• 0

Auto van eenmanszaak overbrengen naar privé

Hoi allemaal,

 


Ik heb een auto die ik op mijn eenmanszaak heb gekocht in 2013. 

 

Sinds de coronaperiode is mijn dienstverlening van fysiek aanwezig zijn op locatie van mijn klanten verandert naar100% thuiswerken. In 2020 en 2021 (tot nu toe) heb ik mijn auto dan ook  niet zakelijk gebruikt. Mijn huidige opdrachten zijn 'remote opdrachten'. Ik verwacht niet dat ik mijn auto zakelijk veel zal gebruiken in 2021 (beetje moelijk om te zeggen wat er in 2022 zal gebeuren).

 

Nu zijn er mogelijkheiden om de auto over te brengen naar prive,  de belastingdienst spreekt over 'bijzondere omstandigheden', waar dit waarschijnlijk niet onder valt, maar er wordt ook gesproken over als je de auto niet meer zakelijk rijdt, deze 'verplicht' overgebracht moet worden naar prive. 

 

Mijn vraag is, mag ik de auto in mijn situatie overbrengen naar prive omdat ik de auto niet meer zakelijk aan het rijden ben?

 

Mvg,

 

Ronald

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijkt me dat zowel 100% privé rijden als de oorzaak (corona) een bijzondere omstandigheid zijn. Heb je al aangifte gedaan over 2020? Het lijkt me dat je de auto kunt overbrengen naar privé vanaf het moment dat je volledig privé bent gaan rijden. Scheelt ook weer bijtelling.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Het antwoord ligt besloten in de vraag, als jij je auto niet meer zakelijk gebruikt, of minder dan 500 km per jaar dan is het een verplichte keuze wissel.

Dus als het echt helemaal niet is dan is het geen keuze. ALs je wel af en toe zakelijk blijft rijden, wat voor de hand ligt omdat het nooit zo zwart-wt zal zijn als afgelopen jaar door corona. 

 

Mij lijkt corona ook wel als bijzondere omstandigheid te kunnen worden opgevoerd, maar dit is wel een voorbeeld van een bijzondere omstandigheid waarbij ik toestemming zou vragen aan de inspecteur, want liever nu duidelijkheid dan over x jaar bij een controle gezeur..

Je kunt uitleggen dat vorig jaar en dit jaar tot nog toe geen zakelijk gebruik is geweest en dat je door de gewijzigde inzichten in de markt je ook verwacht dat het zakelijk gebruik dusdanig afneemt dat dit een keuze wissel rechtvaardigt.

 

Het is onmogelijk hier online heel stellig over te zijn, maar mij lijkt dat je een redelijk verhaal hebt. Tegelijkertijd als de auto uit 2013 is.. als de belastingdienst de keuze niet toestaat. dan is het ook niet zo'n ramp om de auto in te ruilen als het een hele sloot (onnodige) bijtelling scheelt. maar dat is de easy-way-out die altijd nog kan.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt!


Stel dat ik het zou verkopen, waar zou ik het dan moeten boeken? 

 

Dus stel dat ik mijn auto voor 30.000 inclusief btw verkoop, zou ik als het goed is een een verkoopfactuur moeten opstellen voor 24,793 exclusief btw, en de BTW moeten afdragen in een BTW aangifte. 

 

Maar hoe verwerk ik dit als 'winst' in de winst en verlies rekening? Onder Opbrengsten? En welke dan? De Opbrengsten uit leverlingen en diensten? Of maak ik nu een denkfout?

 

Mvg,

 

Ronald

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
26 minuten geleden, ronaldbrand zei:

Bedankt!


Stel dat ik het zou verkopen, waar zou ik het dan moeten boeken? 

 

Dus stel dat ik mijn auto voor 30.000 inclusief btw verkoop, zou ik als het goed is een een verkoopfactuur moeten opstellen voor 24,793 exclusief btw, en de BTW moeten afdragen in een BTW aangifte. 

 

Maar hoe verwerk ik dit als 'winst' in de winst en verlies rekening? Onder Opbrengsten? En welke dan? De Opbrengsten uit leverlingen en diensten? Of maak ik nu een denkfout?

 

Mvg,

 

Ronald

 

 

 

Je moet het verwerken als boekresultaat vaste activa, bijvoorbeeld de auto staat nog op de balans voor 25.000 (aanschafwaarde 40.000 en afschrijvingen reeds 15.000)

 

Dan wordt het de volgende boeking:

 

xxxx (debiteuren)                        :        30.000

xxxx cummulatieve afschrijving:   15.000

xxx boekresultaat vaste activa:       206,61

aan xxxx af te dragen btw :                                 5.206,61

aan xxxx vervoermiddelen:                                 40.0000

 

Het verschil van de balanswaarde van de auto en de verkoopprijs excl btw beland dus in de winst en verlies als boekresultaat.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.