• 0

Derving weg boeken

Ik begrijp iets niet allicht kan iemand het uitleggen, ik gebruikt e-boekhouding.

Ik bepaal mijn voorraad 1 keer per jaar aan het einde van het jaar.

Als ik nu derving heb moet ik dat volgens e-boekhouding van mijn inkoop af boeken en het komt ook keurig in mijn winst en verlies rekening te staan, alleen wat mijn opvalt is dat als ik derving op deze manier inboek mijn saldo winst gelijk blijft.

Als leek zou ik zeggen dat als ik iets moet weggooien dit van mijn winst af gaat en niet eerst als positief bedrag op mijn inkoop grootboek komt om vervolgens op mijn derving grootboek als verlies te komen want op deze manier blijft het bedrag in balans en zou ik in theorie nooit dervings-verlies hebben.

Omdat ik geen actieve voorraad administratie bijhoud moet ik het volgens de helppagina van inkoop afboeken want als ik het van de voorraad afboek gaat het wel goed alleen dan gaat mijn voorraad bedrag omlaag en als ik dit weer corrigeer  dan staat mijn winst saldo weer gelijk.

Ik ben geen boekhouder maar het is toch zo dat als ik iets weg moet gooien dit ook daadwerkelijk van mijn winst af gaat ?

Misschien een hele stomme vraag hoor maar ik kom er niet meer uit, wie kan het uitleggen voor mijn ?

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoals je het nu doet gaat het goed. omdat je alle inkoopfacturen al meteen als kosten boekt.

 

Omdat je geen voorraad gedurende het jaar bijhoud kun je ook geen derving afboeken van je voorraad. Het enige wat jij 1x per jaar doet is je voorraad tellen, daar bedragen bij zoeken en dan heb je je nieuwe voorraadwaarde voor de jaarcijfers.

Het hele jaar door boek je alle inkopen al als kosten dus die gaan al van je winst af.  Dus iets wat al in je kosten zit kun je niet nog een keer in je kosten boeken. 

Als je derving in je boekhouding bij wilt houden dan is dus het enige wat moet gebeuren dat je ze van de kostenrekening inkoop overboekt naar een andere kostenrekening met de naam derving.

 

Je kunt je het nut van deze boeking afvragen zolang je deze voorraadmethode gebruikt, het is ook voldoende als jij voor jezelf bijhoud hoeveel derving je hebt want het is wel een belangrijke indicatie of er met je inkoop of opslag iets mis gaat.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, Roel J zei:

Zoals je het nu doet gaat het goed. omdat je alle inkoopfacturen al meteen als kosten boekt.

 

Omdat je geen voorraad gedurende het jaar bijhoud kun je ook geen derving afboeken van je voorraad. Het enige wat jij 1x per jaar doet is je voorraad tellen, daar bedragen bij zoeken en dan heb je je nieuwe voorraadwaarde voor de jaarcijfers.

Het hele jaar door boek je alle inkopen al als kosten dus die gaan al van je winst af.  Dus iets wat al in je kosten zit kun je niet nog een keer in je kosten boeken. 

Als je derving in je boekhouding bij wilt houden dan is dus het enige wat moet gebeuren dat je ze van de kostenrekening inkoop overboekt naar een andere kostenrekening met de naam derving.

 

Je kunt je het nut van deze boeking afvragen zolang je deze voorraadmethode gebruikt, het is ook voldoende als jij voor jezelf bijhoud hoeveel derving je hebt want het is wel een belangrijke indicatie of er met je inkoop of opslag iets mis gaat.

 

 

 

Bedankt voor deze duidelijke uitleg.

Dus zolang ik geen actief voorraadbeheer bijhoud heeft het dus ook geen zin om derving bij te houden behalve voor mijn eigen administratie.

Gezien ik in de levensmiddelen zit is een voorraad beheer geen doen want het wisselt teveel om bij te kunnen houden ook mijn derving is behoorlijk.

Omdat ik dus alles alle inkoop als verlies opgeef is alles wat ik aan het einde van het jaar niet meer op voorraad heb dus ook automatisch verlies.

Ik begrijp uw uitleg volledig, misschien een aparte vraag maar ik importeer ook heel veel waardoor ik ook met accijns heb te maken maar deze behoren niet tot mijn voorraad toch ?

Ik heb op dit moment mijn inkoop bedragen inclusief accijns ingeboekt als voorraad maar ik geloof dat dit niet de bedoeling is of heb ik het verkeerd ?

Mijn voorraad waarde is toch alleen het inkoop bedrag voor wat ik er ook echt voor betaald heb dus niet de accijns ?

Ik vraag dit omdat ik in de boekhouding een aparte post accijns heb en op dit moment waardeer ik mijn voorraad inclusief de reeds betaalde accijns.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.