• 0

MOSS drempel niet gehaald, wel lokale btw geheven

Beste leden,

 

In Q2 van dit jaar heb ik de MOSS drempel van de EU-landen waar ik digitale goederen aan lever niet gehaald. Wel heb ik  de lokale BTW percentages gerekend van de betreffende landen in de orders.

 

Op de site van de belastingdienst staat over de nieuwe wetgeving die per 1 juli is ingegaan (ik weet dat ik nog in Q2 zit, maar even als voorbeeld):

 

"Verwacht u een omzet van maximaal € 10.000 dan berekent u de Nederlandse btw."

 

Je kunt uiteraard een schatting maken van de omzet, maar je weet pas aan het eind van die periode of die verwachting ook echt is uitgekomen. In mijn geval is de omzet onder de drempel gebleven voor alle EU-landen maar heb ik dus wel de lokale BTW percentages geheven.

 

Nu is mijn vraag of ik de betreffende BTW bedragen alsnog over moet maken naar deze landen via de MOSS (ik heb ze immers wel mee gerekend), of dat ik mijn EU-omzet van Q2 conform NL BTW bij mijn NL aangifte moet doen en over de totale omzet dus 21% moet heffen?

 

Ik hoop dat iemand mij hier iets wijzer in kan maken.

 

Gr. Gerard

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja, volgens mij is het zo dat je van de drempel gebruik mág maken (vanaf Q3). Het bestemmingsplanprincipe is in feite leidend.

 

Je mag dus tot de eerste 10.000 euro omzet per jaar het Nederlandse tarief rekenen. Alle omzet daarboven moet je volgens het bestemmingsland doen.

 

Overigens gold voor digitale diensten geen drempel. Je moest dus altijd al meteen nationale BTW rekenen. Als je dus voor Q2 vanaf de eerste euro het tarief van het bestemmingsland aanhoudt is dat mijns inziens de enige juiste optie.

 

Ook voor Q3 zou je volgens mij het nationale tarief moeten hanteren. Als je namelijk in alleen Q2 al bijna aan de nieuwe grens van 10.000 euro omzet komt, is dus je verwachting dat je omzet van 1 juli t/m 31 december ook wel boven de grens uitkomt. Ook dan is het redelijk om gewoon het lokale tarief te blijven rekenen.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hoi Rachid,

 

Dank voor je reactie.

Ik blijf het toch lastig vinden, ik zit met mijn omzet heel ver onder de drempels van de EU-landen, maar een (enkele) uitschieter zou natuurlijk altijd voor kunnen komen.

 

Zou de volgende werkwijze dan "aanvaardbaar" zijn:

 

Standaard 21% rekenen voor alle orders binnen de EU en wanneer een EU-land boven de drempel komt het lokale tarief rekenen?

Hoe zou je hier dan vervolgens BTW aangifte over moeten doen? de totale omzet (dus ook die onder de drempel) omrekenen met het tarief van het betreffende land en alle BTW naar dat betreffende land overmaken?

 

Dan kom ik ook weer terug bij mijn eerste vraag, nu heb ik dus minimale bedragen (ver onder de drempel) met BTW van de EU-landen. Dit dan omrekenen conform de NL btw en bij mijn NL aangifte aan de NL overheid overmaken of is dit niet mogelijk omdat ik de buitenlandse BTW al heb gerekend?

 

Gr. Gerard

Link naar reactie
  • 0
Op 14-7-2021 om 16:52, Gerard P zei:

Hoi Rachid,

 

Dank voor je reactie.

Ik blijf het toch lastig vinden, ik zit met mijn omzet heel ver onder de drempels van de EU-landen, maar een (enkele) uitschieter zou natuurlijk altijd voor kunnen komen.

 

Zou de volgende werkwijze dan "aanvaardbaar" zijn:

 

Standaard 21% rekenen voor alle orders binnen de EU en wanneer een EU-land boven de drempel komt het lokale tarief rekenen?

Hoe zou je hier dan vervolgens BTW aangifte over moeten doen? de totale omzet (dus ook die onder de drempel) omrekenen met het tarief van het betreffende land en alle BTW naar dat betreffende land overmaken?

