen en doet.

Gelukkig kan ik zaken steeds beter loslaten (hoewel dat misschien niet zo lijkt uit dit topic ;-) ) in begin van mijn ondernemen deed ik iemand zelfs voor 10 euro voor rechter dagen en desnoods uiteindelijk zijn volledige inboedel verkopen.

Maat mijn hoofdmotief was hier van mijn fouten leren en weten wat rechten en plichten zijn en desnoods actie ondernemen.

8 minuten geleden, TwaBla zei:

Qua aansprakelijkheid valt de freelancer best wat te verwijten, maar de schade is mede ontstaan doordat jij een relatief onbekende 'specialist' toegang gaf tot systemen waarmee zulke schade aangericht kon worden. Ik weet niet wat juristen daar mee kunnen doen.

klopt, is niet ideaal, maar helaas weinig/geen alternatieven.

Heb ook aan Ebay gevraagd of ze lijst hebben van door hun erkende specialisten/marketingpartijen die ik kan inhuren voor werk aan hun platform maar reactie daarop was

Quote

Wij kunnen en mogen geen derde partij bevoordelen. Er zijn veel opties mogelijk.

 

U kunt op ons forum andere verkopers vragen welke opties zij gebruiken en dan uw eigen beslissing maken.

en dat is erg jammer, partijen zoals b.v. bol heeft wel een lijst met partijen waarmee ze samenwerken en dus aanraden en die zelfs een soort van ranking gegeven.

Daar heb ik de partij ook vandaan die voor mij mijn bol en amazon accounts helpt beheren.

 

Maar gelukkig is het opgelost en is gestorneerd.

 

dus weer door met het werk en kijken of ik betere partij kan vinden voor ebay.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
12 uur geleden, TwaBla zei:

Heb toch de indruk dat mensen die menen dat je samenwerkingen kunt 'dicht timmeren' zelf niet zoveel overeenkomsten aangegaan zijn. 

 

Goede contracten hebben niets te maken met de hoeveelheid overeenkomsten. eerder met de adviseur die ze voor je opstelt. :winking-face:

 

aangepast door retired
Link naar reactie
  • 0
Zojuist, TwaBla zei:

Door overleg met eBay opgelost?

ja door contact van mij zelf met ebay, eerst is 3 keer afgewezen, toen kreeg ik stornering van 25 euro wat maximale was wat die afdeling mocht doen, en na nog paar mails werd doorgezet naar een afdeling met meer bevoegdheden welke me eerst een uitleg gaf over de factuur en na nog een mail gingen ze er verder naar kijken en kreeg ik gisteravond bericht dat ze eenmalig plaatsingskosten zouden crediteren wat vanmorgen gedaan was waarna direct resterende factuurbedrag door mij betaald is.

 

dus fijn dat opgelost is maar had 3 weken terug al opgelost kunnen zijn door die freelancer. maar goed blij dat opgelost is, ik weer wat geleerd heb en weer door kan.

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, TwaBla zei:

 

Heb toch de indruk dat mensen die menen dat je samenwerkingen kunt 'dicht timmeren' zelf niet zoveel overeenkomsten aangegaan zijn. :thinking-face:

ik denk niet dat er veel weg zullen lopen, de echte vraag is of er bereidheid is om naar waarde te betalen.

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
  • 1
5 uur geleden, MGC1969 zei:

Wij van WC eend.....,

 

Dat gebruik ik alleen om het toilet schoon te maken.:face-with-tongue:

 

Voor mijn (bijna ex) bedrijf gebruik ik al 37 jaar de diensten van accountant, advocaat en notaris. :slightly-smiling-face: die mij met hun specifieke kennis al die tijd voor grote missers hebben behoed. :winking-face:

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.