• 0

Website Updates En SEO

Hallo Allemaal! 

 

Ik heb een vraagje betreffende mijn bedrijfs-website en dan vooral over de SEO en (mogelijke gevolgen) van veranderingen.

 

Mijn bedrijf (link in handtekening) produceerd en verkoopt aluminum verpakkingsmateriaal. Dit zijn vooral blikjes en flesjes voor cosmetica en voedsel. Wij zijn een Nederlands bedrijf maar werken 100% vanuit China (productie op naam van ons Chinees bedrijf, quality control, warehouse, shipping, etc.). 

 

Voor de afgelopen 3 jaar hebben wij met onze internationale website vooral gefocussed op de verkoop van deze aluminum producten die wij zelf produceren. Vanaf eind 2020, hebben wij ook andere verpakkingsmaterialen geupload (glas, plastic, etc.) die niet uit onze eigen fabriek komen. Dit hebben wij gedaan omdat veel oude klanten ook om dit soort producten vroegen.

 

Na een half jaar ben ik nu van mening dat wij dit beter niet hadden kunnen doen. Het was beter geweest om onze website puur voor aluminum te gebruiken en wellicht een 2e website te beginnen voor andere verpakkingen die niet uit onze eigen fabriek komen. Nu zit ik er aan te denken om al deze producten weer offline te halen en om alleen de aluminum producten online te laten en hier op te focussen. 

 

Nou vraag ik mij af:

 

1) Omdat deze nieuwe categorieen al een paar maand online staan (het gaat om veel URLs, tussen de 100 en 300 ongeveer), zal het offline halen van al deze paginas een negative invloed hebben op de SEO / kracht van onze website omdat er opeens zoveel minder URLs zijn?

 

2) Het is mogelijk om de URLs te ''hiden''. In dit geval blijven de URLs wel bestaan maar zal niemand ze kunnen vinden . Als wij dit doen kunnen mensen deze paginas niet meer vinden maar Google kan ze nog wel zien (neem ik aan)? Als ik dan later een 2e website begin waar ik deze producten upload met dezelfde beschrijving, zal dit dan voor problemen zorgen  omdat Google dezelfde text op 2 websites vind (duplicate content)? 

 

3) Indien iemand die veel verstand heeft van on-page SEO nog iets toetevoegen heeft hoor ik het ook graag! 

 

Bij voorbaat dank voor de reacties! 

Voor al uw tin containers en aluminium blikken: https://www.ucan-packaging.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Content veranderd of verplaatst natuurlijk weleens. Belangrijk is dan een juiste "redirect" in te stellen om 404 fouten te voorkomen. Die zijn desastreus voor websitebezoekers daar ze natuurlijk op een niet (meer) bestaande link klikken en een 404 foutmelding krijgen. Beter is deze te verwijderen en de url te redirecten. 
Belangrijk is dus dat je gebruikers redirect van de oude naar de nieuwe URL.  Nu is er in jouw geval natuurlijk geen geval van een nieuwe URL daar het product simpelweg verdwijnd. Ik zou het oplossen om te redirecten naar een algemene pagina (product-overzicht). 
Zie ook voor meer informatie https://yoast.com/deleting-pages-from-your-site/

Link naar reactie
  • 0

1) Als je de URLs verwijdert van de ene site, zorg dan voor 301-redirects naar de nieuwe URLs, dan behoud je de opgebouwde SEO-waarde.


2) Je kunt ze op 'noindex' zetten, dan indexeert Google ze niet. Als je ze wilt 'hiden' van je bezoekers, maar niet voor Google, dan wordt Google daar niet zo blij van. Als je duplicate content wilt voorkomen, dan kun je canonicals gebruiken.

Ik doe als (SEO-)copywriter leuke klussen voor leuke bedrijven: http://www.hardcopy.nl.

