• 0

BTW plicht op ticket verkoop?

Geachte lezers,

 

We zijn met een groep van plan een evenement te organiseren. Het evenement in kwestie is een aantal bokswedstrijden met eromheen een feest. Het feest wordt georganiseerd vanuit een daarvoor opgerichte stichting. Nu heb ik de vraag of er op de ticketverkoop BTW gerekend moet worden. Ik verwacht langzaamaan van wel, maar hoop natuurlijk van niet, zodoende dacht ik het hier nog even te vragen. Het feest en de daarbij behorende drankverkoop wordt verzorgd door de locatie en de stichting heeft hier zodoende geen winst aan.

 

Het plan is dat de wedstrijden voor amateurs zijn, die mogelijk nog nooit eerder gebokst hebben. Hiervoor zal vooraf een aantal maanden durende bootcamp geven, in samenwerking met een boksvereniging, waaraan ook recreanten aan mee zullen doen die zich kunnen inschrijven via ons. Uit deze bootcamp zullen uiteindelijk wedstrijden volgen.

 

Het statutaire doel van de stichting komt grofweg neer op, het behartigen van de sport boksen in de regio.

 

Zodoende zie ik twee opties,

 

  1. Er is een BTW-plicht. Doordat we zouden concurreren met professionele boksscholen, of op een andere wijze een onderneming zouden voeren met de stichting.
  2. Daarnaast heb ik een heel optimistisch idee, dat is dat de stichting aan te merken valt als een SBBI. Doordat het sport behartigt en dit kan aantonen door wedstrijden te organiseren en het ondersteunen/stimuleren van trainingen (voor mensen die dit nog niet eerder gedaan hebben). Dan zouden de tickets mogelijk onder fondsenwerving kunnen vallen. Mijn vraag is eigenlijk of dit te optimistisch is en dat optie 1 toch wel de juiste is?

 

Overigens, zouden wij helaas niet in aanmerking komen voor de KOR, aangezien we met de huidige begroting helaas (net) buiten de limiet vallen.

 

Ik hoor graag van jullie, bij voorbaat bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Daar is bij de Belastingdienst vrij veel informatie over te vinden. Als organisator van een sportevenement kun je ondernemer zijn voor de btw, ook als stichting. De tickets zijn niet perse fondsenwerving, want er staat een op geld waardeerbare prestatie tegenprestatie tegenover, namelijk toegang tot een evenement. Echter, er is een vrijstelling voor fondsenwervende activiteiten voor onder meer sportorganisaties en sportclubs, waaronder verlenen van toegang tot wedstrijden, als de hoofdactiviteiten van de organisatie zijn vrijgesteld en de fondsenwervende activiteiten onder het maximum blijven.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.