• 0

Omzetten van een zakelijke lening in aandelen of agio

Een klant van mij heeft de volgende vraag, waar ik graag wat input van jullie wil.

 

Mijn klant is een BV (werkmaatschappij) met 3 aandeelhouders, allen holding BV's. In de loop van de jaren zijn er rekeningen voor management fee van de 3 holding B.V's  aan de werkmaatschappij gegaan die uiteindelijk niet betaald konden worden door de werkmaatschappij, dit heb ik netjes in de rekening couranten geboekt en rente overgerekend.

 

Nu is er een vraag van de 3 aandeelhouders of ze hun vordering op de werkmaatschappij niet kunnen omzetten in eigen vermogen, b.v. als agio storting. Maar wat zijn de diverse verschillende fiscale gevolgen daarvan?

 

wat ik zo kan verzinnen is dat de BTW die op de management facturen zat al is verrekend in de diverse BTW aangiftes, kunnen die teruggevorderd worden door de 3 holding BV's?

Gebeurt er nog iets met de winst van de holding BV's? en moet hier dan over afgerekend worden?

De schuld van de BV's aan de werkmaatschappij wordt minder maar de deelneming wordt meer, wat betekend dat voor de IB aangifte van de aandeelhouders van de holding BV's?

en misschien zijn er nog wel andere overwegingen die meegenomen moeten worden.

 

Ik zie jullie reacties graag tegemoet

Erik.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.