• 0

Ervaringen wonen Duitsland, loondienst Nederland en eigen zaak

Hoi allemaal, 

 

Ik heb al een aantal topics gelezen over emigreren en een eigen zaak, maar eigenlijk heb ik er nog geen gevonden die aansluit bij mijn situatie. 

 

Mijn situatie is dat wij (ik, vrouw, dochter) al enige jaren in Duitsland wonen en allebei in loondienst zijn in Nederland. Nu wil ik naast mijn loondienst nog wat voor mezelf erbij doen (apps maken/exploiteren/verkopen) maar vind ik het erg lastig over wat nu de gevolgen hiervan zijn voor bijvoorbeeld onze belasting aangifte en dus de hypotheekrente aftrek.

 

Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik nu wil qua ondernemingsvorm (zzp of B.V.), ik weet wel dat als ik enkele van mijn ideeën wil uitwerken in een échte app of "oplossing" ik deze in een B.V. zou willen plaatsen vanwege eventuele risico's afdekken en het intellectueel eigendom veilig stellen. 

 

Het idee is wel dat ik vooralsnog fulltime in loondienst blijf en dat ik dus wat extra geld erbij ga verdienen. Het is niet mijn intentie om deze apps te ontwikkelen voor anderen en mezelf in die zin uit te huren en declarabel te zijn. 

 

Inmiddels heb ik ook contact gehad met het GrensInfoPunt die mij ook aanraadde beter te praten met een fiscalist. Nu kosten die over het algemeen direct geld en wil ik proberen alvast zoveel mogelijk informatie van te voren te vergaren.

 

Wat mij nu vooral onduidelijk is:

 

1. Om het mezelf niet te moeilijk te maken heeft het de voorkeur om een bedrijf in Nederland te registreren. Kan dit gewoon met een Duits adres?

 

2. Wat voor effect gaat het maken van omzet op een eigen organisatie hebben op mijn belastingaangifte? We doen nu namelijk alleen belastingaangifte in Nederland, dat zou ik natuurlijk graag zo willen houden. Kan dit, of ben ik straks verplicht ook in Duitsland aangifte te doen? Ik las ergens in de krochten van het internet dat je in dat geval in een situatie terecht kunt komen waarbij je omzet van de eigen onderneming flink belast wordt, iets met je totale wereldinkomen, premies, ik kan helaas de link nu even niet vinden. 

 

3. Hoe complex is de Duitse belastingaangifte? Kun je deze over het algemeen zelf doen, of niet?

 

4. Zou het registreren van een onderneming op een Nederlands adres (virtueel? postbus?) hier iets aan veranderen?

 

 

Is er hier iemand die toevallig ervaring hiermee heeft? 

 

Ik heb vast nog wel wat vragen, maar tot nu toe zijn dit mijn belangrijkste.

 

Alvast hartelijk dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Ja je kunt een Nederlands bedrijf inschrijven bij de KVK als je woonachtig bent in Duitsland. 

Ik heb deze weg ook gevolgd, ik woonde in Duitsland en heb eerst mijn bedrijf gestart in NL en toen na een paar maanden naar NL verhuisd.

Was wel een behoorlijke struggle want zaken als ziektekosten etc is weer bijna onmogelijk zonder NL inschrijving. 

Belastingplichtig ben je gewoon in NL naar mijn mening maar de belastingdienst wil en zal je wel wat meer vragen gaan stellen. 

In jouw situatie zullen ze wel gaan kijken vanuit waar je echt gaat werken. Als dat Duitsland is zul je daar belastingplichtig worden naar mijn mening. 

Maar daarover zullen de echte belasting experts (waartoe ik niet behoor :-)) vast meer kunnen vertellen !

Is het trouwens geen idee om een Duitse UG te starten ? Waarom wil je perse een firma in NL oprichten ? 

Succes in elk geval! Leuke branche de app business! 

aangepast door zzpegel
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 22-7-2021 om 17:27, zzpegel zei:

Waarom wil je perse een firma in NL oprichten?

 

Met het belastingtechnische gedeelte kan ik je niet helpen. Daarvoor heb je echt iemand nodig die er verstand van heeft.

