• 0

IB pas betalen bij winstuitkering, meer ruimte om te investeren

(aangepast)

Goedemiddag,

 

Stel ik maak 80k winst, dan betaal ik dus €25.000 aan IB en ZVW, terwijl ik mezelf maar €24.000 uitkeer in een jaar.

 

Zou ik de IB pas betalen wanneer je de winst ook uitkeert dan betaal ik dus in eerste instantie over die 24k enkel €695 aan ZVW en heb ik dus €24.000 extra om te inversteren in bijvoorbeeld extra voorraad.

 

Is er naast een BV nog een andere mogelijkheid om de IB pas te betalen op het moment dat je de winst ook daadwerkelijk uitkeert? Of maak ik een fatale rekenfout hier?

 

Ik besef dat de IB vroeg of laat betaald moet worden, maar door dit uit te stellen kun je hier wel meer winst mee genereren..

aangepast door AuthenticImport
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zit in de buurt, maar bent er net niet. IB reken je over de winst, niet over "het deel dat ik nog niet van de ene naar de andere bankrekening heb geschoven". Met andere woorden, winst = omzet - kosten, onafhankelijk van de bankrekening waar het geld op staat.

 

Waar je naar zou kunnen kijken zijn investeringen en middeling.

 

Investeringen verhogen de kosten en verlagen dus de winst; daarnaast zijn er extra aftrekposten voor bepaalde investeringen. Als er een bepaalde investering staat aan te komen, dan kan het een idee zijn die in december in plaats van januari te doen. (Merk wel op dat voor de IB de ingebruikname leidend is, niet de aanschafdatum.)

 

Middeling is het herberekenen van je inkomen over drie jaar. Dat is vooral nuttig als je sterk wisselende inkomsten hebt.

 

Ten slotte, staar je niet blind op elk denkbaar belastingvoordeeltje. Die tijd kun je mogelijk beter besteden aan het verhogen van je winst. Reken voor de gein eens het werkelijke voordeel uit dat je in verschillende scenario's haalt. Als dat minder is dan enkele honderden euro's, dan heb je dat bedrag alleen al verspild aan de tijd die het doorrekenen van die scenario's kostte.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 1
31 minuten geleden, AuthenticImport zei:

Is er naast een BV nog een andere mogelijkheid om de IB pas te betalen op het moment dat je de winst ook daadwerkelijk uitkeert? 

 

Nee.

 

32 minuten geleden, AuthenticImport zei:

Of maak ik een fatale rekenfout hier?

 

Geen rekenfout maar een denkfout . Je moet belasting betalen over de gerealiseerde winst in een jaar, hoeveel je daarbij aan jezelf uitkeert is irrelevant 

 

 

Zojuist, Branko Collin zei:

Middeling is het herberekenen van je inkomen over drie jaar. Dat is vooral nuttig als je sterk wisselende inkomsten hebt.

 

 

Prins heeft begin dit jaar al eens aangetoond dat dat hele middelen tegenwoordig een wassen neus is door de hoge franchise:

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
21 minuten geleden, Branko Collin zei:

Je zit in de buurt, maar bent er net niet. IB reken je over de winst, niet over "het deel dat ik nog niet van de ene naar de andere bankrekening heb geschoven". Met andere woorden, winst = omzet - kosten, onafhankelijk van de bankrekening waar het geld op staat.

 

Zo werkt dat inderdaad bij een eenmanszaak, maar bij een BV wordt de belasting pas geheven over de winst als deze wordt uitgekeerd toch? (Naast de IB over het verplichte salaris dan)

 

 

21 minuten geleden, Branko Collin zei:

Investeringen verhogen de kosten en verlagen dus de winst; daarnaast zijn er extra aftrekposten voor bepaalde investeringen. Als er een bepaalde investering staat aan te komen, dan kan het een idee zijn die in december in plaats van januari te doen. (Merk wel op dat voor de IB de ingebruikname leidend is, niet de aanschafdatum.)


Ik zal me hier nog eens in verdiepen idd. Alleen zijn mijn grootste investeringen momenteel de inkoop van voorraad. Dat kost me alles bij elkaar zo'n 30k per keer. Een deel daarvan zijn directe kosten (transport, fee's en inpakkosten), maar het grootste deel blijft activa tot het verkocht is, dan pas worden het kosten. Dit zal dus niet gelden als investering. Alle overige kosten die ik maak zijn ook directe kosten en geen investeringen als dure machine's, computers of de aankoop van een bedrijfspand.

 

21 minuten geleden, Branko Collin zei:

Middeling is het herberekenen van je inkomen over drie jaar. Dat is vooral nuttig als je sterk wisselende inkomsten hebt.


Dat ga ik eens berekenen, aangezien ik nog niet lang bezig bent zit er behoorlijk wat verschil tussen jaar 1, 2 en 3. In jaar 2 was de winst 20x die van jaar 1, en in jaar 3 3,5 x jaar 2. In het eerste en 2e jaar betaalde ik echter nog amper IB, in jaar 3 erg veel. Het zou het dus ook kunnen dat ik op hetzelfde uit kom.

aangepast door AuthenticImport
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
36 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

En de vennootschapsbelasting

 

Die wordt pas betaald op het moment dat je winst van de BV naar privé overschrijft toch?

 

We gaan een beetje off-topic, maar om nog even terug te komen op middeling: Ik heb de laatste 3 jaar 29k aan IB betaald. Zou ik de winst bij elkaar optellen en delen door 3, dan zou ik met de MKB winstvrijstelling, startersaftrek etc volgens "Bereken het" €3250 per jaar x 3 = €9750 betaald moeten hebben. Een behoorlijk verschil!

 

Ik neem aan dat je de startersaftrek en MKB winst vrijstelling ook mee mag nemen met je middelingsinkomen? Of maak ik nu wel een rekenfout? Het eerste jaar heb ik de startersaftrek trouwens niet kunnen gebruiken omdat er niet veel was om iets vanaf te trekken ;)

aangepast door AuthenticImport
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.