• 0

Partnership overheid en bedrijfsleven 'Leren Ondernemen'

Ik kreeg via een goede relatie een uitnodiging om maandagmiddag aanwezig te zijn bij de lancering van de website www.lerenondernemen.nl. Ik heb er nog niet eerder van gehoord,maar de uitnodiging komt van Karien van Gennip en Mark Rutte resp. staatsecretaris Economische zaken en Onderwijs:

 

Graag nodigen wij u uit voor de feestelijke lancering van het partnership Leren Ondernemen op

14 november 2005 in Perscentrum Nieuwspoort in Den Haag.

 

De Ministeries van Onderwijs Cultuur en Wetenschap en Economische Zaken gaan samen met een breed scala aan partners uit onderwijs en bedrijfsleven de krachten bundelen om meer jongeren binnen het onderwijs te enthousiasmeren voor het ondernemerschap.

 

Het partnership brengt partijen samen en biedt ondersteuning om gezamenlijk activiteiten uit te voeren. Zij is hét communicatieportaal voor informatie, presentatie en promotie van activiteiten en initiatieven op het gebied van ondernemerschap en onderwijs.

 

Tijdens deze lancering willen we u laten zien wat het partnership inhoudt en enkele praktische voorbeelden tonen van activiteiten die binnen het partnership uitgevoerd worden.

 

Organisatie is in handen van SenterNovem.

 

Zijn er al andere mensen hier betrokken bij dit initiatief, of maandag ook daar aanwezig?

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

zie www.lerenondernemen.nl er zijn vorig jaar een heel aantal ondernemers geworven via HL.....

 

ah, dit is de opvolger van 'ondernemer voor de klas'! Ik dacht dat de overheid na dat initiatief zoiets had van 'leuk, maar nu is het aan de scholen om hiermee verder te gaan...?'

 

Sorry, ik was abuis. Het moet zijn: www.ondernemersvoordeklas.nl. "Onze" bijdrage aan het programma "leren ondernemen.

 

Als het aan mij ligt gaan we flink verder met echte ondernemers voor de klas te zetten. Niet alleen 1 dagje, maar ook voor het geven van college. Dat is namelijk erg leuk.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik raak een beetje in verwarring, maar dit is dus een 'doorstart' of vervolg op ondernemer voor de klas begrijp ik?

 

Het concept spreekt me wel aan. In mei lukte e.a. me niet qua tijd maar op termijn wil ik hier best wel wat mee doen. Ik heb zelf LTS (VMBO) gedaan, en zou best wel op VMBO's jongeren willen stimuleren om door te leren en / of te gaan ondernemen na hun school. Ik ben denk ik een redelijk voorbeeld van iemand die met een VBMO opleiding toch het nodige heeft kunnen realiseren.

 

Ik begrijp dat we elkaar dus morgen wel zien Nils :)

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

ik was er ook op maandag de 14e bij de lancering van het partnership Leren Ondernemen. Ik ben een van de mensen die de website www.lerenondernemen.nl heeft gebouwd. Ik ben benieuwd of je je op de website hebt ingeschreven voor de "matching tool". Daar kun je zelf aangeven in welke periode en in welke regio je voor de klas wilt staan. We hebben veel inschrijvingen nodig om ondernemerschap voor de klas te brengen. Dus schrijf je in. Als we genoeg ondernemers, docenten en studenten hebben, dan kunnen we starten met "matchen".

arnekeuning.nl, online projectmanagement www.arnekeuning.nl

Link naar reactie
  • 0

Nee, ik heb nog geen profiel gemaakt. Wel heb ik een leuk contact gelegd met Mike Visser die als voorbeeld match werd gepresenteerd. Hij is docent hier in Haarlem en heeft mij uitgenodigd voor gastcolleges op zijn opleiding.

 

Zelf heb ik geen concrete opdrachten waar ik wat mee kan, maar zou ik die wel hebben dan zou mijn gevoel toch eerder zijn een stagiair via stageplaza in te huren.....

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Je contact met Mike Visser en zijn uitnodiging is al een match! Vind ik leuk om te horen. Hopelijk hebben meer mensen die avond contacten gelegd!

 

Als je wel een opdracht hebt, zet hem dan ook op Leren Ondernemen. Ik hoop dat er dan eerder een "match" is dan op stageplaza. Ben benieuwd!

arnekeuning.nl, online projectmanagement www.arnekeuning.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Arne,

 

Het is laat en ik ben net gestopt met roken, dus een beetje sjaggie.

