• 0

Bepaling voorraadwaarde na opheffing vof

Goedemiddag,

 

Heb in andere topics nog niet een antwoord op deze vraag kunnen vinden. Mijn compagnon en ik hebben een bol.com shop in een vof. Nu wilt mijn compagnon ermee stoppen. Ik zal doorgaan met het verkopen via een eenmanszaak, ik zal dus de voorraad e.d. overnemen. 

Nu moeten wij een slotbalans maken om de waarde van het bedrijf te bepalen en zo dus te bepalen hoeveel ik aan mijn compagnon verschuldigd ben (50/50).

 

Ik bereken de waarde van de voorraad als volgt: 

Aantal stuks voorraad * inkoopprijs voorraad = 3799,19

 

Hij wilt de opbrengst hebben (dat is in dit geval de winst + inkoopkosten van een product)

(winst + inkoopkosten) * aantal stuks = 6651,78

 

Ik heb met onze boekhouder gesproken en die geeft aan dat we de waarde moeten waarderen op de manier hoe ik het beschrijf. Want, het ligt als voorraad in onze stelling en heeft dus nog niks opgebracht, en dus is de waarde ervan enkel de inkoopprijs. Daarnaast vind ik, dat als je nu het bedrijf in 1x zou stoppen, zonder dat ik de voorraad overneem, dat je dan veel minder dan de toekomstige opbrengst krijgt. 

 

Mijn compagnon geeft als argument, dat als je nu zou stoppen met nieuwe dingen inkopen, en alles gewoon zou uit laten verkopen (oftewel, de tent opdoeken) dat het geld wat je dan zou opstrijken (dus de winst + inkoopkosten) de waarde is van de voorraad op dit moment. Als aanvulling daarop ziet hij het als een grote zekerheid dat je de huidige voorraad binnen 3 maanden kan verkopen (tegen die waarde), en dus die opbrengst realiseert). In korte woorden: als ik nu alles zou verkopen is dit wat je ervan overhoud en dus de waarde. Mijn compagnon beroept zich dus meer op de waarde die de voorraad in de toekomst zou opleveren. 

 

Ik ben het niet eens met dat argument omdat die spullen nog niet verkocht zijn, en eer dat verkocht is (en de waarde die hij beschrijft er dus uitgehaald is) hij al uit de onderneming zit, en ik dus het risico en de moeite van de verkoop van die spullen zit. 

 

Graag hoor ik wat meer meningen over hoe jullie dit zouden aanpakken. 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij moet je altijd de waarde in het economisch verkeer nemen. Oftewel: wat zou een externe derde partij er nog voor betalen?

 

Het waarderen van de voorraad doe je overigens tegen inkoopsprijs of lagere marktwaarde. Als de marktwaarde lager is dan de inkoopprijs, dan moet je uitgaan van die lagere marktwaarde. Als de voorraad deels bestaat uit onverkoopbare spullen, dan is de waarde daarvan nihil.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Quote

Oftewel: wat zou een externe derde partij er nog voor betalen?

Ter verduidelijking: Dat is dan wel voor de volledige partij in één keer. Jij neemt de partij ook in één keer over. Dus niet de waarde per artikel * verkoopprijs.

 

Een prijs nemen die je zou krijgen over individuele verkoop (met de normale kosten die je ernaast nog hebt, gas water licht huur salaris etc) is natuurlijk absurd want dan zou jij de eerste drie maanden geen winst kunnen maken (en alleen maar kosten hebben).

 

Maar misschien wil hij de voorraad wel tegen individuele verkoopprijs overnemen :grinning-face: Dan begrijpt hij snel dat het een absurd voorstel is.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat jouw compagnon hier vergeet, is dat er werk verzet moet worden om die spullen te verkopen (BOL.com listing bijhouden, telefoon beantwoorden, spullen verzenden, eventueel retouren aannemen). Daarnaast zijn er nog de ondernemersrisico's als retouren, verloren geraakte zendingen, brand in het warenhuis, etc etc.

 

Ik denk dat hij/zij zijn/haar handjes dicht mag knijpen dat je inkoopprijs bied. Als hij/zij dat niet aan wil nemen, laat hem dan inderdaad de helft van de voorraad meenemen, koop jij zo weer in bij de leverancier voor dezelfde prijs...

 

Eventueel kun je nog voorstellen dat hij/zij 3 maanden door gaat en je hem dan de (verkoop)waarde van de voorraad OP DIT MOMENT betaald, dat zet het ook wel in perspectief.

