• 0

Fiscale consequenties instappen Start-up met 4% equity

Beste, 

Graag jullie mening omtrent de fiscale consequenties en geprojeecteerde structuur voor het instappen bij een startup. 

Zojuist een aanbieding gekregen van een startup waar ik ongeveer 60k bruto per jaar ga verdienen en post money 4% equity krijg (ik hoef dus niet zelf in te leggen).  de aandelen hebben een vestingsperiode van 48 maanden.

Belangrijk detail is dat het bedrijf post money al gewaardeerd is op 2.5mil.

De beoogde structuur is als volgt: 

- Ik zet een holding op en factureer mijn salaris vanuit de holding en betaal mijzelf salaris uit. 
- De aandelen worden uitgekeerd aan de holding en de holding zal een factuur sturen t.w.v. de aandelen. 

- Middels een verlengd boekjaar zal de vpb uitgesteld worden zodat ik binnen de holding kan sparen om de VPB te voldoen. 

Mijn grootste vraagteken voor nu, wat zijn de fiscale consequenties van het verkrijgen van de aandelen? Worden deze gezien als verkapt loon om dat er dienstverlening tegenover staat? 

Dit zou betekenen dat ik loonbelasting op het aandelenpakket moet betalen wat mij mogelijk in liquiditeitsonrust kan brengen. 

Of is er een opzet mogelijk dat ik alleen de VPB voldoe en een verlengd boekjaar aanvraag?
 

Eventuele andere suggesties zijn ook meer dan welkom! Dank voor het meedenken. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
5 uur geleden, Rubenboogy zei:

Zojuist een aanbieding gekregen van een startup waar ik ongeveer 60k bruto per jaar ga verdienen en post money 4% equity krijg (ik hoef dus niet zelf in te leggen).  de aandelen hebben een vestingsperiode van 48 maanden. 

 

Maar wacht even, je gaat "60k verdienen", maar je gaat ook een holding oprichten. Ga je nu direct bij de startup direct in dienst en ga je daar 60k verdienen? Of ga je bij je eigen holding in dienst?

 

Als je zegt dat je 60.000 euro gaat verdienen, bedoel je dan dat je 60.000 euro aan management fee mag doorbelasten aan die startup? Of bedoel je dat je jezelf 60.000 euro bruto gaat betalen en dat je een met een winstmarge verhoogde management fee gaat factureren aan de startup/werkmaatschappij?

 

En wie krijgt de equity? Jij persoonlijk of de holding-BV? En wie zijn de aandeelhouders van die startup? Jij? Je holding? Iemand anders?

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 291 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.