Link naar reactie
  • 0

Als je pagina's wilt verbergen voor Google maar wel wilt aanbieden aan klanten die om die producten vragen, kun je de productpagina's ook achter een login voor klanten verbergen. Anders is een noindex inderdaad het beste alternatief. Zie bijvoorbeeld: Block Search indexing with 'noindex'

 

1 uur geleden, Wawo zei:

Na een half jaar ben ik nu van mening dat wij dit beter niet hadden kunnen doen.

Waarom?

 

1 uur geleden, Wawo zei:

Het was beter geweest om onze website puur voor aluminum te gebruiken en wellicht een 2e website te beginnen voor andere verpakkingen die niet uit onze eigen fabriek komen.

Waarom?

 

Bedenk dat je het doet voor klanten die je geld geven, niet voor toevallige passanten die je alleen maar aandacht geven. Je kunt het bijvoorbeeld ook oplossen met content pillars of silo's.

Link naar reactie
  • 0

Hallo iedereen, heel erg bedankt voor jullie snelle reacties! Ik zal mijzelf eens wat meer verdiepen in het redirecten van de links.
 

Om de ‘’waarom vragen’’ te beantwoorden; er zijn een aantal redenen waarom wij hier aan zitten te denken. Dit zijn een paar van de belangrijkste redenen:
 

1)     Als wij alleen onze eigen aluminum producten aanbieden op onze website zullen bezoekers sneller door hebben dat ze met een producent te maken hebben en niet met een reseller die simpelweg producten inkoopt en weer verkoopt. Dit is voor veel van onze klanten belangrijk.
 

2)     De markt voor aluminum verpakkingen groeit snel, vooral onder bedrijven die opzoek zijn naar een verpakkingsmateriaal dat goed is voor het milieu. Wij willen onszelf dan ook graag als een ‘’sustainabe supplier’’ omschrijven. Dit gaat echter wat lastig nu dat wij ook plastic producten en glazen producten (veel waarvan een plastic dop hebben) aanbieden.
 

3)     Omdat wij deze glazen en plastic producten niet zelf produceren komt er veel bij kijken met de QC / levering Etc. Hier hebben wij ons voorheen een beetje op verkeken.
 

4)     Met de nieuwe plastic wetten van de EU die in 2023 in gaan, verwachten wij dat de vraag naar plastic flesjes/potjes binnen Europa steeds verder af zal nemen. Wij weten dus niet zeker of dit een goed plan is voor op het lange termijn.

Voor al uw tin containers en aluminium blikken: https://www.ucan-packaging.com

Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, DaMedia zei:

Als je nu een website gaat maken voor plastic en glas en na 2023 zal plastic steeds verder afnemen, doe je dan niet heel veel werk voor een korte periode.

Aluminium en glas kan best samen voor duurzaam. Zoek een recyclebare dop voor op de glazen flessen dan is ook dat probleem verholpen.

Hier hebben wij inderdaad ook aan gedacht, om alleen de plastic producten weg te halen en het glas te laten staan. Het is echter wel zo dat plastic nog steeds een erg grote markt is, vooral in de US. Daarom zitten wij er aan te denken om 1 website te gebruiken puur voor aluminum op onze huidige naam als producent, en een twede website op andere naam voor andere producten meer als reseller. Kwa extra werk en marketing budget is een 2e website geen probleem. Maar we zitten er dus nog over na te denken hoe we dit het beste aan kunnen pakken. 

Voor al uw tin containers en aluminium blikken: https://www.ucan-packaging.com

Link naar reactie
  • 0

1) Omdat deze nieuwe categorieen al een paar maand online staan (het gaat om veel URLs, tussen de 100 en 300 ongeveer), zal het offline halen van al deze paginas een negative invloed hebben op de SEO / kracht van onze website omdat er opeens zoveel minder URLs zijn?

 

Als je ze plotseling offline haalt, zal dit na enkele weken een negatieve invloed hebben. De index van Google komt immers op allemaal 404-pagina's terecht. Ik raad aan bij dit soort verhuizingen /wijzigingen minimaal Google Webmasterhulp / Search Console te gebruiken om resultaten te monitoren. Zie dat iedereen 'redirects' aanraad, terwijl je volgens mij van plan bent de producten werkelijk te verwijderen om meer te focussen op aluminium. De redirect zal in dit geval niet zijn naar een nieuwe pagina, maar misschien het aller best naar de hoofdpagina van je website, aangezien je de producten verwijderd.

