• 0

Verkoop via platform: concurrentie met dezelfde producten; wat nu?

(aangepast)

Beste allemaal,

 

Wij zijn al geruime tijd verkoper op een platform en ook hebben wij onze eigen webshop,

echter zien wij dat sinds december dat al onze hardlopende artikelen direct door ditt platform op voorraad worden genomen.
Sinds januari wordt er ook een actieve concurrentie strijd met ons gevoerd vanuit dit platform, de spelregels zijn hierin echter oneerlijk.
 

Mijn vraag aan jullie is dan ook of er meer ondernemers zijn met deze ervaringen ?

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel, Mike!

 

Dit is een bekende werkwijze van verschillende (grote) platforms. Het is in eerdere topics op dit forum ook al wel voorbij gekomen, dus je bent zeker niet de enige die er tegenaan loopt.

 

10 minuten geleden, mike_43 zei:

echter zien wij dat sinds december dat al onze hardlopende artikelen direct door ditt platform op voorraad worden genomen.

Verkopen jullie producten van bestaande merken, een eigen merk of zonder merk? En welk artikel neemt het platform vervolgens zelf op voorraad? Gaan ze het bestaande merk inkopen dat jullie verkopen, of ontwikkelen ze zelf een huismerk-variant van het product?

 

9 minuten geleden, mike_43 zei:

Sinds januari wordt er ook een actieve concurrentie strijd met ons gevoerd vanuit dit platform, de spelregels zijn hierin echter oneerlijk.

Wat bedoel je met een actieve concurrentiestrijd en welke spelregels vind je oneerlijk?

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, RubenT zei:

Welkom op Higherlevel, Mike!

 

Dit is een bekende werkwijze van verschillende (grote) platforms. Het is in eerdere topics op dit forum ook al wel voorbij gekomen, dus je bent zeker niet de enige die er tegenaan loopt.

 

Verkopen jullie producten van bestaande merken, een eigen merk of zonder merk? En welk artikel neemt het platform vervolgens zelf op voorraad? Gaan ze het bestaande merk inkopen dat jullie verkopen, of ontwikkelen ze zelf een huismerk-variant van het product?

 

Wat bedoel je met een actieve concurrentiestrijd en welke spelregels vind je oneerlijk?


Wij verkopen diverse producten in diverse groepen, echter allemaal merk artikelen. Het platform neemt de producten zelf op voorraad.
Dit is inderdaad een bekend fenomeen, echter zou ik graag in contact willen komen met ondernemers die in dezelfde situatie zitten. 

Als voorbeeld wij verkopen artikel X tegen 12,99, platform verkoopt hetzelfde artikel voor 12,89 echter moet de klant dan wel verzendkosten betalen (die mogen wij niet rekenen).
Platform heeft hierdoor de verkoop positie, verlagen wij onze prijs naar 11,80 gaat het platform daarin mee. Ook is de klant dus meer kwijt is, als die bij het platform besteld (verzendkosten).  Overigens zijn wij een partner met een ranking van 9,7 met ruim 1000 beoordelingen.... 

 

4 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Er zijn meer ondernemers die verkopen via een platform, maar jouw vraag vergt een mee toegespitste kopregel om de juiste groep aan te spreken.

 

Platform waarop wij verkopen concurreert met dezelfde producten, wat nu?

 

Is een suggestie....


Klopt bedankt voor de tip! ik wil echter zoveel mogelijk ondernemers bereiken om te kijken hoevaak dit voorkomt, of ondernemers die weer een ondernemer kennen die het zelfde heeft meegemaakt. Het is een breed probleem,  wat je vaak hoort, maar waarin het haast onmogelijk is om in contact te komen met andere ondernemers. 
 

Link naar reactie
  • 0

Neen niet mijn ervaring, heb gewoon een fysieke onderneming met kwaliteit goederen, en ik bepaal de prijs. Concurrentie zoals op die platformen heb ik dus geen last van, wil je met de meute meedoen dan weet je waar je aan begint.

18 minuten geleden, mike_43 zei:

waarin het haast onmogelijk is om in contact te komen met andere ondernemers. 

U bedoelt de concurrenten?