 

Dan kom ik ook weer terug bij mijn eerste vraag, nu heb ik dus minimale bedragen (ver onder de drempel) met BTW van de EU-landen. Dit dan omrekenen conform de NL btw en bij mijn NL aangifte aan de NL overheid overmaken of is dit niet mogelijk omdat ik de buitenlandse BTW al heb gerekend?

 

Gr. Gerard

Bron KvK 

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/e-commerce/btw-regels-voor-e-commerce-in-de-eu/?gclid=EAIaIQobChMIyu6Oveji8QIVGqd3Ch2PzQvHEAAYASAAEgJk6vD_BwE

 

De drempelbedragen voor intra-EU afstandsverkopen per afzonderlijk EU-land zijn vervallen. Er geldt 1 gezamenlijk drempelbedrag van 10.000 euro. Dit drempelbedrag geldt voor alle intra-EU afstandsverkopen van goederen samen met de verkoop van digitale diensten aan consumenten in de EU. Voor de tweede helft van 2021 geldt een drempelbedrag van 10.000 euro. De daaropvolgende jaren geldt een drempelbedrag van 10.000 euro per kalenderjaar.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dank voor je reactie Pomper.

 

"Vanaf het moment dat je boven het drempelbedrag van 10.000 euro komt, breng je het btw-tarief in rekening van het EU-land waar je klant gevestigd is" (Bron kvk artikel).

 

Dus als ik het goed begrijp kan ik de volgende werkwijze hanteren:

 

De NL BTW van 21% rekenen voor alle EU orders en op het moment dat de totale EU-omzet in een kwartaal boven de 10.000 euro komt de BTW percentages rekenen van de EU-landen zelf.

Vervolgens dus enkel de BTW afdragen per land die je geheven hebt boven het drempelbedrag via het eenloket systeem en de 21% BTW (over de omzet tot 10.000 euro) in de NL BTW aangifte invoeren?

 

Excuseer als ik hier in herhaling val, maar ik blijf het lastige materie vinden. Als ik bovenstaande nu goed begrijp hoor ik het graag.

 

Gr. Gerard

aangepast door Gerard P
Link naar reactie
  • 1
Op 14-7-2021 om 14:06, prinsrachid zei:

Overigens gold voor digitale diensten geen drempel. Je moest dus altijd al meteen nationale BTW rekenen. 

 

Hoewel er bij de introductie van MOSS -jaren geleden- oorspronkelijk geen drempel was, is er in 2019 alsnog een drempel van 10k ingevoerd.

Er is dus al wat langer voor digitale diensten een drempel. Die is niet nu pas gekomen.

Link naar reactie
  • 0
Op 15-7-2021 om 13:35, Maxn zei:

 

Hoewel er bij de introductie van MOSS -jaren geleden- oorspronkelijk geen drempel was, is er in 2019 alsnog een drempel van 10k ingevoerd.

Er is dus al wat langer voor digitale diensten een drempel. Die is niet nu pas gekomen.

 

Bedankt voor de correctie!

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 15-7-2021 om 18:54, Gerard P zei:

De NL BTW van 21% rekenen voor alle EU orders en op het moment dat de totale EU-omzet in een kwartaal boven de 10.000 euro komt de BTW percentages rekenen van de EU-landen zelf.

Nee, gaat om de EU omzet waarover je btw berekend (dus geen ICP) over het HELE jaar (voor 2021 is dat een half jaar).

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
Op 20-7-2021 om 03:21, Tonino zei:

(voor 2021 is dat een half jaar).

 

In geval van MOSS Q2 mag er ook in 2020 niet meer dan 10k omzet geweest zijn (aan B2C elektronische diensten in andere EU landen).

 

Q2 valt immers nog onder de oude regels voor elektronische diensten, waarbij voor de drempel zowel naar het huidige als voorgaande jaar gekeken werd. Niet het nieuwe OSS gebeuren dat sinds1 juli er is.

aangepast door Maxn
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.