• 0

Webshop : Verkoopintentie uitstralen of juist niet

Helpt het als een (mogelijke) klant je website bezoekt en de primaire reactie van de klant niet is in de trant van "Oh, deze website verkoopt dingen."

Maar meer: "O, deze website heeft echt passie ergens voor." (en pas later ziet de klant dat je ook dingen op je website verkoopt.)

 

Eigenlijk komt het erop neer: moet je een webshop ook als zo dergelijk positioneren (dat het meteen duidelijk is) of kun je proberen de sympathie van de bezoeker te winnen door niet gelijk duidelijk te maken dat je de bezoeker iets wil verkopen.

 

Ik vermoed wel dat het van een twee factoren afhankelijk is:

- soort product (je moet wel een 'sympathiek' product verkopen)

- soort klant (voor een doelgerichte internetkoper zal dit wel niet gelden)

- gemoedstoestand van de bezoeker ;)

 

Hebben jullie voor het ontwerpen van een webshop deze overweging ook mee gebracht? Kan het zo zijn dat klanten in de war raken, ben je nu een webshop of een gewoon een mooie website... ???

 

(mischien is het een domme vraag of onhandig geformuleerd, ik hoop dat het duidelijk genoeg is :-\ )

http://www.Managementlessen.nl | Video's voor managers over leiderschap, management, innovatie, marketing en meer.

 

http://www.linkedin.com/in/wpjoosten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Roeputmaar - heb je onderwerp iets aangepast om het duidelijker te maken.

 

Ik denk dat het overheersende antwoord moet zijn : wees duidelijk naar je klanten wat je biedt. Het stomste zou zijn is als je je klanten in onzekerheid laat bij wat voor soort site ze eigenlijk zijn.

Neem jezelf maar : je loopt een huis binnen met een etalage en je vraagt je continue af : is dit een theater ? een museum ? een bibliotheek ? wat kan ik hier vinden ? Moet ik nu betalen ? wat voor soort mensen zijn dit ? wat kan mij hier overkomen ?

Tuurlijk, sommige mensen zijn op zoek naar dit avontuur. Maar dit zijn waarschijnlijk niet overwegend de mensen die ook echt iets bij je kopen.

 

Daarnaast lijkt mij het antwoord van je vraag is : wat is de behoefte van je klanten ?

Als het zo is dat ze eerst wat willen rondneuzen, wat informatie willen vergaren, wat meer over jou willen weten - dan is het handig ze deze info te geven; je kan dan je webshop lekker opleuken met feitjes, verhaaltjes, wistudatjes en andere content. Zie het als de boekenwinkel die cappuccino, lezingen en leeshoekjes aanbiedt voor zijn klanten.

 

Als ze gewoon een lekkere snelle transactie-site willen - dan moet je hier ook niet al te moeilijk over zijn. Het laatste wat ik wil is bij de Shell mij eerst door alle snoep en cafetaria-hoeken te moeten vechten, voordat ik bij de kassa ben. Vandaar dat ze nu ook een snelle "in & out"- mogelijkheid bieden.

 

Tuurlijk ligt dit aan het onderwerp van de site en het soort producten wat je wilt verkopen. Maar wat je ook doet - je klant wil weten wat je eigenlijk bent.

Link naar reactie
  • 0

En niet alleen ligt het aan het soort product en soort klant, maar ook aan je marketing. Soms is het zeer rendabel een webwinkel zó bekend te maken dat deze wordt gezien als kennisbron en niet direct als webwinkel. In sommige gevallen komen de sales dan vanzelf. Ook dit heeft weldegelijk voor een heel groot deel met je soort product te maken. (Een MP3-speler of GSM wil men gewoon kopen; men zal niet aan de hand van een soort "informatieve" website opeens daar een MP3-speler kopen)..(Als je bijvoorbeeld sieraden(onderdelen) kan het juist wel zo zijn dat als je een hele website hebt over het maken van sieraden met allemaal leuke dingen, dat men besluit zelf toch ook maar te kopen [omdat dit bij jou via de webwinkel mogelijk is]. Mensen worden dan getrokken door een site over het maken van sieraden en komen daarna tot de conclusie dat de drempel erg laag is om er zelf mee te beginnen).

 

Kortom: je zult goed moeten nadenken over je producten en de manier waarop je ze aanbiedt.

 

 

 

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Denk ook niet dat je jezelf moet beperken tot 1 site. Je kan bijvoorbeeld een goedlopende informatieve site ontwikkelen met forum e.d. Vervolgens heb je een webshop op een aparte site. Je kunt dan bijvoorbeeld de nieuwste producten op je informatieve site plaatsen. Daardoor heb je al een groep die je werk waardeerd. Vaak willen ze dan ook jouw verkoop de voorkeur geven.

 

Bijvoorbeeld: Tweakers.net Zij hebben een shop waarin ze geheugen e.d. verkopen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Kijk ook eens naar dit rapport uit De Zaak op de site van de detailhandel branche vereniging: http://www.raadnederlandsedetailhandel.nl/index.cfm/16,514,c,html/514/artikel%20De%20Zaak.pdf

 

Hierin staat dat 85% van de Nederlanders zich eerst orienteert op Internet alvorens wat te kopen in een "fysieke winkel" en uiteindelijk 4 op de 10 tot daadwerkelijke verkoop over gaat.

 

Ik denk dat het dus wel belangrijk is om bezoekers duidelijk te laten merken dat ze kunnen kopen (40% koopt daadwerkelijk). Om te zorgen dat bezoekers de site als prettig ervaren en dus eerder terug zullen komen, is het van belang dat je de productinfo zo weergeeft dat deze gemakkelijk vergeleken kan worden.

 

Ook staat er een onderzoek van een webwinkel onder 3000 bezoeker met top 3 van positieve redenen om inkopen te doen via Internet:

1. Het zoek- en vindgemak van artikelen (26 procent)

2. Het gemak van thuisbezorging (17 procent)

3. Producten en diensten gemakkelijk te vergelijken (15 procent)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.