 

Ik kan me wel een reden voorstellen waarom TS zijn bedrijf in Nederland wil registreren. Als het grootste gedeelte van zijn klanten en doelgroep in Nederland woont, lijkt die beslissing logisch. Ik heb zelf 28 jaar in Duitsland gewoond en daar een bedrijf gehad.  Ik heb aan den lijve ondervonden dat het als Duits bedrijf niet eenvoudig is om met Nederlanders zaken te doen. Enerzijds door het verschil in handelscultuur en anderzijds bestaat er bij veel mensen schroom vanwege het taalverschil. Ik heb dat toen opgelost door een Nederlands vast nummer bij Skype te registreren. Ik woonde dus in Duitsland en het tweede telefoonnummer was in Utrecht. In de kortst mogelijke tijd had ik ook  klanten in Nederland. Nu woon ik in Nederland en heb ik een Duits Skype-nummer. Mijn klanten komen voor 60% uit Duitsland en de rest uit België en Nederland. Je hebt wel een adres van een vriend of familie in het buitenland nodig om je bij Skype te kunnen registreren. Ze sturen namelijk eens per 3 of 4 jaar post om te controleren of je nog op dat adres woont. Officieel mag het niet maar er kraait geen haan naar.

aangepast door ChinaTradeConsult
Storend en dom taalfoutje

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Klopt. Telefoonnummer is inderdaad  tegenwoordig geen probleem meer. Er zijn genoeg aanbieders die een NL VOIP nummer aanbieden, dat kost niet veel (gebruik voor mijn bedrijf ook diverse NL VOIP nummers in de verschillende regio's )

 

De fiscus wilde van mij wel precies weten of ik (toen ik nog in Duitsland woonde en in NL bedrijf ging starten) wel NL klanten zou bedienen en in welke verhouding. Dus daar moet je wel echt even goed over nadenken om problemen met de fiscus te voorkomen. 

 

Een virtueel adres voor je bedrijf in NL is geen enkel probleem. Kosten vallen ook reuze mee maar kies wel een partner welke samenwerkt met de KVK om problemen te voorkomen en je verzekerd bent van het feit dat je op dit adres ook je KVK mag inschrijven.  Ik betaal voor een virtueel adres ongeveer 40 Euro per maand. Post wordt ingescand en per mail toegezonden. Maar kan ook bijvoorbeeld wekelijks worden doorgestuurd. 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 22-7-2021 om 18:38, zzpegel zei:

De fiscus wilde van mij wel precies weten of ik (toen ik nog in Duitsland woonde en in NL bedrijf ging starten) wel NL klanten zou bedienen en in welke verhouding. Dus daar moet je wel echt even goed over nadenken om problemen met de fiscus te voorkomen. 

 

yups plaats van feitelijke leiding én waar de activiteiten plaatsvinden is heel belangrijk, als je een webshop met een magazijn in NL hebt, een winkel of garagebedrijf hebt is dat allemaal glashelder, zelfs als dan een goed deel van je omzet wel in DE of EU plaatsvind.

 

Als je echter op je Duitse zolderkamer een app ontwikkelt die ergens in een appstore wereld wijd word aangeboden. Dan is er effectief geen link met Nederland en wordt inschrijving bij de KvK lastig, wordt een virtueel adres ook met argus ogen bekeken, als zowel de feitelijke leiding alsook de activiteiten vanuit Duitsland worden uitgevoerd.

En het vervelendste is dat je dan nog 2 belastingdiensten moet overtuigen ook want ook de Duitse fiscus kan er nog wat van vinden dat je vanuit je Duitse woning en als Duits ingezetene een onderneming runt..

 

Maar goed, gelukkig gaat de vraagsteller nog naar een fiscalist die het precies kan bepalen voor zijn situatie.

 

 

Op 22-7-2021 om 13:40, IkBenBas zei:

Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik nu wil qua ondernemingsvorm (zzp of B.V.),

 

voor de goede orde zzp is geen rechtsvorm. Een zzp-er kan een eenmanszaak hebben of een BV, het blijft een zzp-er dat is verder niets meer dan een naam waar verder vrij weinig tot geen rechten aan ontleend kunnen worden.

