• 0

Nieuwe btw regeling inkopen buiten EU - Terugvragen?

Waarschijnlijk is mijn vraag voor de kenners heel eenvoudig. Maar ik kom er na veel lezen via internet nog niet helemaal uit. 
- Ik koop in buiten EU, en verkoop enkel binnen NL. 
- Daarnaast koop ik mijn producten ook in bij een magazijn in belgie en duitsland, maar ook deze producten komen eigenlijk vanuit China geloof ik (geen aliexpress).
Ik heb begrepen dat de kosten voor btw en invoer (bij koop buiten EU)  worden berekend na 1 juli. 

Ik zelf laat de producten eerst naar ons eigen magazijntje/kantoor in NL komen voor ik het naar klanten verstuur, deels koop ik in op order en deels met kleine voorraad. Maar voor bijvoorbeeld dropshippers lees ik dat deze nieuwe regeling een ramp is (ik ben dus zelf geen dropshipper) Maar zit hier verschil in met betrekking tot deze regeling, en waar zit dat hem in?

Ik heb geloof ik een vergunning, zodat ik de inkoop buiten EU doorgeef aan belasting, en dan weer in mindering breng bij de voorbelasting of iets in die trant.

Wat gaat er nou specifiek voor mij veranderen? Ik las ook iets over de IOSS, moet ik zorgen dat de leveranciers hierbij zijn aangesloten?
Kan het langer duren voor ik mijn inkooppakketjes ontvang,  doordat deze eerst een voor een beoordeeld moeten worden door douane en dit proces allemaal langer duurt?

Is dit qua regeling juist gunstig voor mij? omdat een particulier deze extra kosten niet terug kan vragen maar ik zakelijk wel? 

Excuses, veel vragen en onduidelijkheden, hopelijk kan iemand het mij in jip en janneketaal toelichten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 19-6-2021 om 19:02, Tubing zei:

 Maar voor bijvoorbeeld dropshippers lees ik dat deze nieuwe regeling een ramp is (ik ben dus zelf geen dropshipper) Maar zit hier verschil in met betrekking tot deze regeling, en waar zit dat hem in?

Dit gaat op voor een gedeelte van de dropshippers, de vrij dubieuze types die de klant laten opdraaien voor de invoerrechten en BTW. Wat bij de vrijstelling onder 22 Euro voor goedkope spullen geen probleem is, maar waarvoor na 1 juli de consument de invoerkosten (4 of 7 euro bij PostNL) moet gaan betalen. De verwachting is dan ook dat die meer betrouwbare leveranciers gaan zoeken die hun zaakjes wel op orde hebben (dus meedoen met de IOSS).

 

Op 19-6-2021 om 19:02, Tubing zei:

Ik heb geloof ik een vergunning, zodat ik de inkoop buiten EU doorgeef aan belasting, en dan weer in mindering breng bij de voorbelasting of iets in die trant.

Als je dit zelf niet weet wordt het lastig om in Jip en Janneke taal antwoord op te geven. Blijkbaar heb je een artikel 23 vergunning voor verlegging van invoer BTW. Voor zover ik weet kan in een aangifte in IOSS geen BTW-nummer met artikel 23 gebruikt worden (sowieso alleen maar een Nederlandse aangelegenheid).

 

Op 19-6-2021 om 19:02, Tubing zei:

Wat gaat er nou specifiek voor mij veranderen? Ik las ook iets over de IOSS, moet ik zorgen dat de leveranciers hierbij zijn aangesloten?

IOSS is in beginsel bedoeld voor de leveranciers. Maar ook voor webshops die in de EU leveren gaat het het nodige veranderen. De omzetgrenzen voor afstandsverkopen worden teruggebracht tot 10.000 Euro voor heel de EU, als je daarboven komt je aan jouw B2C klanten de BTW van hun land in rekening gaan brengen. Dat kan via ene BTW registratie in het land waar de afnemer is gevestigd maar ook via een een-loketsysteem (unie-regeling).

 

Of er voor jou iets verandert? Geen idee, hangt er vanaf hoe je nu je zaakjes geregeld hebt.

 

Nota bene, het hele IOSS gebeuren is bedoeld voor B2C, jouw aankopen zijn B2B.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.