• 0

btw verleggen

Beste HL'ers,

 

Waarschijnlijk komt dit wat stom over en krijg ik te horen dat ik te weinig research heb gedaan maar stel deze vraag puur ter bevestiging of ik het goed heb begrepen. 

Ik ben bezig met het inkopen van 10 laptops bij leverancier X t.w.v. 10.000 euro. 

 

In het kader van mijn liquiditeit  en het verkrijgen van staffelkorting koop ik altijd meer in dat ik verwacht te verkopen. 

Dit betekent dat ik altijd na aankoop per direct 5 laptops kan doorstoten naar ondernemer X t.w.v. 5250 euro.

 

Dan hou ik 5 laptops zelf over waarvan ik zeker weet dat ik die binnen 1/2 weken aan particulieren verkoop voor 5500 euro totaal. 

 

Hoe pak ik dit aan met de BTW?

 

Dus stel: ik koop een laptop in voor 1000 en verkoop hem voor 1100 particulier. 

Moet ik dan van deze 1100 euro zelfstandig 21% BTW achterhouden om af te dragen aan de belasting? 

 

dus 1100: 100 = 11 x 21 = 231 naar de belasting. 

 

100 euro winst op het product - 21% belasting is dus 79 euro netto winst. 

 

Heb ik dit goed begrepen of niet?

 

Opmerkingen over de marges: Klopt marges zijn laag maar producten makkelijk verhandelbaar en waarde vast. 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
  • 0

Ja, die wordt door de leverancier (want order 10.000 euro+)  naar jou verlegd. Jij moet die BTW aangeven en afdragen, terwijl je diezelfde BTW terugvraagt als voorbelasting. Je koopt dus effectief in voor 1.000 + 21% BTW verlegd min 21% BTW voorbelasting = 1.000.

 

Je verkoopt echter voor 909 ex BTW, dus dit kost je per laptop 91 euro! 

 

Je verkoopprijs voor break-even is 1.000 + 21% BTW = 1.210 voor de particuliere koper. Of je moet goedkoper in zien te kopen

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Super bedankt voor je hulp Joost! 

Volgens mij snap ik hem nu, want heb net nog contact gehad met de leverancier. 

Hij gaf aan dat ze inderdaad 1k p/stuk waren inclusief btw maar dat hij het dus ook bij 10k+ kon verleggen dus goedkopere aanschafprijs. 

Maar goed alsnog een sigaar uit eigen doos haha 

 

Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, Onderhandelaar zei:

Super bedankt voor je hulp Joost! 

Volgens mij snap ik hem nu, want heb net nog contact gehad met de leverancier. 

Hij gaf aan dat ze inderdaad 1k p/stuk waren inclusief btw maar dat hij het dus ook bij 10k+ kon verleggen dus goedkopere aanschafprijs. 

Maar goed alsnog een sigaar uit eigen doos haha 

 

Ja, dat klopt. Gelukkig maar, maak jij ook winst ;)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.