• 0

Auto op naam eenmanszaak

Hallo, ik ben bezig met het kopen van een auto en ik wil die op naam van mijn eenmanszaak laten zetten. Zoals ik begrijp, kan ik dan alle kosten van de auto aftrekken van de belasting, in ruil voor een optelling van 22% van de nieuwprijs op het belastbaar inkomen.

 

Maakt het voor de belasting/boekhouding uit of de verzekering op mijn prive naam staat of op mijn bedrijfsnaam? Maakt het uberhaupt uit of de auto zelf op mijn prive naam staat of op mijn eenmanszaak?

 

Alvast bedankt voor enige informatie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Jeroen, er staat inderdaad interessante informatie in het forum. Wat me echter nog niet duidelijk is (domme vraag misschien), is in hoeverre ik er altijd voor moet zorgen dat het op naam van mijn eenmanszaak is, bijvoorbeeld voor de verzekering. Bij de BD zeggen ze dat je de keuze aangeeft in je jaarstukken: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/autokosten/autokosten-10.html

 

Dan vraag ik me af: maakt het dan uit op welke naam kenteken, verzekering, etc staat of niet?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Serhat! Laat ik meteen met de deur in huis vallen je kan niet een auto op naam van een eenmanszaak zetten! Zodra je bij het postkantoor, voor de RDW, je auto probeert over te schrijven op het KvKnummer van je eenmanszaak dan geeft het systeem al meteen weer dat het om een eenmanszaak gaat en niet mag! Ook je verzekeringsmaatschappij van je auto zal vragen om wat voor rechtsvorm het gaat en zal je meedelen dat bij een eenmanszaak het gewoon op je privénaam blijft staan!

 

In dit geval kan je als eenmanszaak beter kilometervergoeding betalen aan jezelf voor zakelijk gebruik van je privé auto. Dat is toch nog 0,18 cent per kilometer.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de (voor mij) nieuwe informatie.

 

Ik verwacht overwegend prive ermee te rijden (80-90%), dus het is aantrekkelijk als ik de kosten (afschrijving, verzekering, etc) kan aftrekken tegenover maximaal 22% fictieve bijtelling. Die constructie is ook bij een eenmanszaak toch nog steeds mogelijk?

Link naar reactie
  • 0

Nee want dan moet je auto echt helemaal ingebracht zijn in je onderneming en die moet dan ook alle kosten betalen, maar zoals ik al zei is dat o.a. bij de RDW onmogelijk!

 

Als je auto niet op naam van de zaak staat krijg je ook geen bijtelling natuurlijk! Als je veel meer privé rijdt dan zakelijk zou ik het op de kilometervergoeding houden die je vanuit de zaak aan jezelf geeft, dat is veel makkelijker en denk ik ook de enigste manier in jouw situatie!

Link naar reactie
  • 0

Nej okej maar wanneer je de auto bij het postkantoor overschrijft op naam van de eenmanszaak lukt het niet. Dus ook voor de motorrijtuigenbelasting blijft die op je privénaam staan.

 

Als je dan je auto inbrengt in je onderneming en je verzekering op naam van de zaak moet je aantonen dat die op de naam van je onderneming staat en dat kan niet dan. Misschien ligt het net aan de verzekeringsmaatschappij hoor maar mij lukte het niet in ieder geval!

Link naar reactie
  • 0

Ik had ook nog op rdw.nl gekeken en daar staat inderdaad wat je zegt... voor een eenmanszaak moet het op een prive naam staan. Dan zal dat voor de verzekering vast hetzelfde verhaal zijn. Maar zoals ik het begrijp, ligt het bij de belastingdienst toch weer anders.

 

In ieder geval is er meer duidelijkheid nu voor mij: als je het niet op naam van je eenmanszaak kan registreren, hoef je je ook niet af te vragen of het uitmaakt.

 

Wel een gedoe allemaal...

Link naar reactie
  • 0

Nee dan houdt het op he, je kan dus wel die 0,18 cent kilometervergoeding doen dat is het enige!

 

Ja en als iedereen nou eens hetzelfde doet of vermeldt;)

 

Chrizziej, je hebt het toch echt verkeerd begrepen hoor. Ook al staat de auto op naam van prive, je kan je auto gewoon als bedrijfsvermogen opvoeren (bij een eenmanszaak). Je hoeft dan niet op declaratiebasis te werken.

 

Serhat zijn vraag was of het voor de belasting uitmaakt als de auto op zijn eigen naam staat en niet op naam van zijn bedrijf. En dit is dus niet het geval.

 

Als het om een auto met grijs kenteken gaat, kan je deze investering nog meenemen in je inkomstenbelasting als investeringsaftrek.

Link naar reactie
  • 0

Glassie heeft gelijk. Het gaat er om welke keuze je aangeeft in je jaarstukken. Je kunt de auto inderdaad niet op naam van de eenmanszaak zetten, maar belastingtechnisch is dat geen probleem. Zeker als je de auto het meest privé gebruikt is het interessant om het deze fiscaal op de zaak te zetten.

 

Als je de auto van een ander bedrijf koopt, (margeauto) dan kun je ook de BTW aftrekken. Je moet dan wel weer BTW rekenen bij de verkoop.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0
Zeker als je de auto het meest privé gebruikt is het interessant om het deze fiscaal op de zaak te zetten.

 

Dat is dus voorlopig mijn situatie.

 

Is ANWB (of RM) lidmaatschap ook aftrekbaar? In hoeverre moet ik ervoor zorgen dat reparaties, tanken, e.d. op naam van het bedrijf staan?

 

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Het is me allemaal iets duidelijker geworden :)

Link naar reactie
  • 0
Is ANWB (of RM) lidmaatschap ook aftrekbaar? In hoeverre moet ik ervoor zorgen dat reparaties, tanken, e.d. op naam van het bedrijf staan?

 

Alle kosten die je maakt voor de auto, dus inclusief onderhoud, verzekering, benzine, olie, keuring, ANWB-lidmaatschap, parkeerkosten, wasstraat kun je als kosten opvoeren. Bovendien kun je de auto in (ik geloof) 5 jaar afschrijven wat je ook weer belastingvoordeel oplevert.

 

En je hoeft hem als eenmanszaak inderdaad niet op je bedrijfsnaam te zetten, als dat al kan, zolang je hem op papier maar als bedrijfsvermogen hebt aangemerkt. Dat geldt dus ook voor verzekeringen e.d.

Link naar reactie
  • 0
En je hoeft hem als eenmanszaak inderdaad niet op je bedrijfsnaam te zetten, als dat al kan, zolang je hem op papier maar als bedrijfsvermogen hebt aangemerkt.

Even om duidelijkheid te scheppen over dit onderwerp wat de oorspronkelijk vraagstelling was van de topicstarter.

 

Een voertuig kan niet op naam worden gezet van een eenmanszaak aangezien dit geen rechtspersoon is. Het voertuig wordt dan ook op naam van de ondernemer zelf gezet. Boekhoudkundig kun je de auto wel zakelijk plaatsen waardoor je ALLE voertuig gerelateerde kosten kunt aftrekken van de winst. Hierbij dien je dan wel rekening te houden met de bijtelling én de btw correctie voor het prive gebruik van de auto

 

Andere vraagstukken over "de auto van de zaak" zijn in eerdere topics behandeld en via de zoekfunctie beschikbaar. Binnenkort zal in de FAQ ook het topic "Auto van de zaak" worden opgenomen waarin de heldere topics naar voren worden gehaald. Deze concrete vraag is nu beantwoord en het topic gaat op slot.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.