 

Eerlijk gezegd vind ik de website een beetje vaag. Hij mist focus. Ondanks het hoge aarbaarheidsgehalte van het project leren ondernemen (zelfs ik vind het leuk) worden de zaken een beetje te simpel aangepakt.

 

A: alle partners in het project zijn publiek of maatschappelijk van aard

B: je linkpagina is broddelwerk. Er staan een heel stel pagina's op die geen enkele originele content kennen en de belangrijkste "kenniscentra" ontbreken.

C: on-line matching zuigt. Dat werkt volgens mij voor geen meter. Het heeft in ieder geval vorig jaar ook niet gewerkt. Matchen is mensenwerk.

 

En wat gebeurt er met de 120 innovatieve ondernemers die wij vorig jaar geronseld hebben (www.ondernemersvoordeklas.nl)? Die moeten zich maar weer eens opnieuw inschrijven en weer niet serieus genomen worden?

 

Ik vrees dat op deze weg toch een heel aantal innovatieve ondernemers gaan afhaken.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gisteravond ook even op beide sites gekeken.

Het initiatief van afgelopen jaar vind ik erg leuk ,en wil daar komend jaar best aan mee doen.

Aangekomen op de nieuwe site ben ik het spoor volledig bijster.

De matchingtool, nou ja, het zal wel.

Datums die je in moet vullen, dat strookt niet met mijn idee dat ik had van een landelijke dag ondernemers voor de klas.

M.a.w ik heb geen gegevens achtergelaten op de site, het heeft mij niet uitgenodigd.

Link naar reactie
  • 0

Ik vond het ook nogal vaag, maar heb me wel aangemeld. Waarvoor precies weet ik niet, er staat veel beleidsmatige prietpraat op, maar echt concreet waar het over gaat en voor wie het is, is me niet duidelijk. Ik zie wel wat er van komt, als er niets uit komt het ik 5 minuten verspilld met het schrijven van een zinloze mail :)

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben blij met de kritische blik naar de website! De aangemelde ondenemers van vorig jaar worden in de database gezet. Hoeven zich niet nogmaals in te schrijven. Matchen is mensenwerk en de mensen van SenterNovem gaan dat ook doen. Momenteel is de bak met gegevens nog te weinig gevuld om een kwalitatief goede match te maken. Daar zijn we hard mee bezig.

Het aantal velden wat ingevuld moet worden is veel en wat vaag. De bedoeling is dat er niet alleen een landelijke dag voor ondernemers voor de klas is, maar dat het gehele jaar door uitwisseling plaatsvindt tussen studenten, docenten en ondernemers. De beleidsmatige prietpraat ga ik in de groep gooien. Krijgen we ook wat kortere zinnen en pagina's.

 

De partners zijn inderdaad niet de "voetballers" of de vertegenwoordigers daarvan. Welke kenniscentra bedoel je? Dan kunnen wij ze benaderen.

arnekeuning.nl, online projectmanagement www.arnekeuning.nl

Link naar reactie
  • 0

De aangemelde ondenemers van vorig jaar worden in de database gezet. Hoeven zich niet nogmaals in te schrijven. Matchen is mensenwerk en de mensen van SenterNovem gaan dat ook doen.

 

OK, even een paar kleine kanttekeningen:

A: Dat bestand met ondernemers op www.ondernemersvoordeklas.nl is niet het eigendom van SenterNovem maar ook van degene die hun best gedaan hebben die database te vullen. Heb je met hen overlegd wat je met hun relaties gaat doen?

B: Ik hoop van harte dat je de betrokken ondernemers nadrukkelijk toestelling vraagt voordat je hun gegeven over hevelt naar een andere database

C: Denk je dat ze bij Senter Novem in voldoende mate de taal van de ondernemer spreken om een paar honderd van de meest innovatieve exemplaren aan het initiatief te verbinden?

 

Al met al ben ik van mening dat SenterNovem uitermate onhandig omspringt met de goede relaties van anderen en dat deze manier van handelen het succes van het project ernstig in gevaar brengt.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

 

Het aantal velden wat ingevuld moet worden is veel en wat vaag.....

 

Heb jij die site niet gebouwd dan? Dan had je de organisatie daar toch voor kunnen waarschuwen?

over de site: het wordt een beetje een handicap als er zoveel informatie voor de verschillende bezoekers op een site gepropt wordt. Die site is misschien leuk voor het ego van de betrokken beleidsmakers, en msischien is hij feitelijk ook lekker compleet, maar ik moet zoeken. Ik hou niet van zoeken, wel van snel vinden. Kan niet gewoon de kern van de zaak ergens lekker snel in het voetlicht gebracht worden?