Link naar reactie
  • 1
58 minuten geleden, mike_43 zei:

Als voorbeeld wij verkopen artikel X tegen 12,99, platform verkoopt hetzelfde artikel voor 12,89 echter moet de klant dan wel verzendkosten betalen (die mogen wij niet rekenen).
Platform heeft hierdoor de verkoop positie, verlagen wij onze prijs naar 11,80 gaat het platform daarin mee. Ook is de klant dus meer kwijt is, als die bij het platform besteld (verzendkosten).  Overigens zijn wij een partner met een ranking van 9,7 met ruim 1000 beoordelingen.... 

Wat wil je bereiken / weten van de andere ondernemers? Hoe zij dit zien c.q. oplossen?

 

Ik heb zelf veel met dit bijltje gehakt met Bol.com. Kan ik er iets aan doen? Weinig....

Bol beslist zelf welke goederen ze verkopen en tegen welke prijs. En als zij daarmee het koopblok hebben is het voor mij alleen maar jammer. Ik kan niet tegen Bol zeggen dat ze het niet mogen verkopen. Althans ik kan het roepen in de woestijn...

 

Voor mij is dit een indicatie dat ik te afhankelijk ben van Bol geworden. Ik probeer het gebruik van het platform dan te verminderen en meer focus te hebben op mijn eigen webshop. Ik ga adverteren met het product, zet het in de spotlight etc. Uiteraard richting mijn eigen webshop. Controleer ook of Bol met het product adverteert in Google. 

 

Als de marges flinterdun zijn wil een gesprek met een leverancier / fabrikant ook helpen. In mijn optiek zijn er minder fabrikanten genegen om hun producten tegen redelijke dumpprijzen op Bol.com te zien. 

 

Link naar reactie
  • 0

Juist ja precies dat, een goede website die goed te vinden is en erg goed in elkaar zit. Grootschalig inkopen en liefst een merk, en dan met redelijke marge verkopen en goede service.

Snelle levering, mogelijkheden om goede beoordelingen te krijgen wat veel vertrouwen schept.

Dan sluit je Bol,E-bay, Amazon en zijn baksmaatjes uit, en laat die lekker hun inkopen doen en verkopen.

Oh..en uncle Ali, zou ik al helemaal links laten liggen, we gaan voor kwaliteit.

Link naar reactie
  • 0

het gebeurd veelvuldig dat platformen als bol of amazon goedlopende producten van mij plots zelf op voorraad hebben.

en ja dat is veelal tegen prijzen waarvoor ik niet kan verkopen. en niet perse omdat zij goedkoper inkopen. weet dat ik bij bepaalde producten zelfs goedkoper inkoop toch verkoopt bol soms 40% goedkoper als mij.

nu hoeven ze uiteraard geen commissie aan zichzelf te betalen en waarschijnlijk nog lagere logistieke kosten als mij met gebruik van LVB maar weet zeker dat een deel met verlies verkocht wordt.

is vaak gewoon oneerlijke concurrencies.

maar je doet er weinig/niks aan.

Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, Pomper zei:

Wat wil je bereiken / weten van de andere ondernemers? Hoe zij dit zien c.q. oplossen?

 

Ik heb zelf veel met dit bijltje gehakt met Bol.com. Kan ik er iets aan doen? Weinig....

Bol beslist zelf welke goederen ze verkopen en tegen welke prijs. En als zij daarmee het koopblok hebben is het voor mij alleen maar jammer. Ik kan niet tegen Bol zeggen dat ze het niet mogen verkopen. Althans ik kan het roepen in de woestijn...

 

Voor mij is dit een indicatie dat ik te afhankelijk ben van Bol geworden. Ik probeer het gebruik van het platform dan te verminderen en meer focus te hebben op mijn eigen webshop. Ik ga adverteren met het product, zet het in de spotlight etc. Uiteraard richting mijn eigen webshop. Controleer ook of Bol met het product adverteert in Google. 

 

Als de marges flinterdun zijn wil een gesprek met een leverancier / fabrikant ook helpen. In mijn optiek zijn er minder fabrikanten genegen om hun producten tegen redelijke dumpprijzen op Bol.com te zien. 

