• 0

Relatiebeding

Beste mensen,

 

Ik zit met het volgende:

 

Ben thans in loondienst in de Accountancy als accountant en ben voornemens een eigen kantoor te starten.

 

Ik heb bij in diensttreding een aantal klanten uit m'n toenmalige werkkring meegenomen, en in de tussentijd een aantal nieuwe klanten "binnengehaald". De bedoeling is nu dat ik deze dus wil meenemen. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat een aantal "bestaande" (lees: reeds klant zijn voordat ik in dienst kwam) met mij mee willen.

 

Nu heb ik in mijn arbeidsovereenkomst een relatiebeding zitten met de volgende strekking: het is verboden om werkzaamheden te verrichten om niet/ betaald voor eigen rekening/in loondienst voor relaties van werkgever gedurende 2 jaar na vertrek

 

Nu heb ik me er enigzins in verdiept en kom ik tot de conclusie:

- relatiebeding mag maximaal 1 jaar duren en

- geeft slechts een verbod op het benaderen van bestaande relaties en niet op het verrichten van werkzaamheden (maw de relaties mogen mij wel benaderen).

 

Heb ik het hiermee juist of moet ik toch met een bredere betekenis rekening houden????

 

m.vr.gr.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Met betrekking tot de looptijd ligt maar net aan wat het bedrijf opstelt, ik had zelf vroeger een contract waarin 3 jaar vermeldt stond en dat was zelfs een heel groot bedrijf.

 

Zoals ik het lees mag je de eerste 2 jaar geen relaties benaderen voor je eigen bedrijf of bij één van die relaties in dienst komen. Als ze jou zelf benaderen dan is het hun probleem als je werkgever er moeite mee heeft. Zolang je er voor zorgt dat je ze zelf niet benaderd of niet bij ze in loondienst komt is er lijkt mij niks aan de hand.

 

Toch moet je oppassen hoor want ook je relatie kan net één woordje verkeerd zeggen waardoor jij in het negatieve daglicht komt.

Link naar reactie
  • 0

gebruik de zoekfunctie even op deze site en je komt een aantal draadjes tegen die veel informatie verschaffen.

 

ik raad je aan, voordat je stappen onderneemt, een jurist te laten kijken en adviseren omtrent jouw situatie. dit voorkomt nare verrassingen achteraf.

 

succes en wijsheid!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Hallo Filibertus,

 

Dit lijkt mij een heel geldig relatiebeding.

En dat is dus iets anders dan een concurrentiebeding.

 

Een concurrentiebeding is in de wet geregeld, dat kun je bijvoorbeeld laten matigen door de Kantonrechter, enz. Dan vindt de rechter bijvoorbeeld dat het overeengekomen concurrentiebeding de ex-werknemer onredelijk benadeelt in verhouding tot het belang dat de werkgever heeft bij handhaving van het beding. Dat hangt dan af van onder meer hoezeer het concurrentiebeding de werknemer beperkt, wat de werkgever voor tijd en geld heeft gestoken in de werknemer, bijv. opleiding, hoezeer de werknemer zich in zijn nieuwe baan kan verbeteren, enz.

 

Kenmerkend voor een concurrentiebeding is dat je je eigen beroep niet voor een ander of voor jezelf mag uitoefenen binnen een bepaalde straal rond je oude werkgever en gedurende een bepaalde periode. Dat is dus een heel zware beperking (je moet een tijdje putjesschepper worden), vandaar dat de wetgever heeft geregeld dat dit gematigd kan worden.

 

Een relatiebeding is in de praktijk ontwikkeld als een veel beter instrument: het beschermt enerzijds de werkgever veel beter in zijn belangen, het interesseert hem immers niets wat die ex-werknemer doet, als ie er maar geen last - lees: klanten inpikken - van heeft. Anderzijds heeft de ex-werknemer er veel minder last van dan van een concurrentiebeding: hij kan immers gewoon zijn beroep elders uitoefenen, alleen moet hij afblijven van de klanten van zijn vroegere werkgever.

 

Dat betekent dus ook dat een relatiebeding in een procedure eigenlijk altijd wel stand houdt. Je komt er dus niet met te zeggen: de klant heeft mij zelf benaderd.

 

Anderzijds heeft je baas er ook niets aan als hij een slechte naam krijgt bij zijn klanten. Als die per se met jou meewillen, kan hij dat jou wel verbieden (ik neem aan dat er een boete staat op overtreding van het relatiebeding), maar zijn klanten lopen weg (zo niet naar jou dan wel naar een ander) en spreken kwaad van hem. Het heeft dan ook zeker zin om met je baas te gaan onderhandelen over het meenemen van klanten. Maar meestal moet je daar dan wel een fee voor betalen.

 

Succes ermee,

 

Mieke

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.