 

De negatieve invloed zal zich voornamelijk richten op de pagina's die je verwijderd. Je zal hier minder op worden gevonden, maar als je deze producten toch niet meer wilt aanbieden, is dit ook minder zorgwekkend.

 

2) Het is mogelijk om de URLs te ''hiden''. In dit geval blijven de URLs wel bestaan maar zal niemand ze kunnen vinden . Als wij dit doen kunnen mensen deze paginas niet meer vinden maar Google kan ze nog wel zien (neem ik aan)? Als ik dan later een 2e website begin waar ik deze producten upload met dezelfde beschrijving, zal dit dan voor problemen zorgen  omdat Google dezelfde text op 2 websites vind (duplicate content)? 

 

Je kan inderdaad de pagina's op de achtergrond laten draaien als landingspagina, maar ook in dit geval zal Google dit na verloop van tijd minder waarderen. De pagina's zijn namelijk lastig tot niet vindbaar via de menu-structuur.

 

 

Conclusie

Je zal na verwijdering even een terugval zien, maar voornamelijk op zoektermen waar je niet meer op gevonden wilt worden. Zorg voor redirects naar een nieuwe of algemene pagina, zodat in ieder geval de opgebouwde SEO-waarde behouden blijft. Monitor alles met Webmasterhulp van Google om te sturen.

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
  • 0

Mooi case inderdaad. Hierboven mist misschien nog wel wat informatie om een goede keuze te maken.

 

1) Als je een pagina verplaatst is het inderdaad belangrijk om een doorverwijzing van de oude naar de nieuwe url in te stellen. Maar, hou er rekening mee dat paginaranking niet volledig wordt doorgegeven via een redirect, dus voor de kortere termijn kan dit voor een daling zorgen van de pagina in Google.

2) Los van dat een noindex sowieso niet slim is als de pagina blijft bestaan, heeft alleen een noindex bij een bestaande pagina toevoegen pas effect als je de pagina via Google Search Console en Bing Webmastertools daadwerkelijk uit de index laat verwijderen. Anders blijft de pagina vaak gewoon geindexeerd.

3) Als je de oude pagina in de lucht laat en ook toevoegt aan de nieuwe website, maak dan gebruik van een canonical link naar de nieuwe (te indexeren) pagina. (Dit dus even los van het feit dat oude in de lucht laten je dus wel beperkt met redirecten en dus sowieso nadelig is voor je ranking op korte termijn).

4) De leeftijd van een domein speelt ook een rol in je SEO ranking (achtergrond daarvan is dat Google misbruik en spam wilt voorkomen, dus is Google niet zo happig op jonge domeinen). Dus als het tweede domein een nieuw domein is, dan kan de leeftijd van dat domein op zich al nadelig zijn voor het verplaatsen van de pagina’s.

 

Voor SEO zijn er voor de korte termijn dus (veel) meer nadelen dan voordelen, maar ik snap je strategie wel. En die strategie zou op langere termijn wel voor meer succes kunnen zorgen. Persoonlijk zou ik de tweede website in het leven roepen met je nieuwe invulling (en nieuwe teksten)  en de huidige website in de huidige vorm nog even behouden. Dan kun je eerst het tweede domein opbouwen zonder iets te verliezen en afhankelijk van de resultaten uiteindelijk het huidige domein ook omzetten naar de nieuwe structuur.

 

 

Mod edit: HL is een open forum waarop het de bedoeling is dat iedereen leert van tips van anderen ipv verzoeken om DMs. Hobby zal best, maar het blijft ook je beroep. Wederom dus de wervende tekst verwijderd

Loop je ergens vast op het gebied van marketing? Laat het weten via een bericht. Ik ben inmiddels 20 jaar bezig met het maken van websites en online marketing en wil (gratis) mijn kennis gaan delen via artikelen op IQMarketing.nl. ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.