• 0

DDP Leveringen vanuit China

Goedemiddag,

 

Ik ben bekend dat er al meerdere vragen over dit topic zijn geweest. Echter kom ik er nog steeds niet uit. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

 

Vraagstuk:

Voor mijn  onderneming haal ik producten uit China via het platform Alibaba. Enkele van deze aankopen heb ik gedaan door middel van DDP. Hierbij is de verkoper verantwoordelijk voor het afleveren van de goederen op de genoemde plaats in het land van de koper en betaalt alle kosten om de goederen naar de bestemming te brengen, inclusief invoerrechten en belastingen.

De Chinese leverancier heeft mijn goederen eerst vanuit China naar Duitsland verscheept en vervolgens naar Nederland via UPS. De goederen zijn vervolgens bij mij afgeleverd en ik heb hier geen vorm van documentatie van ontvangen.

 

Vragen:

1) De Chinese leverancier heeft voor mij dus alle kosten betaald. Hiervoor moet hij (volgens mij) ook btw geregistreerd zijn in Europa? In principe heb ik dan toch BTW aan deze onderneming verlegd en zou ik deze terug kunnen vragen?

2) Gezien ik niet heb betaald ontvang ik zelf geen factuur van UPS en kan ik dus de BTW niet terugvragen. In principe betaal ik de invoerrechten en belastingen dus nu via de leverancier en kan ik het zelf niet terugvragen, wat is dan het voordeel om te verzenden via DDP?

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik loop hier zelf erg vast.

 

Alvast bedankt!

 

Groet,

Sander

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
11 minuten geleden, atlas1302 zei:

Als je in China koopt dan krijg je toch ook de factuur daar vandaan, en ....staat daar BTW op vermeld?

Ok dan, we zijn eruit.

Daar staat geen BTW op vermeldt gezien het ook geen EU land is. Het gaat hier echter om de betaling aan UPS welke wel gevestigd is in de EU en waar ik meerdere malen facturen incl. BTW heb ontvangen toen ik de invoerrechten zelf regelde.

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, sander-1998 zei:

Vragen:

1) De Chinese leverancier heeft voor mij dus alle kosten betaald. Hiervoor moet hij (volgens mij) ook btw geregistreerd zijn in Europa? 

Inderdaad, afhankelijk van het land waar de invoeraangifte gedaan is (NL of  DE) moet je van de leverancier of een factuur krijgen waarop dat staat dat de BTW verlegd is (art. 12 lid 3 WOB) of een factuur met 0% BTW vanwege de intracommunautaire levering.

 

4 uur geleden, sander-1998 zei:

In principe heb ik dan toch BTW aan deze onderneming verlegd en zou ik deze terug kunnen vragen?

 

Ik denk dat je het principe niet begrijpt.... Jij hebt helemaal geen BTW verlegd, dat heeft je leverancier gedaan.

 

4 uur geleden, sander-1998 zei:

2) Gezien ik niet heb betaald ontvang ik zelf geen factuur van UPS en kan ik dus de BTW niet terugvragen. 

 

Je hebt zo te zien ook geen BTW betaald (tenzij aan de Chinese leverancier maar dat zou hoogst ongebruikelijk zijn). Zoals atlas1302al antwoorde, Je hebt nergens BTW betaald, maar je wilt het wel vorderen. Zo werkt dat dus niet.

4 uur geleden, sander-1998 zei:

In principe betaal ik de invoerrechten en belastingen dus nu via de leverancier en kan ik het zelf niet terugvragen, wat is dan het voordeel om te verzenden via DDP?

Dat principe gaat alleen op voor de invoerrechten, maar die zijn niet terug te vragen en horen bij je inkoopkosten. Het voordeel van DDP is dat jij je geen zorgen hoeft te maken over de invoeraangifte, niets hoeft te regelen met de douane. Bijkomend voordeel is dat de douane ook niet bij jou aan kan kloppen als de Chinees bijvoorbeeld de aangifte verkeerd gedaan heeft waardoor er te weinig rechten zijn afgedragen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.