• 0

Huur opzeggen winkelpand korte duur

Hoi allemaal,

 

Wat een heldere simpele constructie leek, veranderd in een pijnpuntje waarover ik mij wel zorgen maak.

 

Ik ben iets minder dan twee jaar gelden (1/8/19) een huurovereenkomst aangegaan in de misschien wel bekende 2+3 constructie. Mijn verhuurder heeft tevens een eigen makelaarskantoor, ik ben misschien iets te goeder trouw geweest dat bij zo iemand alle kennis aanwezig is en heb indertijd niets vreemd aan de overeenkomst opgemerkt. 

 

In het begin van het jaar was mij al duidelijk dat ik gezien de coronacrisis en andere hobbels in mijn startperiode er niet voor zou opteren de 3 jaar verlenging aan te gaan. Ik heb gekeken of er iets van een opzegtermijn vermeld is, echter deze bevinden zich alleen in de artikelen die betrekking hebben op een langdurige overeenkomst. Ik heb reeds in januari navraag gedaan of er niet sprake is van een opzegtermijn en (mondeling) aangegeven dat indien er een half jaar opzegtermijn van toepassing is het bij deze kenbaar maak gezien de situatie niet te zullen verlengen. De reactie was: moeten we even nakijken, maak je geen zorgen, we kijken over een poosje wel hoe t gaat als de economie weer aantrekt, we zijn geen boemannen.

 

Aangezien ik overal online teruglees dat bij een overeenkomst van 2 jaar geen sprake is van een opzegtermijn heb ik daar verder niet wakker om gelegen. De goede verstandhouding wilde ik verder ook niet verstoren om alle opties open te houden. Indien ik geen ander pand zou kunnen vinden, had ik mijn onderhandelingspositie over het eventueel toch verlengen van de overeenkomst niet willen schaden.

Nu komt t: ik ben erachter gekomen dat mijn verhuurder heeft het verkeerde rolmodel huurovereenkomst gebruikt, of in ieder geval het rolmodel  voor de 5+5 constructie. Hierin staat wel expliciet vermeld dat de overeenkomst aangegaan is voor een periode van 2 jaar. 

De erna genoemde bepalingen zijn normaal gesproken niet van toepassing bij een kortdurende overeenkomst. Maar doordat het zo vreemd opgesteld is, begin ik nu toch te twijfelen, zeker na het lezen van dit:

 

https://vastgoedadvocaat.online/kennisbank/huurovereenkomst-bedrijfsruimte-korter-dan-2-jaar-risicos

 

Het rottige is dus dat doordat het rolmodel op basis van BW 7.290 is opgesteld en "in de zin van", iets waar ik als leek totaal geen kennis van had en ik dacht te begrijpen, ik dus ga twijfelen of ik wel zo sterk in mijn recht sta als gedacht.

 

Overigens gaan we komende week in gesprek. Ik heb verhuurder mijn voornemen tot opzeggen mondeling kenbaar gemaakt, en aangegeven dat ik dat prettiger vond alvorens de aangetekende brief te versturen. Hij gaf aan het even uit te willen zoeken en volgende week met open vizier te willen overleggen.

 

Hoe sterk sta ik?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
4 uur geleden, Drankenmenneke zei:

Aangezien ik overal online teruglees dat bij een overeenkomst van 2 jaar geen sprake is van een opzegtermijn heb ik daar verder niet wakker om gelegen. De goede verstandhouding wilde ik verder ook niet verstoren om alle opties open te houden.

Indien huurder en verhuurder bij het aangaan van de huurperiode van 2 jaar (of korter) geen afspraken maken over de wijze waarop de huur dient te eindigen, hoeft de huurovereenkomst niet te worden opgezegd. Deze eindigt automatisch na verloop van de tussen partijen overeengekomen termijn. Maar als er wel afspraken over de wijze van opzegging zijn gemaakt, dan moet de huur op die wijze worden opgezegd.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.