 

 

Ik ben aan het kijken tot in hoeverre dit 'eerlijk' is, uiteindelijk heeft een partner alsmede door de verzendkosten een oneerlijk positie. 
Het gaat mij er ook niet om dat het een concurrent is, die heb je altijd, en dat is ook gezond voor de markt. Echter als het platform ziet wat goed verkoopt, dit zelf inkoopt, en dan een oneerlijke concurrentiepositie creëert klinkt als dat machtsmisbruik. Dus vandaar dat ik wil kijken wat de mogelijkheden zijn als er meerdere ondernemers zijn. Het gaat overigens verder dan alleen een oneerlijke concurrentie (account onterecht geblokkeerd, assortiment verwijderd, etc) wij hebben hier ook meerdere malen telefonisch contact over gehad en het zou telkens een (IT) gerelateerd probleem zijn bij dit platform (niet aan onze kant). Wij zijn nooit terug gebeld of hebben een terugkoppeling gehad echter de blokkades en etc werden spontaan ongedaan gemaakt. Wij zijn door leveranciers benaderd door klachten vanuit het platform over onze prijsstelling... (Overal zijn opnames van).

 

Uiteraard is dit een situatie als David tegen Goliat, maar ik vind het op zijn minstens de aandacht waardig, en zeker als er meer ondernemers zijn. 
 

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, mike_43 zei:

Echter als het platform ziet wat goed verkoopt, dit zelf inkoopt, en dan een oneerlijke concurrentiepositie creëert klinkt als dat machtsmisbruik.

ik val onder managed partnerprogramma bij bol en heb hier laatst heel gesprek over gehad.

Bol beweerd bij hoog en laag dat hun inkoop geen toegang heeft tot de verkoopgegevens van partners en dus niet kan zien als een product van een partner heel goed verkoopt en op basis daarvan dus zelf dat product gaat inkopen. dat zou volgens bol zelf dus wettelijk niet toegestaan zijn en dus niet gebeuren.

Opvallend is dat wel erg vaak toevallig gebeurd.

Mijn contactpersoon gaf na wat navragen aan dat het ook vaak gebeurd dat bol juist door groothandels/fabrikanten benaderd worden met of ze bepaalde goedlopende producten niet in hun assortiment willen opnemen.

 

laten we hopen dat het volgende ook snel in Europa van kracht gaat worden (wordt zover ik weet wel naar gekeken): https://www.emerce.nl/nieuws/amazon-flipkart-geconfronteerd-beperkingen-india

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

ik val onder managed partnerprogramma bij bol en heb hier laatst heel gesprek over gehad.

Bol beweerd bij hoog en laag dat hun inkoop geen toegang heeft tot de verkoopgegevens van partners en dus niet kan zien als een product van een partner heel goed verkoopt en op basis daarvan dus zelf dat product gaat inkopen. dat zou volgens bol zelf dus wettelijk niet toegestaan zijn en dus niet gebeuren.

Opvallend is dat wel erg vaak toevallig gebeurd.

Mijn contactpersoon gaf na wat navragen aan dat het ook vaak gebeurd dat bol juist door groothandels/fabrikanten benaderd worden met of ze bepaalde goedlopende producten niet in hun assortiment willen opnemen.

 

laten we hopen dat het volgende ook snel in Europa van kracht gaat worden (wordt zover ik weet wel naar gekeken): https://www.emerce.nl/nieuws/amazon-flipkart-geconfronteerd-beperkingen-india


Ik heb dus opnames waarin duidelijk word toegegeven dat dit wel gebeurt, veelal via de leveranciers. 

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, mike_43 zei:

Ik heb dus opnames waarin duidelijk word toegegeven dat dit wel gebeurt, veelal via de leveranciers. 

ik vind het ook allemaal net iets te toevallig vaak.

Ook aangezien ze veelvuldig nog data gedreven inkopers zoeken.

Helaas komt er nog niet veel terecht van belofte van Huub Vermeulen (directeur bol) terecht dat bol zelf steeds meer zal terugtrekken uit eigen verkoop en aan partners gaat overlaten

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

ik vind het ook allemaal net iets te toevallig vaak.

Ook aangezien ze veelvuldig nog data gedreven inkopers zoeken.

Helaas komt er nog niet veel terecht van belofte van Huub Vermeulen (directeur bol) terecht dat bol zelf steeds meer zal terugtrekken uit eigen verkoop en aan partners gaat overlaten

Het kan heel toevallig zijn, maar de winkel bol.com kan echt niet bij de platformdata.