 

Op 22-7-2021 om 13:40, IkBenBas zei:

Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik nu wil qua ondernemingsvorm (zzp of B.V.), ik weet wel dat als ik enkele van mijn ideeën wil uitwerken in een échte app of "oplossing" ik deze in een B.V. zou willen plaatsen vanwege eventuele risico's afdekken en het intellectueel eigendom veilig stellen. 

 

Wat valt er volgens jou veilig te stellen aan een Intellectueel eigendom door die in de BV te stoppen? zodra jij iets produceert t tot een applicatie leidt dan heb jij het IE of je dat nu in een BV stopt of niet. EEn IE in een BV maakt het hooguit makkelijker verkoopbaar, en met de juiste constructie wordt die verkoopwinst dan niet direct belast als het in een goede BV constructie is gezet, maar dat is iets compleet anders dan veiligstellen van een IE.

 

Wees je er ook van bewust dat een BV geen magisch schild is voor risico's je moet alle bedrijfsmatige risico's adequaat afdekken (verzekering of leveringsvoorwaarden e.d.) of je nu een eenmanszaak hebt of BV. Verdiep je heel goed in hoe je risico's kunt afdekken en laat dat meewegen in de keuze of een BV of eenmanszaak het beste is.

Het kan ook met een BV zo zijn dat als deze failliet gaat door een schadeclaim en jij had als bestuurder met een goede verzekering die die schadeclaim dekt en dat faillisement had kunnen voorkomen, dan kun je ook gewoon als bestuurder aansprakelijk gesteld worden.

 

Kortom wat ik vooral lees is dat jij naast je voltijdsbaan gaat proberen wat software te ontwikkelen. Geen vast omlijnt plan, gewoon wat dingen maken en proberen en als je een voltreffer hebt qua product dan ga je wel eens kijken of je ook je baan op kan zeggen en de onderneming fulltime ding gaan maken.

Ik zou qua constructie dan echt zo eenvoudig mogelijk houden en niet al met BV contstructies gaan klooien omdat je nooit weet of je de volgende Google bent.

 

Zoals jij het beschrijft als een bijverdienste is een BV vrijwel zeker overkill. En als je succes hebt kun je altijd nog kijken dat de eenmanszaak geruisloos in een BV schuift en dan heb je alsnog die BV voordat de grote risico's aan je kont hangen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 22-7-2021 om 19:04, Roel J zei:

 

yups plaats van feitelijke leiding én waar de activiteiten plaatsvinden is heel belangrijk, als je een webshop met een magazijn in NL hebt, een winkel of garagebedrijf hebt is dat allemaal glashelder, zelfs als dan een goed deel van je omzet wel in DE of EU plaatsvind.

 

Als je echter op je Duitse zolderkamer een app ontwikkelt die ergens in een appstore wereld wijd word aangeboden. Dan is er effectief geen link met Nederland en wordt inschrijving bij de KvK lastig, wordt een virtueel adres ook met argus ogen bekeken, als zowel de feitelijke leiding alsook de activiteiten vanuit Duitsland worden uitgevoerd.

En het vervelendste is dat je dan nog 2 belastingdiensten moet overtuigen ook want ook de Duitse fiscus kan er nog wat van vinden dat je vanuit je Duitse woning en als Duits ingezetene een onderneming runt..

 

Maar goed, gelukkig gaat de vraagsteller nog naar een fiscalist die het precies kan bepalen voor zijn situatie.

 

 

 

voor de goede orde zzp is geen rechtsvorm. Een zzp-er kan een eenmanszaak hebben of een BV, het blijft een zzp-er dat is verder niets meer dan een naam waar verder vrij weinig tot geen rechten aan ontleend kunnen worden.

 

 

Wat valt er volgens jou veilig te stellen aan een Intellectueel eigendom door die in de BV te stoppen? zodra jij iets produceert t tot een applicatie leidt dan heb jij het IE of je dat nu in een BV stopt of niet. EEn IE in een BV maakt het hooguit makkelijker verkoopbaar, en met de juiste constructie wordt die verkoopwinst dan niet direct belast als het in een goede BV constructie is gezet, maar dat is iets compleet anders dan veiligstellen van een IE.

