• 0

Btw-nummer eigen zaak niet op ontvangen facturen

Ik heb een eenmanszaak in België (BTW plichtig), maar ik denk dat mijn vraag even toepasbaar is voor Nederland.

 

Ik betaal voor het hosten van mijn website(s) al een jaar facturen aan Amazon Web Services. Deze heeft een Belgisch BTW nummer. Deze facturen staan op mijn naam en adres, maar mijn BTW nummer is er niet op vermeld, omdat ik vergeten ben mijn BTW nummer op te geven bij registratie.

 

Wil dit zeggen dat ik deze facturen ongeldig zijn voor afrek van BTW en/of opnemen in de inkomstbelasting? Ik ben eenmanszaak, dus mijn bedrijf heeft exact dezelfde naam en adres, en de bedragen zijn van mijn zakelijke rekening gegaan.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 1

In Nederland is artikel 35a van de WOB van toepassing,

https://wetten.overheid.nl/BWBR0002629/2013-01-01#HoofdstukVI_Afdeling4_Artikel35a

 

Punt D van dit artikel:

 

het btw-identificatienummer van de afnemer waaronder hij een goederenlevering of een dienst heeft afgenomen waarvoor hij tot voldoening van de belasting is gehouden of waaronder hij een goederenlevering als bedoeld in de bij deze wet behorende tabel II, onderdeel a, post 6, heeft afgenomen;

 

Ik neem aan dat het in België hetzelfde werkt. De factuur is dus niet "ongeldig".

Link naar reactie
  • 1
5 minuten geleden, Bert. zei:

Ik neem aan dat het in België hetzelfde werkt. De factuur is dus niet "ongeldig".

Binnen de Europese Unie gelden dezelfde regels voor facturatie.

Ad. 
Alleen bij intracommunautaire prestaties (ICP) moet zowel het BTW-nummer van de verkoper als van de koper op de factuur vermeld worden.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Quote

het btw-identificatienummer van de afnemer waaronder hij een goederenlevering of een dienst heeft afgenomen waarvoor hij tot voldoening van de belasting is gehouden of waaronder hij een goederenlevering als bedoeld in de bij deze wet behorende tabel II, onderdeel a, post 6, heeft afgenomen;


Hoe interpreteer ik waarvoor hij tot voldoening van de belasting is gehouden exact?

Maar dus voor alle zekerheid: Indien de leverancier in hetzelfde land gevestigd is, maakt het dus niet uit of het BTW nummer van de klant op de factuur vermeld staat?

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, zdnr90 zei:

maakt het dus niet uit of het BTW nummer van de klant op de factuur vermeld staat?

Klopt, het is belangrijker dat het BTW nummer van de hostingprovider op de factuur staat (en bij jou op jou facturen)

 

Als je even verder denkt waarom dat zo is. is dat ook een logische regel, want als de belastingdienst bij jou een controle komt doen weten ze al wat jou BTW nummer is. Als zij in jou administratie een onjuiste factuur tegenkomen hebben ze dus alleen het BTW nummer van de tegenpartij nodig om die (makkelijk) te kunnen aanspreken op een fout in de facturatie.

 

Er is overigens ooit wel sprake van geweest dat ook nationaal het btw nummer op de factuur verplicht zou worden, maar dat is nooit doorgezet omdat het tot onnodige burocratie leidt en veel vertraging in facturatie (en dus hoe snel je je geld krijgt) als je telkens bij elke zakelijke aankoop je btw nummer moet opgeven.

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, Roel J zei:

Klopt, het is belangrijker dat het BTW nummer van de hostingprovider op de factuur staat (en bij jou op jou facturen)

 

Als je even verder denkt waarom dat zo is. is dat ook een logische regel, want als de belastingdienst bij jou een controle komt doen weten ze al wat jou BTW nummer is. Als zij in jou administratie een onjuiste factuur tegenkomen hebben ze dus alleen het BTW nummer van de tegenpartij nodig om die (makkelijk) te kunnen aanspreken op een fout in de facturatie.

 

Er is overigens ooit wel sprake van geweest dat ook nationaal het btw nummer op de factuur verplicht zou worden, maar dat is nooit doorgezet omdat het tot onnodige burocratie leidt en veel vertraging in facturatie (en dus hoe snel je je geld krijgt) als je telkens bij elke zakelijke aankoop je btw nummer moet opgeven.


En moest je als Nederlands bedrijf aan een Belgische klant zonder BTW nummer leveren, dan weet de Nederlandse belastingsdienst dus niet of de klant een bedrijf is, en dus mogelijks valsgespeeld heeft door geen BTW te betalen. Juist?