Automatisering: Implementatie en beheer van uw bedrijfssoftware

Consultancy: Advies en onderzoek naar uw applicatielandschap

Hosting: Full-service websitebeheer

Link naar reactie
  • 0

Geen idee over wat voor soort spullen het gaat, maar inkoopprijs maal aantal is alleen op het moment van kopen. Hoe zit het met de houdbaarheid / levensduur? Een mobiele telefoon die een jaar geleden EUR 500 koste is inmiddels het 'oude' model en daardoor minder waard dan de oorspronkelijke EUR 500. Betreft het een doos spijkers dan zal het niet zo'n vaart lopen.

 

Ik vind jou voorstel royaal, de huidige waarde is inkoop minus afschrijving.  

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, miland zei:

Ik ben het niet eens met dat argument omdat die spullen nog niet verkocht zijn, en eer dat verkocht is (en de waarde die hij beschrijft er dus uitgehaald is) hij al uit de onderneming zit, en ik dus het risico en de moeite van de verkoop van die spullen zit. 

 

Dit vat het redelijk goed samen,

In andere woorden hij stopt nu met ondernemen, daarmee stopt zijn ondernemersrisico en hij verricht geen arbeid meer om de verkopen te realiseren en daarmee vervalt ook het "recht op rendement" De winst die je maakt is voor een belangrijk deel de vergoeding voor verrichte arbeid en het genomen risico.

 

Alternatief: Je kunt hem ook de hele voorraad aanbieden tegen inkoopwaarde van jou over te nemen zodat jij nieuwe voorraad kan kopen en dan kan hij zijn eigen theorie uitoefenen. 

 

Afhankelijk van hoe lang jullie vennoten zijn en hoeveel winst je jaarlijks maakt kan het ook redelijk zijn om bij einde samenwerking te kijken naar een stukje goodwill. De onderneming heeft een bepaalde waarde opgebouwd, echter heeft een vertrekkende partij niet zo'n sterke onderhandelingspositie. Feitelijk kan je deze zakelijke "echtscheiding" zo ingewikkeld of simpel maken als je wilt. Uiteindelijk zul je er samen uit komen. Het staat je vrij om elke uitkoopwaarde overeen te komen waar beide mee kunnen leven.

De inkoopwaarde (en de verkoopwaarde) zijn slechts indicaties van wat iets waard kan zijn.

Als de boel ontploft door ruzie biedt een opkoper nog ongeveer 10-20% van de inkoopwaarde.. ook dat is een getal voor de voorraadwaarde.

kortom zoek naar een oplossing waar beide mee kunnen leven.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Als de voorraad bestaat uit generieke producten en kleine eenheden dan kun je deze ook 50/50 verdelen. Over de onderlinge waardering hoeft dan ook geen discussie te ontstaan.

 

Is de staking van de samenwerking inmiddels een feit of is deze aangezegd voor een toekomstige datum?

 

Mvg,

 

Wigolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, MGC1969 zei:

Geen idee over wat voor soort spullen het gaat, maar inkoopprijs maal aantal is alleen op het moment van kopen. Hoe zit het met de houdbaarheid / levensduur? Een mobiele telefoon die een jaar geleden EUR 500 koste is inmiddels het 'oude' model en daardoor minder waard dan de oorspronkelijke EUR 500. Betreft het een doos spijkers dan zal het niet zo'n vaart lopen.

 

Ik vind jou voorstel royaal, de huidige waarde is inkoop minus afschrijving.  

Het gaat niet om spullen met een korte levensduur, en de omloopsnelheid van de artikelen is best hoog. Dit zou dus niet een probleem moeten zijn. 

14 uur geleden, Gast zei:

Als de voorraad bestaat uit generieke producten en kleine eenheden dan kun je deze ook 50/50 verdelen. Over de onderlinge waardering hoeft dan ook geen discussie te ontstaan.

 

Is de staking van de samenwerking inmiddels een feit of is deze aangezegd voor een toekomstige datum?

 

Mvg,

 

Wigolt

Dat zou kunnen, echter wilt hij niet meer door met de ecommerce. 

De staking is nog niet rond, moeten wat dingen afwikkelen/afronden en ook nog langs bij de kvk (duurt lang bij hun).  De inspanning van de vennoot in de onderneming is wel volledig gestopt. 

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, miland zei:

Dat zou kunnen, echter wilt hij niet meer door met de ecommerce. 

 

Op zich is dat voor een onderhandeling niet zo relevant.. Hij is voor de helft eigenaar van de voorraad. Dus theoretisch gezien mag hij daarmee doen wat hij wil. Als hij persé aan jou wil verkopen dan zal dat tegen een prijs moeten die jij wil betalen, hij kan jou nooit dwingen zijn waarde te accepteren. Dus daarom moet je onderhandelen en jij kunt ook zeggen: Als je denkt dat jij ergens anders meer krijgt, kom dan jou deel van de voorraad maar gewoon halen en verkoop het aan hen..