 

Wees je er ook van bewust dat een BV geen magisch schild is voor risico's je moet alle bedrijfsmatige risico's adequaat afdekken (verzekering of leveringsvoorwaarden e.d.) of je nu een eenmanszaak hebt of BV. Verdiep je heel goed in hoe je risico's kunt afdekken en laat dat meewegen in de keuze of een BV of eenmanszaak het beste is.

Het kan ook met een BV zo zijn dat als deze failliet gaat door een schadeclaim en jij had als bestuurder met een goede verzekering die die schadeclaim dekt en dat faillisement had kunnen voorkomen, dan kun je ook gewoon als bestuurder aansprakelijk gesteld worden.

 

Kortom wat ik vooral lees is dat jij naast je voltijdsbaan gaat proberen wat software te ontwikkelen. Geen vast omlijnt plan, gewoon wat dingen maken en proberen en als je een voltreffer hebt qua product dan ga je wel eens kijken of je ook je baan op kan zeggen en de onderneming fulltime ding gaan maken.

Ik zou qua constructie dan echt zo eenvoudig mogelijk houden en niet al met BV contstructies gaan klooien omdat je nooit weet of je de volgende Google bent.

 

Zoals jij het beschrijft als een bijverdienste is een BV vrijwel zeker overkill. En als je succes hebt kun je altijd nog kijken dat de eenmanszaak geruisloos in een BV schuift en dan heb je alsnog die BV voordat de grote risico's aan je kont hangen.

 

 


thanks voor je uitgebreide reactie, verhelderend!

 

in eerste instantie wil ik mijn app richten op de Nederlandse markt, ook Nederlandstalig. In de toekomst wordt dit mogelijk meer.. maar dat weet ik allemaal nog niet.

 

kan ik hiervoor dus beter terecht bij een fiscalist?

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk zou ik als je toch in Duitsland woont kiezen voor een Duitse eenmanszaak. Zeker als je alleen een app wilt ontwikkelen (waarbij je in principe dus zelf de ontwikkelaar bent en in die zin geen echte klanten hebt) kun je die prima in Duitsland ontwikkelen. 

Zou eerlijk gezegd niet weten waarom je dan voor een (best lastige) constructie in NL zou moeten kiezen. 

Als Duitse firma of eenmanszaak kun je prima in dat segment globaal werken. App ontwikkelen, app in de store zetten etc. 

 

Maar zou me daar inderdaad goed laten beraden door een fiscalist. 

Zoiets moet je goed voorbereiden en zeker niet over 1 nacht ijs gaan. 

De app ontwikkeling is een mooie markt maar ook behoorlijk uitgemolken. 

Om dat er even "bij" te doen is een behoorlijk nobel streven. 

Zeker bij apps speelt niet alleen de ontwikkeling een rol. 

Succes in elk geval! 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 22-7-2021 om 20:06, zzpegel zei:

Persoonlijk zou ik als je toch in Duitsland woont kiezen voor een Duitse eenmanszaak. Zeker als je alleen een app wilt ontwikkelen (waarbij je in principe dus zelf de ontwikkelaar bent en in die zin geen echte klanten hebt) kun je die prima in Duitsland ontwikkelen. 

Zou eerlijk gezegd niet weten waarom je dan voor een (best lastige) constructie in NL zou moeten kiezen. 

Als Duitse firma of eenmanszaak kun je prima in dat segment globaal werken. App ontwikkelen, app in de store zetten etc. 

 

Maar zou me daar inderdaad goed laten beraden door een fiscalist. 

Zoiets moet je goed voorbereiden en zeker niet over 1 nacht ijs gaan. 

De app ontwikkeling is een mooie markt maar ook behoorlijk uitgemolken. 

Om dat er even "bij" te doen is een behoorlijk nobel streven. 

Zeker bij apps speelt niet alleen de ontwikkeling een rol. 

Succes in elk geval! 

