• 0

Over het afschrijven van bedrijfsmiddelen en het terugvragen van BTW;

(aangepast)

Beste iedereen die dit leest,

Ik ben pas een ZZP'er sinds december 2020 en treed vanaf 1 juli 2021 in de KOR.
Vorige maand heb ik een nieuwe iPad gekocht die volledig voor mijn bedrijf gebruikt zal worden. Graag zou ik daar dus de btw van willen terugkrijgen.
Ik heb echter geen enkel idee waar dat nou eigenlijk moet. Mijn vraag is dus: "Hoe en vooral waar krijg ik de BTW terug op een apparaat gekocht voor mijn bedrijf?".
Ik weet overigens wel dat vanaf het moment dat ik werkelijk in de KOR zit, ik geen btw meer terug mag vragen. Ik heb de iPad in mei gekocht dus mag, voor mijn weten, nu nog wel de btw terugvragen.

Mijn volgende vraag is of het toegestaan is dat ik de waarde van die nieuwe iPad afschrijf terwijl ik in de KOR zit. 
Ik krijg van belastingdienst.nl en dergelijke het idee dat ik dat wel zeker mag en denk nu ook een redelijk idee te hebben van ik die waarde kan berekenen. 
Alleen weet ik ook hier nog niet waar ik dat daadwerkelijke bedrag nou op moet invullen. Moet dit op de omzetbelasting elk kwartaal? Of misschien op de Inkomstenbelasting elk jaar?

Onderstaande tabel is hoe ik denk dat ik hoor te berekenen hoeveel ik van de iPad af mag schrijven, als iemand hier een fout in ziet hoor ik dat heel graag!
 

aanschaf Aanschafkosten Restwaarde Gebruiksduur Max. Afschrijving per jaar (20% van aanschafkosten) Werkelijke afschrijving per jaar

iPad Pro 2021

1219 euro 600 euro 3 jaar 243,80 euro 206,33 euro

Apple Pencil 2e Generatie

111,57 euro 60 euro 3 jaar Aanschafbedrag lager dan 450 euro, dus direct volledig afschrijven. x


Enorm bedankt aan iedereen die me kan helpen, ik ben nog behoorlijk groen met dit alles!
 

aangepast door NicoleS
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

Afschrijven heeft betrekking op de inkomstenbelasting, KOR op de omzetbelasting. Die twee bijten elkaar dus niet.

 

Een Ipad Pro 2021 kost 1219 euro inclusief btw.

 

Als je niet in de KOR zit, trek je berekening van de afschrijving de betaalde btw niet mee. Als je wel in de KOR zit, tel je hem wel mee. Hoe dat zit als je halverwege de afschrijfperiode de btw in gaat, durf ik niet te zeggen.

 

Zo'n Ipad Pro is best een duur ding. Hoezo KOR?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Branko Collin zei:

Als je niet in de KOR zit, trek je berekening van de afschrijving de betaalde btw niet mee. Als je wel in de KOR zit, tel je hem wel mee. Hoe dat zit als je halverwege de afschrijfperiode de btw in gaat, durf ik niet te zeggen.

In dat geval moet aan het einde van het kalenderjaar de  btw-aftrek worden herzien?

 

zie ook:

Moet ik mijn btw-aftrek herzien vanwege de kleineondernemersregeling (KOR)?

 

17 uur geleden, NicoleS zei:

Ik ben pas een ZZP'er sinds december 2020 en treed vanaf 1 juli 2021 in de KOR.

Een startende ZZP'er zal de nodige investeringen willen of moeten doen ... dus in het startjaar overgaan naar de KOR lijkt mij onverstandig.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Tja, in feite kan dit wel. Je maakt dan gebruik van de zonnepaneelloophole. Je schaft eerst een hoop dingen aan, vraagt de BTW terug, en gaat daarna de KOR in. 

 

Als de hoeveelheid teruggevraagde BTW onder de herzieningsdrempel blijft, mag je de BTW houden. Dit werkt iets beter bij het aanschaffen van investeringsgoederen (> 450 euro), omdat de herzieningsdrempel alleen per jaar geldt voor de BTW en daarbij in 5 jaar wordt afgeschreven. En dan is een drempel van 500 euro best hoog.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1

Samengevat.

 

1. Ja je mag nu de BTW terugvragen

2. Na 1 juli moet je beoordelen of je de BTW moet herzien. maar hoeft die herziening alleen aangeven / uitvoeren als het jaarbedrag aan teveel terugontvangen BTW meer dan 500 euro is.

Het jaarbedrag is een optelling van alle teruggevraagde BTW, dus niet per investering of kostenfactuur. 

Dus als je ook btw op voorraad hebt teruggevraagd die je nog hebt op 1 juli. dan zit je weer vrij snel boven de 500 euro bij 21% btw dus dan heb je het over een aanschafwaarde ex btw van net onder de 2400  euro.

 

 

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Branko Collin zei:

 

Zo'n Ipad Pro is best een duur ding. Hoezo KOR?

Ik ben een digitaal kunstenaar die enkel diensten leverd, wat nieuwe hardware om de 3 a 4 jaar is dus het enige wat ik in mijn bedrijf hoef te investeren.
Het is dus simpelweg een stuk voordeliger voor me om geen BTW meer in rekening te hoeven brengen bij mijn klanten, aangezien ik toch nooit inventaris hoef te kopen. 
 

4 uur geleden, Cosara zei:

Een startende ZZP'er zal de nodige investeringen willen of moeten doen ... dus in het startjaar overgaan naar de KOR lijkt mij onverstandig.

Kon u natuurlijk niet weten zonder de context die ik hierboven gaf, maar ik heb dus geen enkele andere investeringen te doen dan dit.
 

