• 0

Digitale diensten buiten EU leveren

(aangepast)

Beste Higher Level leden,

 

Ben onlangs begonnen als ondernemer, ik heb ook de hulptool gebruikt van de belastingdienst. Echter kan ik geen antwoord vinden op onderstaande vragen, ook niet met Google helaas. Ik krijg een offerte aanvraag binnen van 'Jan Allemans' zonder enige vermelding van bedrijfsnaam. 

 

Het gaat hierbij met alle vragen om digitale diensten. Ik heb een Nederlands bedrijf.

 

- Bij leveren van digitale diensten aan buitenlandse klanten buiten de EU, moet ik dan enig onderzoek doen of het om een particulier of bedrijf gaat?

- De rekenhulp van Particulieren geeft aan dat de dienst belast is in het land van uw afnemer(de klant). De wetgeving van dat landt geldt. Ik krijg dat niet zomaar voor elkaar voor Amerika, Afrika en Verenigd Koninkrijk. Mijn vraag hierbij is dan ook, moet ik standaard btw rekenen om mijzelf in te dekken en in NL de btw af te dragen?

- Moet ik bij buitenlandse ondernemers altijd de BTW nummer vragen of is een factuur met bedrijfsnaam en vermelding website etc voldoende? Bij sommige bedrijven kan ik het registratienummer ook wel terug vinden en bij de factuur zetten. Of moet ik de klant om de BTW nummer vragen? In Amerika is dat volgens mij de EIN

- Als ik de EIN of BTW nummer niet heb van het bedrijf, moet ik ze dan als particulier behandelen en tog BTW rekenen?

 

Sorry voor al de vragen maar dit is erg onduidelijk op het moment

aangepast door MrBuddy
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
Op 4-6-2021 om 20:43, MrBuddy zei:

De rekenhulp van Particulieren geeft aan dat de dienst belast is in het land van uw afnemer(de klant). De wetgeving van dat landt geldt. Ik krijg dat niet zomaar voor elkaar voor Amerika, Afrika en Verenigd Koninkrijk. Mijn vraag hierbij is dan ook, moet ik standaard btw rekenen om mijzelf in te dekken en in NL de btw af te dragen?

 

Landen als het VK en VS zullen zelf willen bepalen hoeveel belasting ze willen heffen als jij iets aan hun inwoners verkoopt.

 

Overigens is de belastingdienst van mening dat als jij btw in rekening brengt, je die ook aan hen moet afdragen.

 

Daar gaat het dus dubbel fout; je betaalt de belasting niet waar je hem moet betalen en moet ook nog eens extra belasting betalen met jouw methode.

 

En inderdaad, als 50 landen hun eigen omzetbelasting heffen moet je voor 50 landen geregeld hebben hoe je die factureert, administreert en afdraagt.

 

De meeste kleinere bedrijven die ik (als consument) zie, lijken dat op te lossen door slechts aan een handvol landen te leveren. (Al zijn daar allicht ook andere redenen voor.)

 

Je hebt nog geluk dat dit in de EU centraal is geregeld (en wellicht komt daar ook je verwarring vandaan - het is hier toevallig goed geregeld).

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.