• 0

Kan ik het Nike logo bewerken en shirts daarmee online verkopen

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 22-7-2021 om 22:44, AlexFagh zei:

Is er een mogelijkheid om zulke shirts toch te verkopen? Kan ik toestemming vragen?

 

Nee gegarandeerd niet. Je kan wel toestemming vragen, maar Nike snijdt zich diep in eigen vlees als het anderen toestemming geeft te 'spelen' met het eigen logo. Zeker op t-shirts uit een ander huis. Dat is vloeken in de kerk.

 

Andy Warhol die speelde met ikonische merken zorgde dat hij vooraf toestemming had, maar die maakte affiches. 

 

Nike werkt incidenteel wel samen met kunstenaars en ontwerpers, zogenaamde colabs

 

Je zou kunnen overwegen iets kunstzinnigs te doen op kleding die NIke niet zelf verkoopt (monnikspijen bijvoorbeeld), maar als je die commercieel gaat verkopen kun je je niet beroepen op vrijheid van kunst.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 22-7-2021 om 23:05, AlexFagh zei:

Ik wil een blanco shirt borduren met een zelf ontworpen nike logo.

Dus geen shirts van Nike kopen, bewerken, en dan verkopen

Daarmee is de titel misleidend ...

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

Je had een link bijgevoegd naar het werk van de kunstenaar James Merry. Die doet wat jij voorstelt, al gebruikt hij wel de echte shirts. Maar dat zijn unica. Dan kan hij de vrijheid van kunst claimen. Zijn werk is te koop aangeboden bij de (dure) kledingzaak Opening Ceremony in New York, en dat is al een randgeval.

 

Omdat hij de echte shirts van de merken koopt, ondervinden zij geen serieuze schade. Jij wilde beginnen met blanco shirts. Dan beschadig je niet alleen hun merkbeeld, maar ook hun inkomsten.

 

Je kan wellicht ook iets doen met bekende merken die zelf geen mode / kleding verkopen, maar ook dan wordt het snel als merchandise gezien en kunnen ze je mogelijk aanpakken op meeliften op de naamsbekendheid of onrechtmatige daad.

 

Wat misschien wel mogelijk is, is vintage kleding bewerken. Dan koop je tweedehands sportkleding in (shirts, sweaters, trainingspakken) en bewerk je die borduurmatig. Dat is voor de liefhebbers interessant, een bijdrage aan hergebruik en onschadelijk voor de merkhouders. Het risico op een blafbrief en schadeclaim is dan aanzienlijk lager, lijkt me.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 23-7-2021 om 13:47, AlexFagh zei:

Dus als ik een tweedehandse sportkleding koop en een Nike logo ga borduren, zou ik het theoretisch gezien wel mogen verkopen?

Uitdrukkelijk ... Nee.

Het gebruik en aanbrengen van het Nike logo is niet toegestaan.

 

Wat wel mogelijk is ... Koop tweedehands of desnoods nieuwe Nike sportkleding, pas deze aan, en verkoop deze als tweedehands (vintage) kleding.

De vraag is of je daar prijstechnisch mee weg komt.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 23-7-2021 om 15:02, TwaBla zei:

Er is vast een vakterm voor het tunen van kleding.

Hetzelfde als van auto's ... customizen of pimpen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.