 

Het klopt wel dat partners steeds meer de verkoop gaan overnemen van de winkel zelf, vorig jaar werd al meer dan 60% van de omzet door plazapartners gedaan en in de toekomst zal dat wel boven de 70% uit gaan komen. Dus die Huub heeft wel een punt. :smiling-face-with-sunglasses:                 

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, MartinDupuis zei:

Het kan heel toevallig zijn, maar de winkel bol.com kan echt niet bij de platformdata.

 

Het klopt wel dat partners steeds meer de verkoop gaan overnemen van de winkel zelf, vorig jaar werd al meer dan 60% van de omzet door plazapartners gedaan en in de toekomst zal dat wel boven de 70% uit gaan komen. Dus die Huub heeft wel een punt. :smiling-face-with-sunglasses:                 

 

Heb je daar dan een bron van ? De signalen zijn namelijk anders..

En de vraag is dan ook gaan de partners de verkopen daadwerkelijk overnemen, of wordt er door de ruime stijging in het aantal partners en producten (o.a aliexpress, OEM) meer omzet gegenereerd dan bol.com zelf omdat er simpelweg meer aanbod is (24.893597 artikelen per januari 2020, 35.285244 per januari 2021) ? En dan lijkt het cijfers technische heel mooi 'partners nemen verkoop over' maar goed als ze zelf niet bij die data kunnen is zo een stelling ook moeilijk te onderbouwen of de partner het daadwerkelijk overneemt...

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, mike_43 zei:

 

Heb je daar dan een bron van ? De signalen zijn namelijk anders..

En de vraag is dan ook gaan de partners de verkopen daadwerkelijk overnemen, of wordt er door de ruime stijging in het aantal partners en producten (o.a aliexpress, OEM) meer omzet gegenereerd dan bol.com zelf omdat er simpelweg meer aanbod is (24.893597 artikelen per januari 2020, 35.285244 per januari 2021) ? En dan lijkt het cijfers technische heel mooi 'partners nemen verkoop over' maar goed als ze zelf niet bij die data kunnen is zo een stelling ook moeilijk te onderbouwen of de partner het daadwerkelijk overneemt...

Ja, dat is een beetje kip/ei natuurlijk. Het aantal partners is gestegen van 23K vorig jaar naar 46K dit jaar.  Dan is het natuurlijk ook aannemelijk dat het aantal producten fors stijgt en het procentuele deel wat naar partners gaat groter zal worden.

 

Maar het is/was ook de filosofie van het bedrijf om het aantal partners fors te laten stijgen en die belangrijk te maken. Welke er eerst was? Ik denk de filosofie, maar ik snap dat je als je de cijfers nu ziet dat ook anders kunt invullen. 

 

Die bron dat ben ik zelf. :face-blowing-a-kiss:

Link naar reactie
  • 0

Bij Amazon groeit de partneromzet sneller dan die van Amazon zelf. Op zijn eigen producten maakt Amazon (net als Bol.com waarschijnlijk) per saldo verlies, maar aan partners wordt verdiend. Met partners concurreren is dan ook niet slim, tenzij er prioriteiten gelden voor de productgroep. Al heeft Amazon zo zijn eigen retail-ratio die niet echt met andere retailers te vergelijken is. Bol volgt, maar die heeft geen Bol Web Services.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, MartinDupuis zei:

Het kan heel toevallig zijn, maar de winkel bol.com kan echt niet bij de platformdata.

 

Het klopt wel dat partners steeds meer de verkoop gaan overnemen van de winkel zelf, vorig jaar werd al meer dan 60% van de omzet door plazapartners gedaan en in de toekomst zal dat wel boven de 70% uit gaan komen. Dus die Huub heeft wel een punt. :smiling-face-with-sunglasses:                 

Ben ik niet met je eens. De verkoper Bol heeft wel inzicht in de data van de partners. 

Op het moment dat een artikel bovengemiddeld goed verkoopt zal Bol het ook gaan verkopen. Bol is voornamelijk afscheid aan het nemen van 'probleem' artikelen. Artikelen die veel geretourneerd worden, weinig marge etc. Die producten laten ze lekker over aan de partners die er graag op inspringen.

Vanuit meerdere fabrikanten uit verschillende sectoren wordt dit ook bevestigd.  Ook Bol partnerservice geeft dit ook gewoon toe.  Het verhaal is ook bekend bij Thuiswinkel Waarborg. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.