• 0

Ideale rechtsvorm?

(aangepast)

Beste mensen. 

 

Ik heb de Nederlandse nationaliteit en wil met 1 andere persoon (niet-EU nationaliteit) een bedrijf opzetten in consultancy. 

Ik heb een BV in Nederland en een BV buiten de EU.  Ik woon zelf buiten de EU en ben voornemens nooit meer in Nederland te gaan wonen. 

Mijn toekomstige partner heeft een BV in een EU land. Deze persoon woont deels in Nederland en deels in een ander EU land.

 

Wij vragen ons af wat nu de beste rechtsvorm is en wat de voor- en nadelen van optie A versus optie B?

 

A. Wij zetten ieder als natuurlijke persoon een BV in Nederland op en laten onze eigen BV-s dus geheel buiten beschouwing

B. Onze BV-s zetten samen een VOF in Nederland op 

 

Wij willen alle aansprakelijkheid uitsluiten dus lijkt optie A meest ideaal? Of is er nog een optie C die interessant is?

We verwachten in het eerste jaar een bescheiden omzet te draaien (rond 50.000) en volgende jaren wel een paar ton per jaar. 

 

Alvast bedankt voor het lezen en jullie advies.

 

aangepast door GolfTiger
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Golftiger

 

Waarom kom je überhaupt tot deze twee opties? Waarom NL als de een niet in NL woont en de ander zijn vennootschap niet in NL heeft?

 

Verder zijn dit soort vragen (wat is de beste keuze) niet op een forum te beantwoorden. Ten eerste, omdat er nog legio andere mogelijkheden zijn via andere landen en ten tweede omdat jullie je financiële doopceel moeten legen op een forum wil je enig fatsoenlijk advies kunnen krijgen.

 

Ik zou in jullie geval aankloppen bij aan kantoor dat vestigingen in meerdere landen heeft. Kost wat, heb je de casus in elk geval ook goed belicht. En ohja, omzet zegt vrijwel niets bij de keuze van je rechtsvorm. 

 

Succes,

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost, voor de reactie.

 

Onze afzetmarkt is Nederland en voor het vertrouwen willen we een rechtsvorm met adres in Nederland. 

Ik zoek daarom advies over de beste situatie in Nederland.

 

Misschien mag ik de vraag algemener stellen:  

 

Wat zijn voor- en nadelen van optie A versus optie B qua rechtsbescherming ivm aansprakelijkheid?

 

A. Twee natuurlijke personen zetten samen een BV in Nederland op

B. Twee BV-s zetten samen een VOF in Nederland op

 

Nogmaals dank.

Groet

GolfTiger

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
2 uur geleden, GolfTiger zei:

Bedankt Joost, voor de reactie.

 

Onze afzetmarkt is Nederland en voor het vertrouwen willen we een rechtsvorm met adres in Nederland. 

 

Je wilt 'alle aansprakelijkheid uitsluiten' en 'voor het vertrouwen een adres in Nederland'. En dat ook nog een keer met 'consultancy', ofwel in gewoon Nederlands 'advisering'. Juist als je adviezen geeft kun je aansprakelijkheid niet uitsluiten en al helemaal niet door je achter een 'constructie' te verbergen. De oplossing is je risico's benoemen, inzichtelijk maken en enerzijds de aansprakelijkheid contractueel beperken en anderzijds verzekeren. En hou bij het eerste voor ogen dat een 'ik sluit alle aansprakelijkheid voor de gevolgen van mijn adviezen' niet echt bijdraagt aan het vertrouwen. Een 'mijn aansprakelijkheid is in alle gevallen beperkt tot het bedrag dat ik in een periode van een half jaar factureer' geeft dan juist weer veel meer vertrouwen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.