• 0

Inkomstenbelasting, TOZO, ZZP

Beste,

 

afgelopen jaar gebruik gemaakt van TOZO omdat mijn onderneming heeft geleden onder de crisis. Nu is mijn omzet uit mijn eenmanszaak dus zo laag dat ik hier tijdens het invullen IB ook iets over te zien kreeg. Moet ik de inkomsten alsnog registreren als inkomsten vanuit mijn onderneming of kan ik deze freelance opdrachten registreren uit overig werk, omdat de omzet lager is dan 5000, en dus ook niet gebruik wil maken van aftrekposten? Ik voldoe overigens wel aan de 1225 regel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Bedoel je TOGS of TOZO? TOZO zou namelijk gewoon vooringevuld moeten zijn als uitkering, en daar hoef je niets mee te doen. Telt mee als inkomen, maar niet als winst of resultaat.

 

TOGS vul je wel in als zakelijke omzet. Het maakt dus onderdeel uit van je winst. En het feit dat je wellicht minder dan 5.000 euro omzet maakt, betekent niet automatisch dat je geen ondernemer meer bent. Bovendien moet je dat ook niet willen, omdat dat technisch een fiscale staking zou inhouden, met alle gevolgen van dien. Het wel of niet gebruik maken van ondernemersfaciliteiten is verder ook geen keuze.

 

Misschien goed om te weten: TOGS is onbelast. Het is dan wel onderdeel van je omzet (vul het in onder "incidentele baten"), maar je hoeft er geen inkomstenbelasting over te betalen. Dit doe je door verderop in de aangifte in te vullen dat je vrijgestelde winstbestanddelen hebt.

 

aangepast door prinsrachid
TOGS of TOZO?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, prinsrachid zei:

Tozo vul je in als zakelijke omzet. Het maakt dus onderdeel uit van je winst. En het feit dat je wellicht minder dan 5.000 euro omzet maakt, betekent niet automatisch dat je geen ondernemer meer bent. Bovendien moet je dat ook niet willen, omdat dat technisch een fiscale staking zou inhouden, met alle gevolgen van dien. Het wel of niet gebruik maken van ondernemersfaciliteiten is verder ook geen keuze.

 

Misschien goed om te weten: Tozo is onbelast. Het is dan wel onderdeel van je omzet (vul het in onder "incidentele baten"), maar je hoeft er geen inkomstenbelasting over te betalen. Dit doe je door verderop in de aangifte in te vullen dat je vrijgestelde winstbestanddelen hebt.

De TOZO stond vooraf al ingevuld en meegerekend bij inkomsten uit werk en woning. Ik neem aan dat dit voldoende is en ik verder niks aan hoef te doen.

 

Op de belastingdienst staat overigens uitgelegd dat Tozo een vorm van omzet is en dus wel belastbaar is. Ik citeer: "

De TOZO-uitkering telt mee voor uw inkomen. U moet er dus belasting over betalen."

 

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Anoniem11 zei:

Op de belastingdienst staat overigens uitgelegd dat Tozo een vorm van omzet is en dus wel belastbaar is. Ik citeer: "

De TOZO-uitkering telt mee voor uw inkomen. U moet er dus belasting over betalen."

 

Je trekt niet helemaal de goede conclusoe Tozo is wel inkomen maar geen soort omzet zoals jij zegt , het is een sociale uitkering gebaseerd op bijstand. Winst is een soort inkomen, net als loon en uitkering soorten inkomen zijn.

Daarom staat Tozo vooringevuld, dat heeft de gemeente doorgegeven en jou ook een jaaropgaaf gestuurd.

 

Voorwaarde voor Tozo is dat je voldoet aan het urencriterium, de enige objectieve toets om te kunnen zien of je eraan voldoet is wat je opgeeft bij de inkomstenbelasting.

Als je in voorgaande jaren winst uit onderneming aangifte hebt gedaan dan zou ik dat in 2020 ook doen. De lage winst is niet jou schuld, zelfs voor het urencriterium mag je voor de periode 1 maart tot 1 oktober uit gaan van 24 uur per week (ofwel voldoen aan 1225 uur)

Die waarschuwing staat er standaard in om kleine ondernemers eraan te herinneren dat je niet altijd zomaar winst uit onderneming kunt aangeven. Het is een attentiepuntje geen dwingend voorschrift. Niet onnodig voorzichtig doen als je al jaren winst aangifte doet. Helaas komen er steeds meer van die pas op, kijk uit waarschwingen in die online aangifte maar zonder dat daar heel goed informatie achter zit.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.