Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
B. de Rooij

faktuur of loonstrook

Recommended Posts

geachte leden,

 

ik wil gaarne een vraag voorleggen.

 

ik werk momenteel als assistent-accountant op een accountantskantoor voor 40 uur per week.

nu wil ik in de avonduren en weekend daarnaast ook administraties/aangiftes verzorgen.

 

nu is mijn vraag of ik nu een loonstrook moet vragen voor deze avonduren/weekend?

of moet ik zelf een btw faktuur sturen?

 

daar ik zelf (nog) niet ingeschreven sta bij de kvk, kan dit dan eigenlijk wel , zo'n btw faktuur?

 

dus moet ik een vergoeding/loonstrook vragen ? of zelf faktuur sturen?

of hoe werkt het eigenlijk?

dit is natuurlijk van belang voor mijn aangifte inkomstenbelasting; kan iemand mij helpen?

 

alvast dank!

 

mvg,

 

dhr. buurman

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha buurman ;D, welkom op Higherlevel.

 

Een loonstrook krijg je alleen als je in dienstverband bent. Het zou heel goed kunnen dat in je conctract een concurrentiebeding staat, dat zou ik als eerst uitpluizen.

 

Of het een loonstrook wordt of eigen bedrijf hangt er van af voor hoeveel bedrijven je straks gaat werken. Als je de administratie van 1 bedrijf naast je huidige baan gaat doen, dan kan dat op contractbasis, en kun je dus een loonstrook vragen. Doe je het voor meerdere, dan wordt je door voor de belasting gezien als ondernemer, en moet je dus een factuur sturen met een btw-nummer erop, omzetbelasting afdragen etc. Of je ook voor de inkomstenbelasting als odnernemer wordt aangemerkt, hangt af van de omzet en aantal opdrachtgevers. Is het niet veel, dan vul je op je inkomstenbelastingformulier 'inkomsten uit nevenwerkzaamheden' in. Boven een bepaalde grens met je echter wel de 'ondernemersaangifte inkomtenbelasting' invullen.

 

met deze informatie, de plannen in je hoofd en de belastingdienst moet je een heel eind kunnen komen. Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hartelijk dan voor jullie uiterst snelle reacties!

 

dit staat overigens niet in mijn contract over concurrentiebeding (moet alleen niet voor klanten van werkgever gaan werken);

 

het zal dan een bedrijfje zijn naast mijn huidige werkgever.

dus zal ik een volgens contract moeten gaan werken.

 

dus dan ook in de ib opgeven als inkomsten uit nevenwerkzaamheden?

 

 

mvg,

d.buurman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even voor de duidelijkheid: met 'contract' bedoelde ik een 'contract in loondienst'.

 

Als je een eigen bedrijf wilt gaan beginnen zul je een inschatting moeten maken van het aantal klanten dat je verwacht, de omzet die je verwacht en het aantal uren dat je per jaar aan je onderneming denkt te besteden.

 

De eerste twee zijn het belangrijkste: als je minder dan drie klanten per jaar hebt ziet de belastingdienst je bedrijfje gewoon als een verkapt dienstverband en gaan ze vervelend doen (even kort samengevat...)

 

De schatting van de omzet en je uren is van belang voor de Kor, 'kleine ondernemersregeling' ( hoef je minder of geen omzetbelasting af te dragen) en voor je urencriterium om gebruik te kunnen maken van fiscale voordelen voor ondernemers (zelfstandigenaftrek).

 

Ik heb 't gemakkelijk voor je gemaakt:

 

wanneer ondernemer voor de inkomstenbelasting

 

wanneer ondernemer voor de btw?

 

ondernemersaftrek

 

urencriterium

 

dus dan ook in de ib opgeven als inkomsten uit nevenwerkzaamheden?

 

Dat is dus pas te zeggen als je de bovenstaande vragen hebt beantwoord......

 

Succes!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

dank dank!

 

voorlopig dus geen bedrijfje.........

