• 0

BTW herziening en boeking daarvan

Beste Forumleden,

Ik heb een vraag over een boeking in mijn administratie.

 

Voor 2020 heb ik belaste en onbelaste activiteiten gehad. De verhouding is anders geweest dan op het moment van aanschaf van de investering. Ik heb in 2018 50% van de BTW in aftrek gebracht (50% belast/onbelast); maar in 2020 is de verhouding ca 75% geweest. Volgens mij heb ik nu recht op een correctie van de voorbelasting (herzienings-btw: 1/5 deel van 25% van de originele BTW bij aanschaf).

 

Mijn vraag is nu: wat is de tegenrekening die je dan moet gebruiken bij deze boeking?

 

Alvast bedankt voor de reactie(s).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Die extra teruggaaf levert een extra winst op omdat je de BTW eerst als kosten heb genomen.

Je zoekt een rekening die het beste past, als je bijvoorbeeld hoge directe inkoopkosten hebt voor de producten die je verkoopt kun je het in je brutomarge boeken.

 

als je vooral dienstverlener ben dan kies je ergens in de kosten een rekening voor die kostenverlaging.

Waar je het boekt maakt niet zo heel veel uit voor de inkomstenbelasting. Het is hooguit intressant voor je eigen inzicht in je cijfers waar je de kosten verlaagd. om vergelijkingen met andere boekjaren makkelijker/ zuiverder te kunnen maken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.