• 0

2 van de 4 oprichters werken in werkBV, wat te doen met DGA Salaris?

Beste allemaal,

 

Mijn naam is Jakko, nieuw op het forum, maar al wel de kwaliteit van de reacties op andere vragen kunnen waarderen! Na omzwervingen in wetenschap en bedrijfsleven, begin ik met drie compagnons voor mezelf. Erg leuk, maar er komt erg veel op ons af. Onder andere het volgende:

 

Ons plan is om een werkmaatschappij op te richten met 4 holdings die allen 25% aandeelhouder zijn (om op termijn investeerders te kunnen aantrekken). We hebben momenteel geen investeerder (enkel een goed idee en team) en lopen op eigen spaargeld. Om de kosten te drukken, zijn twee van ons nog in dienst bij onze vorige werkgever, en zetten de andere twee waaronder ikzelf het bedrijf op totdat de zaken voldoende lopen om vier man van een management fee te kunnen voorzien.

 

Mijn vraag: Klopt onderstaande constructie fiscaal? met andere woorden: gaat de fiscus hier waarschijnlijk mee akkoord?

- Een werkbv met vier holdings, allen 25% aandeelhouder en benoemd tot bestuurder.

- Twee van de bestuurders verrichten geen arbeid, krijgen een managementfee van €0, en keren zichzelf vanuit hun holding geen DGA salaris uit.

- De andere twee verrichten wel arbeid, maar krijgen een managementfee van €0 of weinig zolang de werkBV nog geen winst maakt.  

- Voor deze laatste twee vragen we bij de fiscus verlaging van DGA aan tot minimumloon, totdat de werkmaatschappij voldoende winst maakt om wel een normale managementfee uit te keren.

 

Ben benieuwd!

Groet,

Jakko

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Jakko, 

 

Allereerst welkom op Higerlevel!

 

1 uur geleden, Jakkko zei:

Mijn vraag: Klopt onderstaande constructie fiscaal?

 

Zo te zien wel ,zowel fiscaal als sociaalverzekeringstechnisch (nevengeschiktheid, iedereen bestuurder, daardoor niemand verplicht sociaal verzekerd)  klopt het. 

 

1 uur geleden, Jakkko zei:

gaat de fiscus hier waarschijnlijk mee akkoord?

 

Ja. 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

Dat is een opluchting om te horen! We proberen alles zo zuiver mogelijk op te zetten, maar dit onderwerp is lastig duidelijkheid over te krijgen.

 

Nog even twee vragen ter controle:

  1. Het feit dat alle 4 oprichters direct bestuurder worden, betekent dus niet dat ze vanaf begin af aan uren hoeven te maken voor de werkBV? Het feit dat zij nog een vaste aanstelling elders hebben is overtuigend genoeg bewijs dat €0 management fee en €0 dga-salaris gerechtvaardigd is?
  2. Moeten we bij de fiscus alleen toestemming vragen voor verlaging van het DGA salaris voor de twee oprichters die werk verrichten, of moeten we de verlaging naar €0 voor de andere twee ook van tevoren voorleggen? Wat raad je aan?

 

Vriendelijke groet,

Jakko

 

Link naar reactie
  • 2
14 minuten geleden, Jakkko zei:

Het feit dat alle 4 oprichters direct bestuurder worden, betekent dus niet dat ze vanaf begin af aan uren hoeven te maken voor de werkBV? Het feit dat zij nog een vaste aanstelling elders hebben is overtuigend genoeg bewijs dat €0 management fee en €0 dga-salaris gerechtvaardigd is?

 

Goede vraag! Normaliter geldt simpel: geen arbeid = geen loon. 

 

Maar de belastingdienst gaat er wel van uit dat elke bestuurder van een BV arbeid verricht. Echter: zolang de loonwaarde van die arbeid op basis van het geringe aantal uren  onder de € 5.000,- per jaar blijft, is geen gebruikelijk loon vereist.

 

Soms oordeelt een rechter dat er een hoger loon moet worden toegepast voor deze "slapende" bestuurders, maar dat is vooralsnog een uitzondering en bij 4 bestuurders kunnen de taken immers anders verdeeld worden 

 

20 minuten geleden, Jakkko zei:

Moeten we bij de fiscus alleen toestemming vragen voor verlaging van het DGA salaris voor de twee oprichters die werk verrichten, of moeten we de verlaging naar €0 voor de andere twee ook van tevoren voorleggen? Wat raad je aan?

 

Ik ben geen fiscalist, maar heb deze situatie wel 2 x zelf meegemaakt: voor de werkende DGA's is verlaging (destijds mocht dat nog tot 0) aangevraagd en toegewezen, voor de niet mee-werkende DGA's was dat niet nodig, want geen arbeid = geen loon

 

Hopelijk reageert er ook nog een echte fiscalist (zoals Joost Rietveld) op deze vraag om mij te corrigeren, of dit te bevestigen :upside-down-face:

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Hopelijk reageert er ook nog een echte fiscalist (zoals Joost Rietveld) op deze vraag om mij te corrigeren, of dit te bevestigen

Dat kan ik in algemene zin wel bevestigen, ja. Bij werkende DGA's is een verzoek tot minimum loon wel aan te raden als de BV zelf niet aan de voorwaarden (onder andere is een S&O verklaring wettelijk vereist voor het lage DGA-loon bij start-ups) voldoet. Daar gaat de fiscus in mijn ervaring de laatste jaren coulant mee om

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 84 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.