1 uur terug, Roel J zei:

1. Ja je mag nu de BTW terugvragen

Zeer fijn om te weten, maar nu snap ik dus nog niet waar dat moet...  Ik gok dat dat op de omzetbelastingaangifte gaat die ik elk kwartaal in moet vullen, maar op welke specifieke regel van welke pagina vind ik het lastige. (Deze exacte vraag geld dus ook voor de afschrijvingen op de inkomstenbelasting, namelijk op welk regeltje het in te vullen bedrag staat.)

Zoals ik al zei, ik ben nog behoorlijk groen met dit alles.

 

3 uur geleden, prinsrachid zei:

Tja, in feite kan dit wel. Je maakt dan gebruik van de zonnepaneelloophole. Je schaft eerst een hoop dingen aan, vraagt de BTW terug, en gaat daarna de KOR in. 

Dit was eigenlijk totaal niet mijn bedoeling. Het was puur toeval dat de nieuwe lijn van iPad Pro's in mei te bestellen was en ik pas vanaf Q3 in de KOR zit. Ik koop dan ook niets anders dan dit.

In ieder geval al enorm bedankt aan al jullie die hulp hebben geleverd, ik stel het enorm op prijs!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste iedereen die mee heeft geholpen, ik geloof dat ik het antwoord op mijn resterende vraag al heb gevonden. 
Alsnog enorm bedankt voor het meedenken, de vorige antwoorden hebben me behoorlijk vooruit geholpen! :slightly-smiling-face:

Als een moderator dit ziet, kan dit topic dus gelockt worden.
Ik weet zelf niet hoe ik dat moet doen, als het al gedaan kan worden, dus vandaar dat ik het zo probeer te melden!

aangepast door NicoleS
Link naar reactie
  • 0
53 minuten geleden, NicoleS zei:
5 uur geleden, Cosara zei:

Een startende ZZP'er zal de nodige investeringen willen of moeten doen ... dus in het startjaar overgaan naar de KOR lijkt mij onverstandig.

Kon u natuurlijk niet weten zonder de context die ik hierboven gaf, maar ik heb dus geen enkele andere investeringen te doen dan dit

Altijd mooi als een ondernemer drie vooruit kan kijken en niets investeert of koopt.

Als digitaal kunstenaar zult u toch wel iets meer nodig hebben dan een iPad Pro ... Geen telefoon; geen telefoonkosten; geen internetkosten; geen website; geen computer; geen beeldscherm(en); geen printer(s); geen printer inkt of toner; geen papier ... ?

 

56 minuten geleden, NicoleS zei:

Het is dus simpelweg een stuk voordeliger voor me om geen BTW meer in rekening te hoeven brengen bij mijn klanten ...

Ik denk dat zakelijke klanten dat toch anders zien.

De inkoop-btw die  u niet kunt aftrekken zal gecompenseerd moeten worden door de verkoopprijs te verhogen.

Nu moet u niks, maar u zult uw zakelijke klanten toch wel moeten uitleggen dat compensatie niet in de verkoopprijs is ingecalculeerd.

 

Voor de overige lezers die met de gedachte spelen om zich voor de KOR aan te melden ...

U moet nog steeds een administratie bijhouden, om het momentum aan te kunnen geven wanneer u boven de 20.000 euro omzet uitkomt.

Als dan vervalt de KOR per direct. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
14 uur geleden, Cosara zei:

Altijd mooi als een ondernemer drie vooruit kan kijken en niets investeert of koopt.

Als digitaal kunstenaar zult u toch wel iets meer nodig hebben dan een iPad Pro ... Geen telefoon; geen telefoonkosten; geen internetkosten; geen website; geen computer; geen beeldscherm(en); geen printer(s); geen printer inkt of toner; geen papier ... ?

Om maar even al uw voorbeelden na te lopen.. Telefoon heb ik niet nodig voor mijn werk aangezien ik alles via internet op de iPad of computer doe. Telefoonkosten komen daar dus ook niet bij. Internetkosten betaal ik niet zelf, dus hoef ik niks mee te doen. Een website heb ik niet, is volledig onnodig in mijn niche. Mijn computer gebruik ik voor meer dan 90% voor mezelf, net als beeldscherm, en vind ik dus onnodig om iets op af te schrijven. Ik heb een paar maanden geleden een printer gekocht voor mijn vriend en ik, maar ook dit gebruik ik misschien voor 1 A4'tje per maand voor mijn bedrijf, niks dat ik nou echt kan afschrijven dus.  Overigens ga ik wel in de toekomst ergens een monitor kopen die betere kleurwaardes afbeeld, maar ook dit zal ik 90% van de tijd voor hobby dingen gebruiken. Af en toe een png'tje checken op contrast kan ik nou niet echt een investering noemen.

 

14 uur geleden, Cosara zei:

Ik denk dat zakelijke klanten dat toch anders zien.

De inkoop-btw die  u niet kunt aftrekken zal gecompenseerd moeten worden door de verkoopprijs te verhogen.

Nu moet u niks, maar u zult uw zakelijke klanten toch wel moeten uitleggen dat compensatie niet in de verkoopprijs is ingecalculeerd.

Ik werk alleen voor particulieren die allemaal gewend zijn dat de prijzen die je verteld (zeg, 40 euro voor een portret) al inclusief de BTW en bijvoorbeeld PayPal kosten zijn. Dit is nou eenmaal hoe het werkt in mijn niche. Als ik straks geen BTW meer hoef te betalen kan ik mijn prijzen dus nog even hoog houden en maakt dat voor mijn cliënten niks uit, zij waren toch al bereid die prijs te betalen. 

Link naar reactie
  • 0

@NicoleS ... +1

Dank voor de aanvullende en heldere uitleg.

Daarmee kunnen andere (startende) ondernemers wellicht ook hun voordeel mee doen.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.