 

dus meer looninkomsten uit nevenwerkzaamheden..........

 

 

 

mvg,

 

d.buurman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet te snel lezen! Je kunt ondernemer zijn voor de omzetbelasting, terwijl je dat niet bent voor de inkomstenbelasting. Als jij voor jezelf werkzaamheden voor derden gaat uitzoeren en daar een geld voor krijgt, ben je verplicht een factuur met btw te sturen, en moet je dus een btw0nummer hebben. Doe je dat niet.... dan werk je zwart. En dat noemen we geen bedrijfje maar een illegale hobby..... Ik denk niet dat je opdrachtgevers daar op zitten te wachten.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik jou was zou ik toch met een van de vennoten van je kantoor om de tafel gaan zitten. Ik werkte namelijk vorig jaar bij BDO, ook als assistent-accountant.

In hun beleid stond ook dat je niet voor klanten mocht werken, maar je zal ook je nevenactiviteiten moeten verantwoorden, ik denk dat als je een goede relatie wilt behouden met je werkgever (wat uiteindelijk wel je toekomst is) je het beste even kunt overleggen met hun en daarop afstemmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar om ondernemer te zijn, moet je voldoen aan het urencritirium, waaraan ik (nog) zeker niet voldoe en verder is het hopenlijk mijn eerste klant...............

 

dus kan ik toch of een loonstrook vragen of zelf een faktuur sturen zonder btw?

 

 

mvg,

d.buurman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Correctie: je moet aan het urencriterium voldoen om gebruik te kunnen maken van de zelfstandigenaftrek. Als jij op persoonlijke titel aan meer dan drie opdrachtgevers diensten verleend en daar geld voor vangt, ben je ondernemer (punt) .

 

Urencriterium en hoogte van de omzet heeft alleen te maken met hoe, en welke belastingaangifte je dan moet doen, maar de omzetbelastingaangifte hoort er dan sowieso bij.

 

Als je nog niet weet hoe groot je wordt: mijn advies is om gewoon een btw-nummer aan te vragen (is gratis!), en keurig netjes een factuur te sturen met btw. Als je aan de belastingdienst kunt laten zien dat je actief promotie maakt om meer klanten te krijgen, kunnen ze ook al concluderen dat het niet om een verkapt dienstverband gaat.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
dus kan ik toch of een loonstrook vragen of zelf een faktuur sturen zonder btw?

 

Ik heb sterk het idee dat je dingen door elkaar haalt. Je gebruikt nu al een paar keer de kreet "een loonstrook vragen", maar dat kun je niet. Je krijgt maandelijks een loonstrook van je werkgever bij wie je contractueel in loondienst bent. Je kunt er niet een vragen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo buurman,

 

sorry dat ik een beetje kritische noot ga plaatsen maar eh...

 

als jij bedrijven en ondernemers wil ondersteunen met hun administratie of belastingaangiftes plus je werkt op een accountantskantoor, zou jij dan eigenlijk niet gewoon zelf de antwoorden op de door jou gestelde vragen moeten weten...?

 

Of ben je van plan alle toekomstige vragen die jouw klanten aan jou zullen stellen, op dit forum te plaatsen?

 

Een kritische groet,

 


gert jan smit

Share this post


Link to post
Share on other sites

geachte heer Smit,

 

bedankt voor uw '''vriendelijke'' opmerking.

 

laat ik vooropstellen dat ik boekhoudingen en belastingaangiftes verzorg; en bij onduidelijkheden dit voorleg bij mijn collega's..

 

u geeft aan dat ik dat als assistent-accountant wel allemaal hoor te weten; de vragen die ik heb gesteld;

daar ik voor een accountantskantoor werk, wil nog niet zeggen dat ik VOLLEDIG fiscaal van alles op de hoogte ben; ik ben tenslotte niet ZELF ondernemer.

 

daarom stel ik deze vraag op dit forum waar ik tegenaan kan lopen als ik ZELF iets ga ondernemen..............................

