• 0

ZZP - schijnconstructie?

Beste,

 

Afgelopen maanden heb ik in Zweden voltijds voor een Zweeds bedrijf in loondienst gewerkt. Nu ben ik weer in Nederland komen wonen. Gezien ik nu in Nederland de werkzaamheden verricht (vanuit thuis) , moet ik dan ook in Nederland i.p.v. in Zweden inkomstenbelasting en sociale lasten afdragen. In plaats van voltijds ga ik nu voor 20% (8 uur per week) voor het bedrijf werken. Nu gaat dat niet zonder problemen. Als ik het goed heb begrepen, dan heb ik twee mogelijkheden:

 

(1) Ik schakel een payroll service in (bijv. Tentoo). Ik ben dan als freelancer zonder KVK registratie werkzaam bij de payroll service die vervolgens mijn Zweedse werkgever factureren. Die zorgen er dan voor dat de inkomensbelasting en sociale premies in Nederland worden betaald. Tentoo wil dan 6% van mijn bruto 'salaris' als commissie.
 

(2) Ik registreer mezelf als zzp'er en neem een KVK nummer. Ik schrijf een factuur voor elke maand dat ik voor het bedrijf werkzaamheden verricht (32 uur per maand). Ik betaal dan zelf inkomensbelasting over dit bruto bedrag.

 

Als ik het goed begrijp, dan is (2) voor mij voordeliger gezien ik dan geen 6% commissie betaal  aan Tentoo. Ook hoef ik dan minder sociale premies te betalen, ik hoef enkel wat meer administratie bij te houden. Heb ik dit goed begrepen en kan dit inderdaad, of is er dan sprake van een schijnconstructie?

 

Alvast dank voor het lezen en het advies! Ik heb met de belastinglijn gesproken, maar die konden mij geen duidelijk antwoord geven. Ik weet hier nog vrij weinig over.

 

Met vriendelijke groet,

Serge

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 23-7-2021 om 22:58, Serge123 zei:

Afgelopen maanden heb ik in Zweden voltijds voor een Zweeds bedrijf in loondienst gewerkt.

Dat klinkt als kortdurend, met een tijdelijk contract?

 

Op 23-7-2021 om 22:58, Serge123 zei:

Nu gaat dat niet zonder problemen. Als ik het goed heb begrepen, dan heb ik twee mogelijkheden:

Derde mogelijkheid: Het contract voorzetten en in loondienst blijven.

 

Op 23-7-2021 om 23:09, TwaBla zei:

Wat ga je met de resterende tijd doen?

Lijkt mij ook belangrijk.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties!

 

Quote

Dat klinkt als kortdurend, met een tijdelijk contract?

 

Dat was ong. 9 maanden. De eerste 6 maanden was een tijdelijk contract, daarna is het omgezet in een vast contract. Ik heb toen twee maanden na het tekenen van het vaste contract aangegeven dat ik dit werk niet langer voltijds wil doen, maar weer naar Nederland wil verhuizen en daar 20% voor het bedrijf wil werken i.p.v. 100%.

 

Quote

Derde mogelijkheid: Het contract voorzetten en in loondienst blijven.

 

Blijkbaar is dit vrij lastig. Qua inkomensbelasting is het geen enkel punt. Maar betreft sociale premies is het lastig voor het Zweedse bedrijf om in Nederland de premies af te staan zonder een payroll service als tussenkomst.

 

Quote

Wat ga je met de resterende tijd doen?

 

De resterende tijd ga ik een voltijds opleiding aan een universiteit volgen en als onderdeel daarvan een stage lopen.

 

Op basis van het bovenstaande, is het naar jullie inzien mogelijk om mezelf in te schrijven als ZZP'er bij de KVK en het bedrijf te factureren? Of zal ik toch echt een payroll service zoals Tentoo moeten inschakelen (en simpelweg accepteren dat het 6% bruto loon aan commissie kost)?

 

Nogmaals dank voor de moeite!

Link naar reactie
  • 0

Sorry voor de onduidelijkheid: ik heb het dienstverband opgezegd. Het idee was dat we hetzelfde contract opnieuw zouden opstellen en tekenen maar dan op basis van 20% werkuren (8 uur per week) i.p.v. 100% (40 uur per week). Het nieuwe contract op basis van 20% zou dan per 1 augustus in gaan, gezien ik nu terug naar Nederland ben verhuist.  Echter, bij het opstellen van dit contract kwam het bedrijf er achter dat het niet mogelijk is om sociale premies te betalen aan Nederland (of het bedrijf wil de stappen niet ondernemen om de een of andere reden, dat kan ook). Ik krijg in elk geval te horen dat dit niet mogelijk is.