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, zdnr90 zei:

Hoe interpreteer ik waarvoor hij tot voldoening van de belasting is gehouden exact?

"Hij"  die de BTW moet afdragen is de afnemer, dit is het geval als de BTW verlegd wordt.

 

1 uur geleden, zdnr90 zei:

Maar dus voor alle zekerheid: Indien de leverancier in hetzelfde land gevestigd is, maakt het dus niet uit of het BTW nummer van de klant op de factuur vermeld staat?

Inderdaad,

 

13 minuten geleden, zdnr90 zei:

En moest je als Nederlands bedrijf aan een Belgische klant zonder BTW nummer leveren, dan weet de Nederlandse belastingsdienst dus niet of de klant een bedrijf is, en dus mogelijks valsgespeeld heeft door geen BTW te betalen. Juist?

Als je als Nederlands bedrijf aan een Belgische klant zonder BTW nummer levert moet je, afhankelijk van de drempelbedragen, NL of BE BTW in rekening brengen. Als je zonder BTW factureert ben je zelf de "valspeler" en kan de NL belastingdienst bij jou 9 or 21% navorderen. 

Link naar reactie
  • 0
48 minuten geleden, atlas1302 zei:

Gewoon met BTW factureren, hoe de klant/afnemer denkt dit terug te vorderen is aan hem. Zo speel je altijd op safe. Punt.


Dat ga ik inderdaad vanaf nu doen.

 

Maar goed, bedankt voor de reacties iedereen. Ik ben alvast wat wijzer geworden!

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, zdnr90 zei:

Dat ga ik inderdaad vanaf nu doen.

 

Als je aan een ondernemer buiten België levert dan ben je verplicht de BTW te verleggen als de ondernemer (vooraf) zijn BTW ID verstrekt.
Als jij die rompslomp niet wilt of je vind de regels te ingewikkeld dan moet je geen opdrachten in Nederland of andere EU landen aannemen. Maar niet zelf je eigen regels bedenken.  Zo maak je jou tekortkomingen het probleem van een andere ondernemer. Dat zou jij ook niet willen dat anderen dat bij jou doen waardoor je zomaar ineens 20% duurder uit bent om dat het terugvragen van BTW geweigerd zal worden door de belastingdienst.

 

 

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Roel J zei:

 

Als je aan een ondernemer buiten België levert dan ben je verplicht de BTW te verleggen als de ondernemer (vooraf) zijn BTW ID verstrekt.
Als jij die rompslomp niet wilt of je vind de regels te ingewikkeld dan moet je geen opdrachten in Nederland of andere EU landen aannemen. Maar niet zelf je eigen regels bedenken.  Zo maak je jou tekortkomingen het probleem van een andere ondernemer. Dat zou jij ook niet willen dat anderen dat bij jou doen waardoor je zomaar ineens 20% duurder uit bent om dat het terugvragen van BTW geweigerd zal worden door de belastingdienst.

 

 


Ik denk dat ik atlas1302 zijn bericht verkeerd gelezen heb, hij heeft het over facturen schrijven, daar moet je inderdaad hoe dan ook je BTW nummer op vermelden. De regels omtrent verleggen van BTW zijn me gekend. Wat ik wou zeggen is dat ik vanaf nu gewoonweg voor al mijn zakelijke aankopen, binnenland of niet, mijn BTW nummer als klant ga vermelden.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Roel J zei:

Als je aan een ondernemer buiten België levert dan ben je verplicht de BTW te verleggen als de ondernemer (vooraf) zijn BTW ID verstrekt.

En als dat niet gebeurd is het gewoon incl. BTW, ik ga geen ondernemers achter na zitten of ze wel of geen ID hebben. Ben geen admin. kntr. bovendien kunnen kwaadwilligen makkelijk de boel neppen, en daar paste ik helemaal voor toen ik nog zaken deed in Nld. Voor mij is alles nu gewoon 0%, maar ja ...leveren aan Europa zal niet snel gebeuren, saai land op dat gebied.

Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, Roel J zei:

 

Als je aan een ondernemer buiten België levert dan ben je verplicht de BTW te verleggen als de ondernemer (vooraf) zijn BTW ID verstrekt.
 

Nee hoor, dat kan niet verplicht zijn. De Nederlandse belastingdienst zelf adviseert verkopers bij afhaaltransacties met nieuwe/onbekende klanten gewoon BTW in rekening te brengen,  Het is wel erg klantonvriendelijk, de enige mogelijkheid voor de afnemer om de BTW terug te krijgen is een BTW registratie en zelf de zending als fictieve ICL aangeven,

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.