• 0

Als zzp’er iemand erbij nemen

Beste Ondernemers!

Ik ben Richard en ik heb een goedlopend zzp Schildersbedrijf, ik heb het al sinds jaren zo druk dat ik graag iemand erbij wil of mogelijk 2 mensen. Ik ben inmiddels aangemeld bij het UWV voor personeel te zoeken, alleen ik heb hier meerdere vragen over.

 

  • Mag je  een werkzoekende bellen via het UWV en hem meenemen op werk?
  • Hoe dient degene betaalt te worden?
  • Moet ik bij proef ook gelijk een contract laten maken?
  • Kan ik in de problemen komen als iemand zich ineens ziek meldt ofzo? ik heb geen zin in doorbetalingen etc.
  • Is het verstand een 55+ iemand te zoeken vanwege subsidie? 

 

Ik heb meer dan genoeg werk en wil dus graag meer opdrachten kunnen uitvoeren.

 

Kan iemand me aanraden die mij eventueel kan gaan helpen hiermee? omgeving Westland.

Sorry dat er misschien domme vragen bij zitten.

 

Gr Richard

Professioneel Schilder en Ondernemer, ik werk nieuwbouwwoningen van A tot Z af, zoals Renovlies behang, Glasvliesbehang en bijv Latex spuiten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 1
5 uur geleden, Michael M.J.F zei:

Moet ik bij proef ook gelijk een contract laten maken?

 

Ja! Zonder schriftelijk contract is er namelijk geen proeftijd!

 

5 uur geleden, Michael M.J.F zei:

Kan ik in de problemen komen als iemand zich ineens ziek meldt ofzo? 

 

Je kán in de problemen komen als je geen duidelijke schriftelijke arbeidsovereenkomst hebt én je vooraf belangrijke zaken als (werkgevers)aansprakelijkheidsverzekering en een verzuimverzekering met arbodienst niet geregeld hebt. Maar als je je vooraf goed laat informeren en vervolgens die zaken ook regelt voordat er personeel in dienst komt, is jouw risico beperkt . 

 

5 uur geleden, Michael M.J.F zei:

ik heb geen zin in doorbetalingen etc.

Zoals mijn opa vroeger plachtte te zeggen: "dan maak je maar zin":upside-down-face: 

FF serieus: heb je geen zin in doorbetalingen van loon bij ziekte, dan moet je geen personeel nemen. Neem je wel personeel, dan is doorbetaling bij ziekte een wettelijke eis. Hoeveel en hoelang blijkt uit CAO en een goed kloppend arbeidscontract, en jouw werkgeversrisico op doorbetaling is vervolgens goed verzekerbaar 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1
40 minuten geleden, TwaBla zei:

Zijn er nog alternatieven naast werkgever-werknemer verhoudingen? Wat zijn andere opties?

 

Interessante vraag! Vooral in het licht van het recente  SER-Advies aan een toekomstig kabinet. 

 

Nu zijn de opties bijna eindeloos: uitzendkrachten, payrolling,  in dienst nemen met tijdelijke contracten, inhuur ZZP-ers als onderaannemer etc. 

 

Maar straks, als de SER adviezen daadwerkelijk in beleid en wetgeving worden omgezet (en mijn vrees dat dat sneller gaat dan iedereen zag aankomen), dan wordt de spoeling erg dun:

  • uitzendkrachten alleen bij ziekte en vervanging
  • 0-uren contracten en payrolling verboden 
  • tijdelijke contracten sterk beperkt
  • Inhuur ZZP-ers alleen mogelijk vanaf een uurtarief boven de € 35,-

 

Kortom: nu op safe spelen met werknemers is wellicht helemaal zo slecht nog niet :angry-face:

sociaal-economisch-beleid-2021-2025.pdf

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Norbert Bakker zei:

...inhuur ZZP-ers als onderaannemer etc. 

 

Dat is in de bouw niet ongebruikelijk. Maar misschien heeft vraagsteller dat al overwogen. Me dunkt dat er eens moderne alternatieven komen, bijvoorbeeld dat je een coop vormt met enkele basisvoorzieningen en dat je van daaruit met enkele deelnemende zelfstandigen samen een project aanneemt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1
9 uur geleden, Michael M.J.F zei:

Is het verstand een 55+ iemand te zoeken vanwege subsidie? 

