• 0

Valt een wettelijk verplichte certificering onder investeringsaftrek?

Goedemiddag,

 

Na een tijdje meekijken en veel informatie opdoen nu toch maar een account aangemaakt omdat ik met een vraag zit.

Ik ben bezig met het opstarten van een eigen onderneming (ZZP) om airco's de installeren. Om dit te mogen doen in Nederland moet ik ten minste twee papiertjes behalen:

Als persoon moet ik stek-gecertificeerd zijn (BRL200). Verplicht te volgen cursus + examen ongeveer €2500. Op deze cursus verwacht ik als persoon weinig nieuws te leren, het is meer een 'moetje'.

Als onderneming (ook ZZP) dien ik BRL100 gecertificeerd te zijn. Dit volgt uit een audit door de wel-bekende organisaties die ook bijvoorbeeld ISO-certificeringen uitvoeren. Kosten ~€750

 

Beide genoemde papieren zijn verplicht in Nederland om de werkzaamheden te mogen uitvoeren. Ik zie deze papieren dan ook als (immaterieel) bedrijfsmiddel en de kosten die zijn verbonden aan het verkrijgen van deze bedrijfsmiddelen zie ik dan ook als investeringskosten. De belastingdienst zelf sluit o.a. het volgende uit, maar ik ben dus van mening dat deze kosten hier niet onder vallen.

Voor sommige investeringen hebt u geen recht op investeringsaftrek. Het gaat dan om:

investeringen in bepaalde bedrijfsmiddelen, zoals woonhuizen, grond, dieren, vaartuigen voor representatieve doeleinden, effecten, vorderingen, goodwill en publiekrechtelijke vergunningen

 

Op dit forum heb ik twee soortgelijke (niet identieke) situaties zien langskomen, maar ook daar heb ik geen expliciet wel/niet uit kunnen halen

https://www.higherlevel.nl/forums/topic/23730-opleiding-kosten-en-investering-aftrek/

https://www.higherlevel.nl/forums/topic/61808-investeringsaftrek-of-niet/

 

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 2

Ik kreeg een PB van de topic starter. De uitkomst is mogelijk ook voor anderen interessant.

 

De investeringsaftrek is uiteindelijk toegekend maar dat had heel wat voeten in de aarde. Normaliter vallen dit soort zaken buiten de investeringsaftrek. In de meeste gevallen geldt hetgeen wat Cosara in mijn oorspronkelijke topic heeft gereageerd, ik krijg dat hier alleen niet als quote in het bericht.

 

Ons geval was een aparte situatie waar een uitzondering voor bestaat. De exacte bewoording weet ik niet meer maar het heeft er mee te maken dat door deze "certificering" er ook andere marktsegmenten als afzetmarkt beschikbaar komen. Daardoor neemt de productie/capaciteit van onze sector toe en daardoor is investeringsaftrek wel van toepassing.

 

Mijn accountant heeft destijds meermaals met de belastingdienst contact gehad, die het in eerste instantie niet eens wat met onze mening. Na een soort van studie door de accountant met daarin een beschrijving van diverse wetsartikelen is men uiteindelijk toch akkoord gegaan..

 

Gezien de bedragen die TS noemt is het financieel niet interessant om dit op dezelfde manier door een accountant te laten behandelen. De investeringen die wij hebben moeten doen (en nog steeds doen) zijn een veelvoud van de bedragen die TS noemt.

 

 

 

 

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0
Op 22-7-2021 om 11:36, Basto zei:

Ik kreeg een PB van de topic starter. De uitkomst is mogelijk ook voor anderen interessant.

 

De investeringsaftrek is uiteindelijk toegekend maar dat had heel wat voeten in de aarde. Normaliter vallen dit soort zaken buiten de investeringsaftrek. In de meeste gevallen geldt hetgeen wat Cosara in mijn oorspronkelijke topic heeft gereageerd, ik krijg dat hier alleen niet als quote in het bericht.

 

Ons geval was een aparte situatie waar een uitzondering voor bestaat. De exacte bewoording weet ik niet meer maar het heeft er mee te maken dat door deze "certificering" er ook andere marktsegmenten als afzetmarkt beschikbaar komen. Daardoor neemt de productie/capaciteit van onze sector toe en daardoor is investeringsaftrek wel van toepassing.

 

Mijn accountant heeft destijds meermaals met de belastingdienst contact gehad, die het in eerste instantie niet eens wat met onze mening. Na een soort van studie door de accountant met daarin een beschrijving van diverse wetsartikelen is men uiteindelijk toch akkoord gegaan..

 

Gezien de bedragen die TS noemt is het financieel niet interessant om dit op dezelfde manier door een accountant te laten behandelen. De investeringen die wij hebben moeten doen (en nog steeds doen) zijn een veelvoud van de bedragen die TS noemt.

 

 

 

 

 

Dank voor je reactie Basto.

Mijn onderneming is zeker veel te klein om een accountant in te huren. Ik vind het zelf wel erg interessant om me ook met dit soort zaken bezig te houden. Het argument "door dit certificaat komen er andere marktsegmenten beschikbaar als afzetmarkt" gaat zeker ook op. De vraag is natuurlijk of ik het met de juiste bewoording op papier krijg.

 

Wat ik in de twee andere aangehaalde topics ook lees ben ik ook van plan om te gaan doen: Zelf een stelling innemen, het is dan aan de belastingdienst om 'nee' te zeggen. Dan kan ik nog 1 of 2x proberen met bovengenoemd argument en met argumenten uit openingspost bezwaar te maken. Als dat niet lukt, dan lekker laten zitten en verder gaan met plezier hebben in mn werk.

Link naar reactie
  • 0

Je moet mijn reactie iets anders interpreteren dan dat je nu doet.

 

De investeringsaftrek is toegekend omdat er voor de gehele sector nu andere marktsegmenten bediend kunnen worden. Er zijn al diverse bedrijven actief in jouw sector, dat jij je laat certificeren veranderd niets aan de markt voor de gehele sector.

In ons geval ben ik niet verplicht om mij te certificeren maar dan wordt het verboden om in een deel van de markt actief te zijn. In jouw geval is het zo dat als je geen STEK certificering hebt, dat jij je niet meer mag bezighouden met koudemiddelen in de breedste zin van het woord.

 

Om die reden ben ik sterk geneigd te zeggen dat in jouw geval de kosten niet als investering gezien mogen worden. Neemt niet weg dat het je vrij staat om een poging te wagen om de belastingdienst op andere gedachten te brengen. Nee heb je, ja kun je krijgen.

 

 

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0
Op 31-8-2019 om 20:55, Cosara zei:

Uw accountant heeft mijn inziens gelijk.

De deelname (inkoop) heeft slechts tot doel om aan de wetgeving, middels certificering,   te voldoen. Publiekrechtelijke vergunningen (publiekrechtelijke aard) zijn uitgesloten van investeringsaftrek.

 

Het is voor u misschien wel een flinke investering, maar dan wel eentje die niet voor investeringsaftrek in aanmerking komt.

De titel kan beter omschreven worden als: Investeringsaftrek of niet ?

 

 

Verhip, het is mij gelukt om het bericht van Cosara bij te voegen.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 77 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.