 

Ik ben benieuwd wanneer ik door Senter gebeld wordt over de overheveling......

Link naar reactie
  • 0

Ik heb me afgelopen week aangemeld voor het matchingtool. Begreep niet helemaal wat ik in moest vullen dus heb helaas niet alles in kunnen vullen.

 

Ben vanochtend twee maal gebeld door twee verschillende dames (beide overigens zeer vriendelijk) die vragen hadden over ‘mijn inschrijving’.

 

Uiteindelijk is er niets uitgekomen, ze weten niet precies wat ik nu wil en wat zij precies willen. Het enige antwoord dat ik kreeg was dat het allemaal wel heel erg bewerkelijk was, zo’n matchingtool.

 

Maar als ze een school/instelling vinden die uit zich zelf aangeeft wel heel graag een ondernemer voor de klas te willen en die school gaat zelf heel actief op zoek, dan is er een kleine kans dat ze die school met een ondernemer in contact kunnen brengen.

 

Laatste opmerking is natuurlijk ietswat cynisch, maar geeft wel aan dat het op deze manier mijnsinziens niet gaat werken. En dat is zonde. De overheid zou er veel meer aan moeten doen om ondernemers die willen ook werkelijk naar de onderwijsinstellingen te halen. Nu blijft het allemaal veel te vrijblijvend en amateuristisch.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry, ik was abuis. Het moet zijn: www.ondernemersvoordeklas.nl. "Onze" bijdrage aan het programma "leren ondernemen.

 

Als het aan mij ligt gaan we flink verder met echte ondernemers voor de klas te zetten. Niet alleen 1 dagje, maar ook voor het geven van college. Dat is namelijk erg leuk.

 

Nils, dit lijkt me een erg goed plan! Ik neem hier nog even contact met je op, wij zijn namelijk iets vergelijkbaars aan het opzetten met het IBIS netwerk (in eerste instantie in Amsterdam/Almere).

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Ha Ronald, Doe je mee? hoe meer zielen hoe meer vreugd. Wij zijn voortdurend aan de lobby om ondernemers een vaste plaats te geven in het onderwijs. Geen gemakkelijke zaak, maar er begint langzaam iets te bewegen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik heb altijd al de gedachte gehad dat ik heel graag 1 dag in de week les zou willen geven op een school.

 

Meer omdat "vroeger" alles uit de boekjes behandeld werd, en de meest interessante lessen waren toch die van docenten die er praktijkvoorbeelden bijhaalden.

 

Maar ja, moet je eerst een lesbevoegdheid halen....en dan nog maar eens een school vinden die behoefte heeft aan een docent voor 1 dag!

 

Groet, Martin

Link naar reactie
  • 0

Ik heb altijd al de gedachte gehad dat ik heel graag 1 dag in de week les zou willen geven op een school.

 

Meer omdat "vroeger" alles uit de boekjes behandeld werd, en de meest interessante lessen waren toch die van docenten die er praktijkvoorbeelden bijhaalden.

 

Maar ja, moet je eerst een lesbevoegdheid halen....en dan nog maar eens een school vinden die behoefte heeft aan een docent voor 1 dag!

 

Groet, Martin

 

Lesbevoegdheid is helemaal niet nodig. Je bent gastdocent. Ik geef zelf met grote regelmaat college's. Meestal op mijn vakgebied. Maar waar ik naar toe wil, is dat er met vaste regelmaat gevraagd wordt aan ondernemers om een college economie of marketing te geven en deze stof te larderen met eigen ervaringen. "Hoe gebruik je nou een balans om een investeerder te overtuigen". Daarbij denk ik vooral aan middelbare scholen. Havo/VWO. Ook wel middelbaar en hoger beroepsonderwijs, maar vooral middelbare scholen.

 

Als de ondernemers het nou leuk vinden (en graag doen) én de leerlingen vinden het leuk én er is sprake van efficiente kennis en passie overdracht. Wat kan dan de belemmering zijn?

 

Ik voorzie hier een mooie samenwerking tusen "de ondernemers" en het partnerschip "leren ondernemen".

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Uit ervaring weet ik dat ondernemers vaak erg bereid te zijn om gastcolleges te geven. Ten eerste mogen ze enige tijd over zichzelf en hun bedrijf praten (wat elke ondernemer graag doet...;), maar ten tweede komen ze op deze manier weer wat in contact met het onderwijs en kunnen zo frisse ideeen opdoen.

 

Daarnaast willen de meeste ondernemers graag iets doen om anderen te helpen.

 

Ik ga me hier de komende jaren zeker verder voor inzetten Nils!

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.