• 0

Brussel: vaste btw-vrijstelling kleine ondernemers

Vandaag gelezen in DFT: Brussel: vaste btw-vrijstelling kleine ondernemers

 

BRUSSEL (ANP) - Ondernemingen met maximaal 250 werknemers zouden in de hele Europese Unie over de eerste 100.000 euro aan omzet niet langer btw af moeten dragen....................

 

Lees het hele artikel op: http://www.dft.nl/servlet/ArticleByFilename?URL=http%3A%2F%2Fhomer%2Farchief%2Fwww.dft.nl%2Fxml%2F2005%2F11%2F10%2F00.irs8579733.xml

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zou dit dan hetzelfde gaan werken als de huidige KOR, zodat je wel gewoon btw in rekening brengt, maar het vervolgens niet hoeft af te dragen?

 

Dat zou wel een hele interessante 19% winst-boost zijn voor alle bedrijven die onder de ton winst maken - kan me nauwelijks voorstellen dat dat ervan komt (waar wou men dan van betalen?).

Link naar reactie
  • 0

Wordt het dus interessant om 2 of meer BV's te hebben. Omzet verdelen over meerdere BV's en dus meerder malen vrijstelling tot 100.000 euro hebben. Levert per BV, en voor belasting, toch een winst van 19.000 op.

 

Of ben ik nu te enthousiast?

 

Germ

Link naar reactie
  • 0

Ze zullen er vast wel een stokje voor steken dat je die korting per ondernemer meerdere keren kunt inzetten - maarja, als je toch al een cadeautje van 19k krijgt moet je misschien ook niet direct nog meer willen ;) Gezien de tijd van het jaar zou je dat wel eens een enkele reis spanje kunnen opleveren - in een postzak :)

 

Ik stel voor dat we wat van de landbouwsubsidies voor franse niet-rendablele boerenbedrijven afhalen...... laat de markt zijn werk doen, dan gaat de helft vanzelf op de fles

 

Ik ben er helemaal voor natuurlijk, geld verplaatsen van landbouwsubsidies naar algemene belastingvoordelen, of belastingvoordelen specifiek voor ondernemers (das toch stiekum wel mooier).

 

Ik kan me echter niet voorstellen dat zoiets politiek verkoopbaar is, maar wie weet...

Link naar reactie
  • 0
Quote : Benm op Vandaag om 11:28:37

Zou dit dan hetzelfde gaan werken als de huidige KOR, zodat je wel gewoon btw in rekening brengt, maar het vervolgens niet hoeft af te dragen?

 

 

Dat moet haast wel. Je kunt niet op het moment dat je boven de ton uitkomt alle reeds verstuurde facturen alsnog van BTW voorzien.

 

En ja, dat zou inderdaad een heel fijne boost van de omzet zijn!

Ik ben er vrijwel zeker van dat dit niet het geval zal zijn. Het betekent een flinke vermindering van de opbrengsten en daarnaast vind ik het ook niet reëel. 19% extra NETTO winst (nou ja voor inkomstenbelasting dan) is gewoon weg niet eerlijk.

 

Stel ik heb 1 ton omzet en een netto winstmarge van 30%. Al dit plan doorgaat schiet de winst omhoog naar 49.000 euro en dus naar 49%. Een koopkrachtverbetering van 63,3% En nou denk ik wel dat kleine ondernemers wat gecompenseerd mogen worden voor de extra lasten van de afgelopen tijd, maar dit gaat wat te ver!

 

Overigens is het bij de KOR nu zo dat het gaat om de netto betaling en niet om de eerste 1800 nog wat euro. In dit voorstel gaat het om de eerste 100.000 euro. Dat betekent een gigantische daling on opbrengsten.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Hoe, dat weet ik niet. Maar de volgende quote uit het artikel van Zibb doet vermoeden dat het plan nog wat "addertjes onder het gras heeft";

 

Volgens een woordvoerder van het ministerie van Financiën is het nog onduidelijk of het Nederlandse midden- en kleinbedrijf uiteindelijk voordeel zou hebben bij het voorstel van Verheugen.
Ik bedoel, "uiteindelijk voordeel" suggereert dat er meer factoren een rol spelen dan alleen het BTW bedrag mogen houden.

 

 

http://www.zibb.nl/elsevierfiscaal/zoekinzibbdetail/asp/portalnaam/elsevierfiscaal/artnr/1061210/artsrtnr/916/knooppunt/7/index.html

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.