• 0

Zakelijke bankrekening openen voor aanvang startperiode

Goedemiddag,

 

Via dit forum heb ik al een antwoord kunnen vinden op veel van mijn vragen. Echter het antwoord op de volgende vraag heb ik helaas nog niet gevonden en ik krijg de vraag vanuit het UWV ook niet (concreet) beantwoord. Is het mij toegestaan, voor aanvang van mijn eerste dag werkloosheid en voordat ik toestemming heb gekregen voor de startperiode, een zakelijke bankrekening te openen? Het is mij in ieder geval duidelijk en toegezegd door het UWV dat het inschrijven bij de KvK geen problemen zal opleveren.

 

Hopelijk weet iemand het antwoord op mijn vraag!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste ZZPFreelancer, allereerst welkom op Higherlevel!

 

19 minuten geleden, ZZPFreelancer zei:

Is het mij toegestaan, voor aanvang van mijn eerste dag werkloosheid en voordat ik toestemming heb gekregen voor de startperiode, een zakelijke bankrekening te openen?

 

Ja dat is zeker toegestaan: dat zijn - net als inschrijving KvK - voorbereidende werkzaamheden en niet de daadwerkelijke start van de onderneming. 

Uiteraard moet er dan niet al voor aanvang startperiode gefactureerde omzet op die rekening (of enig andere rekening) binnekomen, maar dat spreekt - neem ik aan - voor zich.:upside-down-face:

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
20 minuten geleden, ZZPFreelancer zei:

Het is mij in ieder geval duidelijk en toegezegd door het UWV dat het inschrijven bij de KvK geen problemen zal opleveren.

 

Mondeling of schriftelijk? Door je eigen casemanager of via callcenter.

 

(blauwe ogen zijn alleen om in te kijken, niet om in te geloven.:face-with-tongue:)

Link naar reactie
  • 0

Nee, volgens mij sla je dan een paar stappen over.


Allereerst is het volgens mij zo dat je pas mag starten met je onderneming nadat de WW is ingegaan. Als je dus gebruik wilt maken van de startperiode in de WW, dan moet dus die WW eerst zijn gestart! Vervolgens moet je nog een training volgen en geeft het UWV pas goedkeuring als je aannemelijk hebt gemaakt dat je een levensvatbaar idee hebt. Na goedkeuring mag je beginnen met onderneming.

 

Dat betekent dus dat je je pas bij de KvK kunt laten schrijven vanaf de dag dat je goedkeuring hebt. En dat je startperiode pas ingaat vanaf het moment dat je ná goedkeuring gaat ondernemen. En de meeste banken zullen pas een zakelijke rekening openen nadat je bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Het lijkt me dus dat het in de goede volgorde moet.

 

Fiscaal gesproken (voor btw of inkomstenbelasting) heb je overigens niet per se een zakelijke bankrekening nodig. Theoretisch zou je dus toe kunnen zonder een zakelijke bankrekening aan te vragen, zeker in het begin. Het ligt aan de bedrijfstak of het tijdelijk gebruiken van een privérekening problematisch is. Mocht het praktisch geen bezwaar zijn, dan zou je wellicht even de proefperiode kunnen afwachten en dan een zakelijke rekening aan te vragen. Mocht het hebben van bankrekening die echt op naam van de bedrijfsnaam moet staan, dan is wellicht handig om het meteen aan te vragen. Administratief houd ik er persoonlijk erg van als privé en zakelijk superstrict gescheiden blijven.

 

TL;DR:

1. WW-aanvragen en wachten tot die ingaat

2. Online UWV-training "Zelfstandig ondernemen" volgen

3. Startperiode aanvragen én wachten op goedkeuring!

4. Onderneming inschrijven bij KvK, evt. BTW-nummer aanvragen

5. Zakelijke bankrekening aanvragen

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, prinsrachid zei:

Dat betekent dus dat je je pas bij de KvK kunt laten schrijven vanaf de dag dat je goedkeuring hebt.

 

Nee, dat is niet zo zwart wit gelukkig . Het is wel zo dat het handiger en verstandiger is om inschrijving pas te doen na goedkeuring, maar het is op zich geen reden om de startersregeling af te wijzen zolang er nog geen activiteiten als ondernemer zijn gestart. 

 

Soms is het ook een noodzakelijk kwaad, o.a. als er een KvK inschrijving nodig is om een vergunning met een lange doorlooptijd aan te vragen. 

 

Zie ook: 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Ja dat is zeker toegestaan: dat zijn - net als inschrijving KvK - voorbereidende werkzaamheden en niet de daadwerkelijke start van de onderneming. 

Uiteraard moet er dan niet al voor aanvang startperiode gefactureerde omzet op die rekening (of enig andere rekening) binnekomen, maar dat spreekt - neem ik aan - voor zich.:upside-down-face:

 

Fijn, daar ging mijn verwachting al naar uit en daar hoopte ik al op! Uiteraard zal ik de rekening pas echt gaan gebruiken na aanvang van de startperiode. 

 

13 minuten geleden, retired zei:

Mondeling of schriftelijk? Door je eigen casemanager of via callcenter.

(blauwe ogen zijn alleen om in te kijken, niet om in te geloven.:face-with-tongue:)

Dit heb ik gelukkig schriftelijk toegezegd gekregen en lees ik ook overal terug op dit forum. 

 

13 minuten geleden, prinsrachid zei:

Nee, volgens mij sla je dan een paar stappen over.

 

Bedankt voor het meedenken! Ik zal deze stappen zeker allemaal volgen, maar dus in een iets andere volgorde :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.