• 0

Factuur van bedrijf naar privé.

Goedemorgen,

 

Ik zit met een kleine vraag.

We hebben een nieuwe woning gekocht met een bouwdepot. Nu wil ik met mijn eigen klusbedrijf, een eenmanszaak, onze woning opknappen. Ik stuur dus de gemaakte facturen naar ons privé gezin.

Dit wordt betaald door ons gezin aan mijn bedrijf.

 

Volgens mijn boekhouder mag dit niet. Je mag niet aan jezelf een factuur sturen omdat je als privé persoon en je eenmanszaak hetzelfde bent.

 

Weet een van jullie of dit klopt? 

Wanneer dit klopt moet ik dus verplicht een ander bedrijf inhuren om mijn eigen woning op te knappen?

 

Ik hoor het graag.

 

Met vriendelijke groet Ruben

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
16 minuten geleden, Ruben84 zei:

Volgens mijn boekhouder mag dit niet. Je mag niet aan jezelf een factuur sturen omdat je als privé persoon en je eenmanszaak hetzelfde bent.

Volgens mij klopt dit. Op dezelfde manier als dat je niet vanuit privé geen factuur naar de (eenmans)zaak met sturen.

 

Maar waarom zou je een factuur van de zaak naar prive willen sturen? Materiaal mag je gewoon als privégebruik boeken (incl. Btw op btw privégebruik) en het werk zelf mag je gewoon als privepersoon uitvoeren. Niemand zegt dat hij privé je huis niet op maar knappen. Daar hoef (en wil) je geen factuur voor sturen want dan betaal je er ook nog inkomstenbelasting over. Je mist alleen de uren voor het urencriterium in de zaak.

 

Heeft je boekhouder dit overigens niet uitgelegd?

 

Edit: o, of mag dat niet met een bouwdepot? Ja, dan moet je dus een ander bedrijf inhuren.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 Beste Ruben, allereerst welkom op Higherlevel

 

39 minuten geleden, Ruben84 zei:

 

Weet een van jullie of dit klopt? 

Ja dit klopt.

 

39 minuten geleden, Ruben84 zei:

Wanneer dit klopt moet ik dus verplicht een ander bedrijf inhuren om mijn eigen woning op te knappen?


Nee, je mag het (meestal) ook zelf doen als het geen gecertificeerde werkzaamheden betreft, alleen moet je dan de spullen privé aanschaffen (dat mag evt wel van jezelf, maar dan zonder marge!) en kun je niet je eigen uurloon in rekening brengen.

 

En die privé werkuren tellen dus ook niet mee voor het urencriterium!


(Edit: Rik was net iets sneller en had dit ook al vermeld)

 

aangepast door Norbert Bakker
Aangepast nav iets eerdere post Rik

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik snap het wel dat je dit wilt.  Je hebt namelijk een factuur nodig om het geld uit het bouwdepot te halen.

Een oplossing zou m.i. zijn om gewoon toch een factuur op te stellen aan jouw gezin en deze te betalen vanuit het bouwdepot.

Daarna een creditfactuur maken.

Hij komt dan niet  bij jouw omzet.

Link naar reactie
  • 0

Of je bespreekt het gewoon even met de bank. Zal vast niet de eerste keer zijn dat een aannemer zijn eigen huis bouwt..

 

Factureren aan jezelf gaat niet, tegelijkertijd zijn het wel reele bouwkosten die gemaakt worden en die elke andere klant ook mag declareren.

Dus in plaats van te gaan klooien aan boekhoudkundige principes bespreek je gewoon met de bank op welke voorwaarden je geld uit het depot mag halen. Want die voorwaarden zijn af te spreken.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Maar waarom wil je nou onnodig veel geld uit je bouwdepot halen? Dat bedrag wordt niet betaald door Sinterklaas, maar door je toekomstige zelf. Haal je er meer uit, dan zadel je jezelf op met hogere toekomstige lasten.

 

Je declareert gewoon de kosten van de bouwmaterialen en verder niets. Vervolgens doe je de bouw zelf. Wat je niet hoeft uit te geven hoef je ook niet te verdienen.

 

Je kunt wel kunstmatig proberen via deze omweg denken je omzet voor je eigen bedrijf proberen te verhogen, maar wat je daarmee zou doen (als het mogelijk zou zijn) is je omzet (en belasting) verhogen op kosten van wederom je toekomstige zelf met de bank als lachende derde.

 

Het kan gewoon niet. En al kon het wel, zou je het niet moeten willen.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.