 

Nee het is nooit verstandig om iemand (alleen) te nemen omdat je er subsidie voor krijgt. Schilder is een fysiek vak, lang niet elke 55+ zal dat werk goed aankunnen, zeker niet in een tweemansbedrijf. In mijn optiek zijn werknemers met dat soort subsidies meestal beter geschikt voor bedrijven met wat meer personeel omdat als hij bij jou uitvalt jij 2x zo hard moet werken om het werk af te krijgen.

De enige uitzondering is natuurlijk als je toevallig zo iemand kent en redelijk weet wat hij wel en niet (aan)kan.

 

Voor de andere punten, je vragen zijn niet dom maar geven wel aan dat je nog het nodige uitzoekwerk te doen. Het idee staat in de grondverf maar moet nog wel een paar laagjes verf voor een mooi eindresultaat, zowel vanuit het perspectief van een goede werkgever zijn als het vinden van de juiste werknemer voor jou.

Link naar reactie
  • 1
13 uur geleden, Roel J zei:

 

Nee het is nooit verstandig om iemand (alleen) te nemen omdat je er subsidie voor krijgt. Schilder is een fysiek vak, lang niet elke 55+ zal dat werk goed aankunnen, zeker niet in een tweemansbedrijf. 

Schandalige opmerking. Heb jij wel eens met de nieuwe generatie gewerkt. De oude garde heeft ten minste nog werk ethiek en zijn bereid om een fysiek beroep te kiezen met vieze handen. Met 1 vijftig plusser verzet je meer werk dan met 2 twintigers. We hebben het hier over een schilder en niet over een straten maker. Dit beschrijft een beetje mijn ervaring, voornamelijk de eerste 3 minuten.

 

https://youtu.be/hER0Qp6QJNU

Link naar reactie
  • 1
31 minuten geleden, MGC1969 zei:

Schandalige opmerking. Heb jij wel eens met de nieuwe generatie gewerkt. De oude garde heeft ten minste nog werk ethiek en zijn bereid om een fysiek beroep te kiezen met vieze handen. Met 1 vijftig plusser verzet je meer werk dan met 2 twintigers.

Je realiseert je dat je "de nieuwe generatie" nu evengoed over één kam scheert, precies waar je Roel van beticht?

Link naar reactie
  • 1
58 minuten geleden, MGC1969 zei:

Schandalige opmerking. Heb jij wel eens met de nieuwe generatie gewerkt. De oude garde heeft ten minste nog werk ethiek en zijn bereid om een fysiek beroep te kiezen met vieze handen.

Terechte opmerking van Roel ... ook schilders kennen zo hun beroeps fysieke beperkingen op hogere leeftijd, zoals klachten van nek, rug, knieën en polsen.

Met ethiek heeft dat weinig tot niets te maken.

 

30 minuten geleden, RubenT zei:

Met 1 vijftig plusser verzet je meer werk dan met 2 twintigers.

Zowel fysiek als mentaal een discutabele uitspraak !

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, MGC1969 zei:

Schandalige opmerking. Heb jij wel eens met de nieuwe generatie gewerkt.

Het is maar net hoe je het lezen wil! maar nu he het er toch overhebben. Jou oordeel over de huidige generatie is wel terecht? toen ik 25 was deugde er voor volgens de 50 plussers ook weinig aan mij. Dus wat mij betreft maak je een pot verwijt de ketel argument met je uitleg..

 

De kern van mijn punt was dat je niet iemand moet nemen omdat je er subsidie voor krijgt. Het was misschien wat kort geformuleerd en daardoor verkeerd overgekomen.

 

Algemeen gesteld de subsidies die op arbeid worden gegeven zijn grote uitzonderingen, vrijwel altijd worden ze ingegeven door een arbeidsbeperking of heel soms om te zorgen dat iemand niet structureel in een uitkering blijft steken (langdurig werklozen). De laatste soort subsidie is tijdelijk van aard en dus na 3 of 6 en heel soms 12 maanden betaal je gewoon de volle mep, de subsidie is dan vooralbedoeld om de werkgever te paaien iemand een kans te geven.

 

De afweging dat je als ondernemer met 1 personeelslid voorzichtiger moet zijn met wie je aanneemt als een schildersbedrijf met 15-20 schilders in dienst lijkt me verder een goede zakelijke afweging om te maken. Als zzp-er is het heel makkelijk je eigen beschikbaarheid in te schatten en voldoende werk aan te nemen. Iemand met een loonkostensubsidie vraagt gewoon extra aandacht, daar is niets mis mee maar wel iets om rekening mee te houden bij je afwegingen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 321 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.