 

Wellicht even handig als ik wat extra toelichting geef over de 'app'. Mijn doel is niet een simpele app in de appstore, maar een (web-)app dat je kunt zien als SaaS oplossing. Denk bijvoorbeeld aan het boeken van ruimtes op kantoor tegen vergoeding, maken van reserveringen voor restaurants, whatever. 

 

Ik wil me dus echt richten op het leveren van een dienst (webapp / SaaS) die waarschijnlijk ook op mobile devices beschikbaar wordt, zou goed kunnen dat er t.z.t. een app voor komt in de appstore, maar dat is niet de eerste intentie.  De oplossingen worden op abonnementsbasis aangeboden. Mocht ik het niet meer leuk vinden wil ik het ook makkelijk kunnen verkopen (waardoor ik dacht het handig was dit in een BV te duwen).

 

Zo heb ik dus een aantal ideeën, die ik in eerste instantie wil uitproberen op de Nederlandse markt. Werkt het, dan wordt het internationaal. Werkt het niet dan gaat de stekker er ook weer uit.

 

Overigens - prima om dit te doen via een Duitse eenmanszaak, maar weet iemand wat daarvoor dan de consequenties zijn? Zo las ik deze week ergens op een blog ergens iets over dat je dus loonbelasting betaalt in Nederland over het inkomen uit loondienst, maar dat je voor de belastingdienst in Duitsland dus je "wereldinkomen" (=loondienst & winst uit eigen zaak) op moet geven en dat je dus in feite rond de 50% ofzo moest aftikken. Nu weet ik niet of dit klopt... 

aangepast door IkBenBas
Link naar reactie
  • 0
Op 24-7-2021 om 07:05, Edo van Santen zei:

Mocht je ineens in duitsland belastingplichtig worden, dan zal je ook je ziektekostenverzekering in D moeten regelen. Die is in D substantieel duurder dan in NL. 


Dat speelt pas vanaf bepaalde inkomsten, toch? En als eenmanszaak niet perse verplicht lees ik. Momenteel ben ik nog verzekerd via de “AOK”, kost me niets in Duitsland, en betaal ik elke maand aan VSZ in Nederland. 

Link naar reactie
  • 0
Op 22-7-2021 om 20:19, IkBenBas zei:

 Zo las ik deze week ergens op een blog ergens iets over dat je dus loonbelasting betaalt in Nederland over het inkomen uit loondienst, maar dat je voor de belastingdienst in Duitsland dus je "wereldinkomen" (=loondienst & winst uit eigen zaak) op moet geven en dat je dus in feite rond de 50% ofzo moest aftikken. Nu weet ik niet of dit klopt... 

 

Waar las je dat dan? Het is een beetje lastig om willekeurige informatie op het internet te moeten ontkrachten zonder te kunnen beoordelen wat er daadwerkelijk is geschreven of wat de bron daarvan is.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 24-7-2021 om 12:23, prinsrachid zei:

 

Waar las je dat dan? Het is een beetje lastig om willekeurige informatie op het internet te moeten ontkrachten zonder te kunnen beoordelen wat er daadwerkelijk is geschreven of wat de bron daarvan is.


Begrijp ik, ga mijn best doen die blogpost terug te vinden!

Link naar reactie
  • 0
Op 24-7-2021 om 12:23, prinsrachid zei:

 

Waar las je dat dan? Het is een beetje lastig om willekeurige informatie op het internet te moeten ontkrachten zonder te kunnen beoordelen wat er daadwerkelijk is geschreven of wat de bron daarvan is.

 

Ik heb de link van die blogpost gevonden! 

 

https://www.verhuis.de/financiering/nl-loon-de-winst/

 

Daarnaast kwam ik dit document tegen: https://www.euregio.org/dynamic/media/3/documents/EURES/EURESWerkgevershandboek Duitsland 18 maart 2007(1).pdf, is echter een document uit 2007. In hoeverre is zoiets nog relevant, of kan ik hier echt beter bij een belastingadviseur aankloppen? Een aantal zaken, zoals premies voor andere sociale zekerheden, valt natuurlijk niet direct onder wat een belastingadviseur doet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.