• 0

Btw afdragen bij verkoop marge auto

Goedemorgen,

 

Via Google kwam ik op deze site terecht. Ik hoop dan ook dat iemand mij hier kan helpen met een vraag.

 

Ik ben al zo’n 10 jaar ZZP’er. Sinds 2 jaar rij ik in een auto wat onder de wetgeving Youngtimer valt. Het is een geel kenteken auto wat bij aanschaf onder de marge regeling voor de BTW viel.

Destijds bij de aanschaf heb ik met mijn accountant berekent en besproken hoe en wat de gevolgen hier van zijn. De conclusie was dat we de auto voor de inkomstenbelasting zakelijk houden en voor de BTW privé. Alle kosten zoals brandstof, onderhoud etc. mogen dan inclusief BTW als kosten opgevoerd worden. De BTW mag immers niet teruggevraagd worden.

De enige bijtelling waar ik mee in aanmerking kom is 35% van de economische dagwaarde. Dit wordt van mijn autokosten afgehaald. 

 

Nu komt mijn vraag; ik heb een nieuwe yountimer op het oog en wil mijn huidige verkopen. Nu zegt mijn accountant dat ik wel BTW moet afdragen over de verkoopprijs. Met andere woorden bij een verkoopprijs van € 2000 moet ik € 347 aan BTW afdragen. Zijn argument is dat ik de auto heb gebruikt voor BTW belaste “prestaties”, over mijn werkzaamheden moet ik ook BTW rekenen op de facturen die ik verstuur.

 

Eerlijk gezegd vraag ik mij hardop af of dit wel klopt. Ik heb nooit BTW teruggevraagd over deze auto maar moet wel BTW afdragen bij de verkoop. 

 

Nou, een heel verhaal. Is er iemand die hier wat van af weet?

 

Mvg,

Haico

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Volgens mij klopt je verhaal van a-z. En dus ook je conclusie.

 

De auto is voor de omzetbelasting privé. Dan reken je dus geen BTW bij de verkoop.

 

Die accountant, die zou ik voor straf in de hoek zetten en niet betalen.

 

Wie heeft in het verleden btw-aangiftes gedaan? Let er op dat er ook niet onterecht correcties privé gebruik zijn aangegeven (1,5% van de cataloguswaarde) in de aangifte omzetbelasting. Meestal gebeurt dat in het vierde kwartaal. Als de auto niet zakelijk is aangemerkt voor de BTW, moet die correctie ook achterwege blijven.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw reactie. 
Mijn accountant heeft ook altijd de btw aangiftes gedaan. Er staat niks aan privé correcties. Dit heeft hij ook aangegeven. Alleen geeft hij dus aan dat wanneer ik iets uit mijn bedrijf verkoop dit altijd met btw moet omdat mijn werkzaamheden ook belast zijn.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik geloof echt dat hij zaken door elkaar aan het halen is. En hij moet dan ook consequent zijn. Als de auto BTW-belast is bij verkoop, dan had hij ook btw-correcties privégebruik moeten doorvoeren. En dan had hij ook BTW op benzine moeten terugvorderen. Dat is allemaal niet gebeurd. Dus bij verkoop dan ook géén BTW.

 

De auto staat niet op de balans van de onderneming voor de omzetbelasting, dus voor de omzetbelasting verkoop je niets uit je bedrijf.

 

Als je een margeauto koopt en deze voor de omzetbelasting zakelijk aanmerkt, dán kun je dus geen BTW terugvragen als onderneming (want margeauto). Als je dan later de auto verkoopt, dán moet je inderdaad BTW rekenen over de verkoop. Maar dat is alleen als je de auto voor de omzetbelasting zakelijk had geëtiketteerd. Jij hebt de auto privé geëtiketteerd voor de BTW. De auto blijft dus voor de BTW volledig buiten het zicht van de fiscus.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 293 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.