 

 

mvg,

d.buurman

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het maakt niet zoveel uit of je zelf ondernemer bent of andere ondernemers wilt bijstaan - dezelfde elementaire zaken zul je moeten beheersen. Bij nader inzien zul je het als boekhouder voor anderen zelfs beter moeten weten dan zij.

 

In plaats van door de opmerkingen van gjsmit zo gepikeerd te worden zou je misschien beter eens kunnen kijken of hij misschien niet gelijk heeft - ik denk namelijk van wel. Je opmerkingen stralen een onwetendheid uit die absoluut niet te rijmen is met een assistent accountant die zelfstandig voor anderen boekhoudingen en aangiftes wil gaan doen.

 

Dat is ongetwijfeld niet leuk om te horen, maar daar moet je je dan maar even overheen zetten... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

je bent overigens als assistent-accountant niet automatisch een fiscalist!

anders zouden er nog meer werklozen bij komen nietwaar?

 

 

mvg,

d.buurman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Buurman,

de vragen die je stelt worden al beantwoord in de relevante opleidingen, zoals praktijkdiploma boekhouden, spd, nivra etc.

 

Naar mijn bescheiden mening, raad ik je ernstig aan je plan in heroverweging te nemen. Het helpen van klanten is geen vrijblijvend iets, maar kan verstrekkende gevolgen hebben.

 

Als jij iets (simpels) over het hoofd ziet, kan het je klant veeeeeeeeel geld gaan kosten. Uitsluitend indien je ter zake kundig bent en zeker van je zaak, moet je doorgaan.

 

Op basis van jouw vragen heb ik twijfels of het een goed plan is. Ik zou mijn administratie niet bij je onderbrengen.

 

Het klinkt wat minder vriendelijk dan bedoeld, maar ik vrees dat ik wel gelijk heb.

 

Sterkte met je keuzen.


Pitch Coach / Pitch Trainer , Presentatie en Sprekers Coach/Trainer, Gast Spreker / Public Speaker

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet wel degelijk verschil tussen faktuur en loonstrook, ga nou niet bijdehand zitten doen zeg!

 

trouwens kom ik op dit forum voor advies.............................

 

doen we dit niet allemaal?

 

mvg,

 

d.buurman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je dat zo goed weet, begrijp ik je eerste vraag niet zo goed .. Verder ben ik het wel met Venture Capital Coach eens. Je zou misschien niet zo gepikeerd moeten doen, maar de informatie die hij geeft op waarde schatten. Hij doet in ieder geval niet bijdehand, maar geeft een visie. Ben blij.. Een dankjewel zou misschien meer op zn plaats zijn.


Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Buurman,

 

Voordat je nog meer domme vragen stelt, lijkt het me raadzaam dat je de antwoorden eens goed leest. En er dan vanuit gaan dat het niemand zijn bedoeling is om jou nutteloos de grond in te stampen. Als je naar andere onderwerpen op dit forum kijkt, zie je dat bijna iedereen goed geholpen wordt. Waarom zou dit bij jou geval dit nu opeens anders zijn?

 

[on topic] Persoonlijk vind ik je eerste vraag ook niet echt passen bij een assistent-accountant. Heb je al eens gehoord van een bedrijf dat loonstroken stuurt naar haar klanten? Als je zulke elementaire zaken al niet weet, lijkt het me nog niet de tijd om andere bedrijven te gaan adviseren over de boekhouding en hoe deze op te zetten. Je moet hierbij toch wel weten hoe de btw werkt, wanneer je ondernemer bent en hoe je facturen moet sturen....

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

pfffffff

begrijp ook wel dat bedrijven geen salarisstroken naar haar klanten sturen!

 

wel raar dat ik toch even het gevoel kreeg bij dhr. Smit dat ik even de grond in geboord wordt.

maar dat zal wel aan mij liggen.............

 

wie volgt?

 

mvg,

 

d.buurman

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 10 leden online en 185 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept