• 0

Vennoot wil VOF opheffen

(aangepast)

Hi,

 

De situatie is als volgt:

 

Circa 8 maanden geleden vroeg een goede kennis aan mij om samen een bedrijf (detailhandel, webshop) te beginnen. Wij startten een VOF  met allebei 50% mede-eigenaarschap. Mijn partner vond het niet nodig om iets op papier te zetten en ik ben hier (tot mijn grote spijt) uiteindelijk mee akkoord gegaan. Er is dus géén VOF contract.

 

Onze samenwerking bleek niet optimaal. De afspraak was dat hij zijn ervaring + netwerk ging inzetten alsook het uitzoeken welke verkoopkanalen ingezet zouden worden. Daarnaast gaf hij aan dat een ruimte met opslag beschikbaar zou zijn als distributieruimte (van een bevriende ondernemer).  Ik zou op mijn beurt o.a. het bouwen van een webshop en het operationeel/startklaar maken van het bedrijf op mij nemen.

 

Mijn inziens bleek het functioneren van mijn vennoot algauw verre van optimaal. De afgelopen 6 maanden heb ik uiteindelijk vrijwel het gehele bedrijf alleen opgezet. In die periode had de andere vennoot herhaaldelijk verzaakt om zijn aandeel/taken na te komen. Enkele belangrijke taken had ik dan ook overgenomen. Ondanks dit  liep de lanceringsdatum herhaaldelijk uit. Dit was oorspronkelijk april en werd uiteindelijk juli.

 

In de maanden voor het lanceren heb ik hem hier herhaaldelijk in toenemende frustratie op aangesproken dat de situatie echt niet op die manier verder kon. Ik had al honderden uren gestoken in het bedrijf wat zeer oneerlijk voelde. Vennoot weigerde op zo'n toon aangesproken te worden en gaf aan dat zonder hem wij geen distributieruimte hadden. Hem trof buiten enige nalatigheid vanaf zijn kant weinig blaam. Hij beloofde meermaals beterschap in zijn functioneren en betrokkenheid. Deze beloftes zijn uiteindelijk grotendeels niet nagekomen.

 

De bom barstte vorige week. Omdat de manier van samenwerken niet naar zijn zin is wil hij nu de VOF opheffen en stelt hij voor dat ieder 50% van alle gemaakte kosten tot zich neemt en de inventaris evenredig wordt verdeeld. De door mij ingerichte distributieruimte moet ik verlaten. 

 

Dit is voor mij gezien de geïnvesteerde uren én gemak waarmee hij nu probeert weg te komen volstrekt onacceptabel. De webshop bestaat nog geen week.

De andere vennoot weigert te onderhandelen, persoonlijk af te spreken of naar andere mogelijke oplossingen te zoeken. 

 

Mijn vragen zijn nu:

1. Kan mijn vennoot dit zomaar maken of zijn er stappen die ik kan ondernemen omdat ik hierbij persoonlijk schade heb geleden. 

2. Kan hij (deels) aansprakelijk worden gesteld voor de geleden schade op basis van billijk en redelijkheid? 

3. Is het mogelijk om de VOF (al dan niet in een eenmanszaak) eventueel voort te zetten met behoud van inventaris zonder dat hij daarin een onevenredige aandeel van 50% opeist?

4. Heeft het nut om een jurist in te schakelen als bemiddelaar. Ook als dit tegen de zin ingaat van mijn vennoot en kunnen de kosten daarvan redelijkerwijs op ons beiden verhaalt worden?

 

Bij voorbaat alvast heel veel dank,

 

Groeten, Ela

 

 

 

aangepast door Eladamril
extra informatie
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Ela

 

Nare situatie die helaas al te vaak voorkomt. Doordat er niets op papier staat, heb je alleen de wet om te komen tot een oplossing. Daardoor volgt

1. Ja, dat kan hij. Welke schade heb jij geleden? Daarbij niet doelend op je arbeid.

2. Ook hier, welke schade?

3. Nee, hij zal daaraan mee moeten werken

4. Ja dat kan. En ja, die kosten kunnen op beide partijen verhaald worden.

 

Dure les! Zsm afbreken, emoties parkeren (hoe lastig ook) en door met iets wat jou wel wat oplevert (no sense in crying over spilt milk). Sterkte

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 23-7-2021 om 08:59, Joost Rietveld zei:

3. Nee, hij zal daaraan mee moeten werken

 

Zorg in dat geval ook dat e.e.a. op papier staat, m.a.w. dat het niet slechts een mondelinge toestemming is, en dat het voortzettingsbeding correct is geformuleerd, m.a.w. betrek er een advocaat of notaris bij.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor het beantwoorden van mijn vragen.

