• 0

Dienst leveren aan niet-EU bedrijf: hoe zit het met de belasting?

Als ik de tool "Ik lever diensten in en uit het buitenland – wat doe ik vanaf 1 juli 2021 met de btw?" van de BD gebruik dan kom ik uit op het feit dat de diensten die ik lever belast zijn in het land van de afnemer; in mijn geval een Amerikaans bedrijf. (ik ben ZZP'er)

Dit komt er dus op neer dat ik een factuur opstel, zonder btw en deze dienst ook niet opgeef in de btw-aangifte.

Wat ik mij dan ook afvraag; hoe geef ik deze omzet door bij de jaarlijkse IB aangifte aangezien ik hier natuurlijk wel inkomstenbelasting over zal moeten betalen. Normaliter zou dit, neem ik aan, automatisch aangevuld moeten worden o.b.v. de eerder ingevoerde  gegevens van de aangifte omzetbelasting.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)
Op 26-7-2021 om 23:35, Sevn77 zei:

Dit komt er dus op neer dat ik een factuur opstel, zonder btw en deze dienst ook niet opgeef in de btw-aangifte.

 

Correct.

Er vanuitgaand dat je die diensten aan een puur Amerikaans bedrijf levert.

 

(Bij de bekende multinationals wil het nog wel eens zijn dat je geen zaken doet met Amerika, maar met een Iers rechtpersoon.

Diensten aan bedrijven in een ander EU land komen wel in een apart vakje op je BTW aangifte terecht, en dan moet je ook ICP aangifte doen).

 

 

Op 26-7-2021 om 23:35, Sevn77 zei:

Wat ik mij dan ook afvraag; hoe geef ik deze omzet door bij de jaarlijkse IB aangifte aangezien ik hier natuurlijk wel inkomstenbelasting over zal moeten betalen.

Normaliter zou dit, neem ik aan, automatisch aangevuld moeten worden o.b.v. de eerder ingevoerde  gegevens van de aangifte omzetbelasting.

 

Indien je de aangifte via de belastingdienst website doet, wordt er van je bedrijf niets automatisch ingevuld.

Dus je totale omzet kan je gewoon zelf als "Opbrengsten uit leveringen en diensten" op je IB aangifte invullen.

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0