Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Rikkert Walbeek

Brussel: vaste btw-vrijstelling kleine ondernemers

Recommended Posts

Vandaag gelezen in DFT: Brussel: vaste btw-vrijstelling kleine ondernemers

BRUSSEL (ANP) - Ondernemingen met maximaal 250 werknemers zouden in de hele Europese Unie over de eerste 100.000 euro aan omzet niet langer btw af moeten dragen....................

Lees het hele artikel op: http://www.dft.nl/servlet/ArticleByFilename?URL=http%3A%2F%2Fhomer%2Farchief%2Fwww.dft.nl%2Fxml%2F2005%2F11%2F10%2F00.irs8579733.xml

Hoeveel bedrijven in Nederland hebben meer dan 250 medewerkers?

Hoeveel bedrijven in Nederland hebben meer dan 250 medewerkers?

1%

Dus we hebben 99% kleine ondernemers? ;D

Zou dit dan hetzelfde gaan werken als de huidige KOR, zodat je wel gewoon btw in rekening brengt, maar het vervolgens niet hoeft af te dragen?

Dat zou wel een hele interessante 19% winst-boost zijn voor alle bedrijven die onder de ton winst maken - kan me nauwelijks voorstellen dat dat ervan komt (waar wou men dan van betalen?).

Ik stel voor dat ze minder per inwoner afdragen aan brussel en dit steken in het stimuleren van het MKB :D maar ja... dat zal wel teveel goede hoop zijn.

http://websitejudge.com/nl/home

Meld nu gratis uw website aan in onze index en laat uw site beoordelen door websitebezoekers!

www.optimised.nl

Zou dit dan hetzelfde gaan werken als de huidige KOR, zodat je wel gewoon btw in rekening brengt, maar het vervolgens niet hoeft af te dragen?

Dat moet haast wel. Je kunt niet op het moment dat je boven de ton uitkomt alle reeds verstuurde facturen alsnog van BTW voorzien.

En ja, dat zou inderdaad een heel fijne boost van de omzet zijn! :)

Wordt het dus interessant om 2 of meer BV's te hebben. Omzet verdelen over meerdere BV's en dus meerder malen vrijstelling tot 100.000 euro hebben. Levert per BV, en voor belasting, toch een winst van 19.000 op.

Of ben ik nu te enthousiast?

Germ

Ze zullen er vast wel een stokje voor steken dat je die korting per ondernemer meerdere keren kunt inzetten - maarja, als je toch al een cadeautje van 19k krijgt moet je misschien ook niet direct nog meer willen ;) Gezien de tijd van het jaar zou je dat wel eens een enkele reis spanje kunnen opleveren - in een postzak :)

Ik stel voor dat we wat van de landbouwsubsidies voor franse niet-rendablele boerenbedrijven afhalen...... laat de markt zijn werk doen, dan gaat de helft vanzelf op de fles

Ik ben er helemaal voor natuurlijk, geld verplaatsen van landbouwsubsidies naar algemene belastingvoordelen, of belastingvoordelen specifiek voor ondernemers (das toch stiekum wel mooier).

Ik kan me echter niet voorstellen dat zoiets politiek verkoopbaar is, maar wie weet...

Nu maar hopen dat Brussel het ook doorvoert want het kan beslist de economie in West-Europa stimuleren. :D

www.abcora.nl

Quote : Benm op Vandaag om 11:28:37

Dat moet haast wel. Je kunt niet op het moment dat je boven de ton uitkomt alle reeds verstuurde facturen alsnog van BTW voorzien.

En ja, dat zou inderdaad een heel fijne boost van de omzet zijn!

Ik ben er vrijwel zeker van dat dit niet het geval zal zijn. Het betekent een flinke vermindering van de opbrengsten en daarnaast vind ik het ook niet reëel. 19% extra NETTO winst (nou ja voor inkomstenbelasting dan) is gewoon weg niet eerlijk.

Stel ik heb 1 ton omzet en een netto winstmarge van 30%. Al dit plan doorgaat schiet de winst omhoog naar 49.000 euro en dus naar 49%. Een koopkrachtverbetering van 63,3% En nou denk ik wel dat kleine ondernemers wat gecompenseerd mogen worden voor de extra lasten van de afgelopen tijd, maar dit gaat wat te ver!

Overigens is het bij de KOR nu zo dat het gaat om de netto betaling en niet om de eerste 1800 nog wat euro. In dit voorstel gaat het om de eerste 100.000 euro. Dat betekent een gigantische daling on opbrengsten.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Hoe, dat weet ik niet. Maar de volgende quote uit het artikel van Zibb doet vermoeden dat het plan nog wat "addertjes onder het gras heeft";

Volgens een woordvoerder van het ministerie van Financiën is het nog onduidelijk of het Nederlandse midden- en kleinbedrijf uiteindelijk voordeel zou hebben bij het voorstel van Verheugen.
Ik bedoel, "uiteindelijk voordeel" suggereert dat er meer factoren een rol spelen dan alleen het BTW bedrag mogen houden.

http://www.zibb.nl/elsevierfiscaal/zoekinzibbdetail/asp/portalnaam/elsevierfiscaal/artnr/1061210/artsrtnr/916/knooppunt/7/index.html

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Ik bedoel, "uiteindelijk voordeel" suggereert dat er meer factoren een rol spelen dan alleen het BTW bedrag mogen houden.

Daar heb je dan weer gelijk in. Net even wezen zoeken op een aantal sites, maar ik kan zo snel geen gedetailleerde informatie vinden over de planne. We zullen het moeten afwachten, vrees ik.

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.