• 0

Verzendkosten heen- en terugreis boeken onder "Verkoopkosten"?

(aangepast)

Hallo allemaal,

 

Ik heb een eenmanszaak en sinds begin 2021 doe ik veel reparaties aan apparaten voor klanten binnen en buiten de EU.

Omdat de apparaten naar mij verzonden moeten worden, laat ik vaak een transportbedrijf bij de klant de apparaten ophalen. Uiteraard worden uiteindelijk de kosten van het transport (heen en terug) aan de klant gefactureerd. 

 

De vraag: kan ik de kosten van de vervoerder voor de heenreis (en terugreis) van de apparaten onder "Verkoopkosten" boeken? De vraag gaat specifiek over de kosten voor de heenreis (dus van de klant naar mij) en voor de eventuele broker servicekosten om de apparaten in Nederland in te klaren voor zendingen van buiten de EU. Of is het beter om die kosten onder "Andere kosten" te boeken? Ik ben niet 100% zeker omdat normaal de klant betaalt zelf de verzendkosten voor de heenreis, daarom mijn vraag. 

 

Ik heb tot nu toe alle verzendkosten onder "Verkoopkosten" geboekt omdat de vervoerder alle verzendkosten en evt. inklaringskosten op één factuur zet.

Ik hoor graag jullie mening!

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je verzendkosten later gaat doorbelasten dan horen ze niet in de kosten / winst en verliesrekening maar op de balans als door te belasten kosten. Alleen kosten die je zelf draagt horen in je resultaat.

 

Als je de verkoopfactuur maakt met de doorbelasting van verzendkosten dan boek je op dat moment dat deel van de verkoopfactuur af op de balansrekening zodat deze op 0 loopt.

 

Link naar reactie
  • 2
Op 26-7-2021 om 18:09, slimmeorder zei:

De vraag gaat specifiek over de kosten voor de heenreis (dus van de klant naar mij) en voor de eventuele broker servicekosten om de apparaten in Nederland in te klaren voor zendingen van buiten de EU.

Weet je broker dat het om tijdelijke invoer/veredeling gaat? Anders betaal je misschien ook (ten onrechte) douanerechten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.