Daarom willen we nu Tentoo payroll service gebruiken (waarbij ik dus niet langer in loondienst ben bij het Zweedse bedrijf, maar aan freelancer via Tentoo mijn diensten verleen aan het bedrijf). Tentoo zorgt er dan dat de sociale premies in Nederland worden afgedragen (wat moet gezien ik de werkzaamheden in Nederland verricht). Ik zie alleen met lede ogen aan dat Tentoo 6% van het bruto bedrag zal incasseren als commissie. Daarom denk ik nu na over een freelancer constructie waarbij ik zelfstandig de facturen naar het Zweedse bedrijf stuur, maar ik weet niet of dit mogelijk is (daarom mijn vraag hier).

 

Nogmaals dank voor de moeite!

Link naar reactie
  • 0

Als het Zweedse bedrijf geen NL inhoudingsplichtige wil worden (wat ik goed begrijp) dan vertel je ze toch over Tentoo, dat zij alles regelen voor de prijs van 6% van de loonsom.

Dat lijkt mij allesinds redelijk voorstel waarbij jij niet een hoop rompslomp heb van (ongewild) zzp-schap en zij gewoon een werknemer die ze al goed kennen krijgen die alleen 6% duurder wordt lijkt me op 8 uur geen fors bedrag.

Ik zou het vrij raar vinden dat je alleen maar voor 6% fee opeens zzp-er wil worden. Want je openingspost bevat nogal wat optimistisch redeneren naar de "voordelen van zzp" om die reden want  bij een uurloon van 20 euro zou dat ongeveer 40 euro per maand zijn, bij minimumloon een euro of 22 per maand.

 

Voor dat bedrag krijg je doorbetaald bij ziekte, heb je op een later moment mogelijk recht op ww, doorbetaalde vakantie, vakantiegeld Kortom alle voordelen van een werknemer.

Met het NL leensysteem zou ik voor een vaste inkomstenbron gaan en niet met zzp gaan rommelen voor die paar tientjes mocht je werkgever die niet willen betalen.

 

Als je toch naar ZZP neigt ga dan eerst maar eens heel goed rekenen wat jou uurtarief moet zijn om al die werknemers voordelen in te calculeren.

 

ZZP-er moet je alleen worden als je ook echt wilt ondernemen en niet als een zelf bedachte besparingstip van een servicefee die gewoon heel erg redelijk is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor je reactie Roel, je hebt heel duidelijk beargumenteerd dat een ZZP constructie het besparen van die enkele tientjes per maand het inderdaad niet waard is. Ik ben overtuigd, en ga voorstellen dat het bedrijf de 6% commissie betaald i.p.v. ikzelf. Nogmaals dank aan iedereen voor het meedenken. 

Link naar reactie
  • 0

 

Misschien ben ik een ouderwetse cowboy, maar ik vind het juist mooi als als werkgever/opdrachtgever en werknemer/ondernemer als gelijkwaardigen afspraken maken.

 

Jij wilde geen fulltime baan in Zweden maar een parttime positie in Nederland, in combinatie met een studie. Er zijn vast rationele argumenten om voor de ene of andere constructie te kiezen, maar het pleidooi voor risicomijden is mij iets te emotioneel. Ik neem aan dat je een talent e/o vaardigheid hebt die voor deze Zweedse onderneming van belang is, dus je kan het ook zien als een mooie lanceerbasis voor een freelance bestaan. Zeker wanneer jouw expertise een redelijk uurtarief opbrengt, zeg vanaf 75 euro. Praat dan ook vooraf eens met een goede boekhouder, die je ook kan adviseren over verzekeringen en spaarpotjes. Zelfs over je leencapaciteit als student.

 

Ik spreek Roel overigens niet tegen hoor. Maar ik zou in jouw plaats rustig aankijken wat anderen te melden hebben.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 26-7-2021 om 09:32, UwJurist zei:

Zo simpel is het.

Was het maar zo simpel.

 

Misschien geen ondernemer voor de inkomstenbelasting, maar wel ondernemer voor de btw.

 

Sommigen willen wel ondernemer zijn, maar niet mogen.

Sommige willen geen ondernemer zijn, maar wel moeten.

Tussen deze twee uitersten ligt een groot en duister schemergebied.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Om het nog wat 'simpeler' te maken:

Het kan ook uitdraaien op geen ondernemer voor de omzetbelasting.

 

Als de fiscus bij een controle zou stellen dat dit inkomsten uit een buitenlandse dienstbetrekking zijn, dan is ook omzetbelasting niet meer aan de orde.

 

Veelal zal de aanwezigheid of afwezigheid van een gezagsverhouding doorslaggevend zijn. Ik zou, met als Roel, hierin aanraden de weg van payrolling te nemen

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 26-7-2021 om 11:34, Cosara zei:

Was het maar zo simpel.

 

Misschien geen ondernemer voor de inkomstenbelasting, maar wel ondernemer voor de btw.

 

 

Dus juist om alle IB en OB ellende etc. te vermijden, is het het beste om simpelweg vast te houden aan de realiteit, namelijk dat je (in dit geval) geen ondernemer en geen zzp-er bent, je zet hetzelfde werk voort als eerder in dienstverband, je hebt geen klanten etc.
En dus kan je het beste payrollen, wat ik eerder al aangaf.

aangepast door UwJurist

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.