• 0

KOR, inkopen en IB

(aangepast)

Goedenavond,

Het ligt aan mij hoor, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk.

Ik heb (naast mijn baan) een hobby, een webwinkeltje, neem deel aan de KOR en geef de winst/verlies op als ROW (resultaat overige werkzaamheden) in mijn aangifte IB.

Ik bereken geen btw op leveringen en kan de btw op kosten (voorbelasting) niet aftrekken. 

Mijn eerste vraag: Mag ik de voorbelasting (van kosten en inkopen) wèl aftrekken van de winst, die ik moet opgeven in de aangifte IB? Bij Belastingdienst.nl kan ik deze informatie nergens vinden.

 

Dit jaar heb ik extra veel materialen ingekocht, omdat de fabriek stopt met de productie. Omdat dit de belangrijkste materialen voor mijn best-lopende producten zijn, heb ik een flinke voorraad aangelegd.  Jammer van de voorbelasting, maar met deze voorraad kan ik wel een aantal jaren vooruit.

Mijn tweede vraag: Mag ik als deelnemer van de KOR véél meer inkopen doen/kosten maken, dan de omzet zal zijn? Ik verwacht een behoorlijk negatieve winst van misschien wel € 5.000,- ROW voor mijn aangifte IB.

 

Dankjes en groetjes,

Angelie.

 

 

aangepast door Angelie
typefout
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dag Angelique

 

Vraag 1, uiteraard. Omdat je de BTW op je uitgaven niet kunt verrekenen, worden het kosten.

 

Vraag 2, tuurlijk mag dat, maar inkopen doen drukt je winst niet. Zolang je een product op voorraad hebt, gaat de inkoopprijs niet van je winst af. Het wordt pas opgenomen in je kosten als het product verkocht is. Het heet daarom ook kostprijs Vd verkopen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dankjewel Joost, voor je heldere uitleg.

 

Bij vraag 2 bedoelde ik eigenlijk dat er giga kosten en voorbelasting zijn betaald om die voorraden in te kunnen kopen.

Er zijn dit jaar veel meer kosten gemaakt dan dat er omzet gedraaid zal worden, mede door Corona. Daarom verwacht ik zo zwaar negatief uit te komen. Is dat acceptabel voor de Belastingdienst? Vanwege deelname aan de KOR?

 

Groet, Angelie.

aangepast door Angelie
toevoeging
Link naar reactie
  • 1
6 uur geleden, Angelie zei:

Bij vraag 2 bedoelde ik eigenlijk dat er giga kosten en voorbelasting zijn betaald om die voorraden in te kunnen kopen.

Voorraden staan op je balans als bezit (activa) die je in dit geval hebt gefinancierd met eigen vermogen (passiva). Van het inkopen van voorraden ben je niet rijker of armer geworden, dus het heeft geen invloed op winst of verlies en daarmee ook niet op inkomstenbelasting.

 

Je boekt de inkoopkosten pas bij verkoop; de betaalde omzetbelasting mag je wel meteen aftrekken als voorbelasting.

Link naar reactie
  • 1
28 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Voorraden staan op je balans als bezit (activa) die je in dit geval hebt gefinancierd met eigen vermogen (passiva). Van het inkopen van voorraden ben je niet rijker of armer geworden, dus het heeft geen invloed op winst of verlies en daarmee ook niet op inkomstenbelasting.

Ter aanvulling …


Zie het zo … het geld dat in de onderneming zit is omgeruild voor goederen. De activa van de onderneming verschuift op de balans van liquide middelen naar voorraad.

 

Er kan echter wel een probleempje optreden waar je rekening mee moet houden.

Als er over de jaarwinst inkomstenbelasting betaald moet worden, dan moet dat wel in klinkende munt gebeuren. De Belastingdienst zal geen spijkerbroeken - om maar een voorbeeld te noemen - uit je voorraad accepteren. De inkomstenbelasting is weliswaar een privé-belasting, maar die moet wel uit de zaak komen.
 

Resumerend:

1. Je kunt aan het einde van het jaar niet nog even snel wat inkopen doen om zo de jaarwinst te verlagen.

2. Als de voorraad niet snel (6 maanden) verkocht kan gaan worden, dan moet je nog wel genoeg geld beschikbaar hebben (zakelijk of privé) om de inkomstenbelasting belasting te kunnen betalen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Je boekt de inkoopkosten pas bij verkoop; de betaalde omzetbelasting mag je wel meteen aftrekken als voorbelasting.

Als kosten igv nieuwe KOR? Spreken we bij gebruikmaking van KOR nog over voorbelasting of over betaalde BTW?

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.