Je zegt zelf al het zijn courante goereden met een hoge omloopsnelheid dus jij hebt morgen weer nieuwe voorraad gehaald als het moet..

 

Het heeft geen zin om "ruzie" te maken wat de enig juiste waarheid is qua inkoopprijs of verkoopprijs. In een overdracht van een onderneming wordt de handelsvoorraad tegen inkoopwaarde minus waardeverminderingen gewaardeerd omdat het meestal helemaal niet zo'n spannende post is in een echte bedrijfsovername omdat de onderhandelingen gaan over hoeveel men gaat betalen voor het klantenbestand en de goede naam van het bedrijf.

Feitelijk wil jou compagnon wat meer waardering bij zijn afscheid dan de inkoopwaarde van de voorraad, als hij meerdere jaren zich heeft ingezet is dat ook geen hele rare eis.

Als het echter een korte samenwerking is geweest van 1 a 2 jaar en nu heeft de ene geen zin meer, ja feitelijk is er dan nog (te) weinig opgebouwd om over goodwill te spreken, in de aanloop jaren mag je blij zijn als je er zonder verlies uit kan stappen.

Link naar reactie
  • 0
34 minuten geleden, Roel J zei:

Hij is voor de helft eigenaar van de voorraad.

Dus theoretisch gezien mag hij daarmee doen wat hij wil.

Als hij persé aan jou wil verkopen dan zal dat tegen een prijs moeten die jij wil betalen,

hij kan jou nooit dwingen zijn waarde te accepteren.

Dat dus ...

 

Dit soort rijk-rekenarij kunnen wij plaatsen onder de noemer van Sywertisme ...

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Ik bedank jullie allemaal voor de antwoorden. Mijn compagnon is na het lezen van het forum het met mijn voorstel eens, waarderen tegen inkoopwaarde. Daarnaast hebben we een goodwill afgesproken voor de potentiele winstgevendheid van de producten.

Het is op deze manier misschien niet financieel het meest gunstig voor mij, maar zo hebben we wel de onderhandelingen op goede voet kunnen beëindigen ipv te ruziën om een aantal honderden euro's. 

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, miland zei:

Daarnaast hebben we een goodwill afgesproken voor de potentiele winstgevendheid van de producten.

 

Wait, what?! Je hebt dus precies het tegenovergestelde gedaan van wat hier werd geadviseerd?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
26 minuten geleden, miland zei:

Daarnaast hebben we een goodwill afgesproken voor de potentiele winstgevendheid van de producten.

Het is op deze manier misschien niet financieel het meest gunstig voor mij, maar zo hebben we wel de onderhandelingen op goede voet kunnen beëindigen ipv te ruziën om een aantal honderden euro's. 

Klinkt alsof je de weg van de minste weerstand hebt gekozen, daar is wel wat voor te zeggen. Had je een betere deal kunnen krijgen? Dat denk ik wel, maar dat had je vast meer tijd gekost. Voor een paar honderd euro kun je nu wel weer sneller focussen op jouw onderneming, als het goed is verdien je dat dan zo weer terug.

 

28 minuten geleden, miland zei:

maar zo hebben we wel de onderhandelingen op goede voet kunnen beëindigen ipv te ruziën om een aantal honderden euro's. 

Zo had je (ex-)compagnon er natuurlijk ook naar kunnen kijken, maar die had vast het gevoel dat hij minder kon verliezen en daarom ging hij er harder in.

 

Waardevolle ervaring voor een paar honderd euro. Nu weer focus op je omzet!

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, prinsrachid zei:
39 minuten geleden, miland zei:

Daarnaast hebben we een goodwill afgesproken voor de potentiele winstgevendheid van de producten.

 

Wait, what?! Je hebt dus precies het tegenovergestelde gedaan van wat hier werd geadviseerd?

... nog iets afgesproken over een negatieve goodwill voor de potentiële verliesgevendheid van de producten?

 

12 minuten geleden, RubenT zei:

Waardevolle ervaring voor een paar honderd euro.

Nu weer focus op je omzet!

Als het daarbij blijft wel ...

... maar ik zou mij vooral focussen op de winst.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Goodwill is een Engelse term die letterlijk welwillendheid betekent en die in de financiële wereld wordt gebruikt om dat gedeelte van de marktwaarde van een onderneming aan te duiden dat niet direct toewijsbaar is aan de activa en passiva.

Goodwill (bron: Wikipedia.org)

 

Mooi toch als jullie de afwikkelingskosten van de boekhouder nog gezamenlijk dragen en als je daarbij een actief (bewezen) verkoopkanaal verkrijgt of behoudt tegen een kleine vergoeding!?

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.