• 0

Financiële aansprakelijkheid als zzp & het gezin/partner

Sinds 2015 ben ik als zzp-er aan het ondernemen als content producent. Ik produceer videocontent voor de bouw. Niet ingewikkeld, maken van timelapses, interviews, droneopames, livestream video etc. 


Nu ben ik op huwelijksvoorwaarden getrouwd. We hebben een huis met een hypotheek op ons beider naam, maar mijn echtgenote betaald de hypotheek en heeft een baan.   
Uiteraard wil ik niet dat mijn gezin financiële risico's loopt door mijn onderneming mocht er onverlet wat fout gaan en dat er een claim aan mijn ondernemersbroek komt te hangen. Natuurlijk heb ik ook algemene voorwaarden die het e.e.a. uitsluiten en ben ik verzekerd. 
Nu is een bv voor mijn omzet net nog te klein om voordeel te hebben om van ondernemersvorm te veranderen. Mijn vraag: Is er een andere oplossing om het risico verder te verkleinen om mijn gezin en partner te beschermen?

Bijvoorbeeld; Stel een opdracht gaat niet goed en de opdrachtgever had de content nodig voor zijn commerciële doeleinden. ik kon de opdracht niet uitvoeren en dus niet leveren. (Door bv ziekte) hierdoor krijg ik een claim van duizenden euro's.  

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag aanhouder,

 

Dat specifieke risico lijkt mij simpel uit te sluiten in je algemene voorwaarden. Overmacht is een zeer redelijke grond om aansprakelijkheid af te wijzen.

 

Het zit niet in je rechtsvorm, maar ik wat je doet en hoe je eventuele gevolgen weet af te wenden. Dat begint met risico's benoemen, daarna beoordelen wat de kans op schade is en welke bedragen. Vervolgens inschatten wat je financieel zelf kunt dragen. Voor de rest is er een verzekering, icm goede algemene voorwaarden, die je altijd ter hand stelt en altijd van toepassing verklaart.

 

Verder hoop ik dat je het verrekenbeding uit je huwelijkse voorwaarden netjes opvolgt! Anders had je die net zo goed niet kunnen opstellen.

 

En tot slot, omzet is geen indicator voor BV of niet. Daarvoor kijk je naar winst.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Aanhouder zei:

Ik produceer videocontent voor de bouw. Niet ingewikkeld, maken van timelapses, interviews, droneopames, livestream video etc. 

 

Niet ingewikkeld, dus een ander zou die opdracht in jouw plaats ook prima kunnen uitvoeren?

Indien er een hoger dan normaal risico op uitval door ziekte is, zou ik eerder op zoek gaan of er geen andere zzp'er is die in dat geval de opdracht zou kunnen afmaken, dan er op hopen dat een beroep op overmacht altijd slaagt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.