 

1. Het mislopen van inkomen door een tweetal opdrachten af te slaan (als zzp'er). Dit was ook In overleg met de ander. De tijd gebruikte ik om overgenomen taken van vennoot uit te voeren. Reden: voorkomen dat de lancering van webshop opnieuw vertraging zou oplopen.

2. Alleen op arbeid tot betrekking. Ik heb aantoonbaar en geregistreerd) uren gemaakt, tijd en energie gestoken in de webshop zodat deze volledig operationeel zou zijn bij het live gaan. De verkoopkanalen die de andere vennoot zou toepassen bleken non-existent en/of niet uitgezocht terwijl dit tot zijn kerntaken hoorde.

3. Door een combinatie van tijdsinvestering en potentie wil ik de onderneming voortzetten. De andere vennoot wil een 50/50 verdeling over de eindafrekening. Kan gedane arbeid als goodwill meegeteld worden en/of nader bekeken worden of is dat door het ontbreken van een contract bij voorbaat al niet mogelijk. Ik ben mij bewijst dat hij de iniatiefnemer is en vindt dat het zijn idee is.

 

En zeker een dure (maar waardevolle) les. Dit alles zo spoedig en juist oplossen is on top of my mind. Ik zit echter met het probleem dat de andere vennoot niet wil onderhandelen/afspreken en amper van zich laat horen tenzij deze op zijn voorwaarden zijn. Ik vrees dat een bemiddelaar nodig is en bij de afhandeling ook een notaris/advocaat.

 

Branko Collin Dank, gaat zeker gebeuren. Dit gaat mij niet opnieuw overkomen!

Link naar reactie
  • 0
Op 23-7-2021 om 13:21, Eladamril zei:

De andere vennoot wil een 50/50 verdeling over de eindafrekening.

Lijkt mij billijk en redelijk ... er staat immers niets op papier.

 

Op 23-7-2021 om 13:21, Eladamril zei:

Kan gedane arbeid als goodwill meegeteld worden

Gedane arbeid kan nooit goodwill zijn.

 

Op 23-7-2021 om 13:21, Eladamril zei:

Ik zit echter met het probleem dat de andere vennoot niet wil onderhandelen/afspreken en amper van zich laat horen tenzij deze op zijn voorwaarden zijn.

Er valt niets te onderhandelen. Laat een boekhouder de balans opmaken en verdeel de winst of schulden op basis van 50/50.

 

Op 23-7-2021 om 13:21, Eladamril zei:

Ik vrees dat een bemiddelaar nodig is en bij de afhandeling ook een notaris/advocaat.

Voor wat?

 

Op 22-7-2021 om 23:52, Eladamril zei:

3. Is het mogelijk om de VOF (al dan niet in een eenmanszaak) eventueel voort te zetten met behoud van inventaris zonder dat hij daarin een onevenredige aandeel van 50% opeist?

 

Op 23-7-2021 om 08:59, Joost Rietveld zei:

3. Nee, hij zal daaraan mee moeten werken

Het initiatief komt van de vennoot, dus aan het meewerken zal het niet liggen.

Echter, de vennoot hoeft niet akkoord te gaan met de overdracht van de hele onderneming met behoud van inventaris, aan TS.

 

Stop met uien schillen en ga akkoord met 50/50.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

De afgelopen 6 maanden heb ik uiteindelijk vrijwel het gehele bedrijf alleen opgezet.

Dan weet je dat kunstje met deze ervaring ook efficiënter te herhalen...

 

...de verhoudingen liggen (lagen) behoorlijk scheef. En in/voor een webshop moeten ook heel veel praktische taken verdeeld worden en juist daarover lees ik geen enkele taakverdeling.

 

Quote

1. Het mislopen van inkomen door een tweetal opdrachten af te slaan (als zzp'er). Dit was ook In overleg met de ander. De tijd gebruikte ik om overgenomen taken van vennoot uit te voeren. Reden: voorkomen dat de lancering van webshop opnieuw vertraging zou oplopen.

Dat is geen schade, maar keuze, daar had je dan ook (alsnog) condities aan kunnen verbinden.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

Gast

 

Klopt, helaas heb ik dat via deze weg op een niet plezante manier ervaren. En dat is een understatement. 

 

In het verleden als ondernemer altijd op vertrouwen gewerkt met andere partijen/ondernemers wat altijd goed is verlopen. Ook wanneer er sprake was van conflict. 

 

Plus+ voor het efficiënter herhalen, dat is wat nu gaat gebeuren ;-)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vervelend allemaal, is er behalve inventaris ook al voorraad?

 

Wat is de beoogde beëindigingsdatum van de samenwerking?

 

Mvg,

 

Wigbolt

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 321 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.