• 0

Dienst leveren aan niet-EU bedrijf: hoe zit het met de belasting?

Als ik de tool "Ik lever diensten in en uit het buitenland – wat doe ik vanaf 1 juli 2021 met de btw?" van de BD gebruik dan kom ik uit op het feit dat de diensten die ik lever belast zijn in het land van de afnemer; in mijn geval een Amerikaans bedrijf. (ik ben ZZP'er)

Dit komt er dus op neer dat ik een factuur opstel, zonder btw en deze dienst ook niet opgeef in de btw-aangifte.

Wat ik mij dan ook afvraag; hoe geef ik deze omzet door bij de jaarlijkse IB aangifte aangezien ik hier natuurlijk wel inkomstenbelasting over zal moeten betalen. Normaliter zou dit, neem ik aan, automatisch aangevuld moeten worden o.b.v. de eerder ingevoerde  gegevens van de aangifte omzetbelasting.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)
Op 26-7-2021 om 23:35, Sevn77 zei:

Dit komt er dus op neer dat ik een factuur opstel, zonder btw en deze dienst ook niet opgeef in de btw-aangifte.

 

Correct.

Er vanuitgaand dat je die diensten aan een puur Amerikaans bedrijf levert.

 

(Bij de bekende multinationals wil het nog wel eens zijn dat je geen zaken doet met Amerika, maar met een Iers rechtpersoon.

Diensten aan bedrijven in een ander EU land komen wel in een apart vakje op je BTW aangifte terecht, en dan moet je ook ICP aangifte doen).

 

 

Op 26-7-2021 om 23:35, Sevn77 zei:

Wat ik mij dan ook afvraag; hoe geef ik deze omzet door bij de jaarlijkse IB aangifte aangezien ik hier natuurlijk wel inkomstenbelasting over zal moeten betalen.

Normaliter zou dit, neem ik aan, automatisch aangevuld moeten worden o.b.v. de eerder ingevoerde  gegevens van de aangifte omzetbelasting.

 

Indien je de aangifte via de belastingdienst website doet, wordt er van je bedrijf niets automatisch ingevuld.

Dus je totale omzet kan je gewoon zelf als "Opbrengsten uit leveringen en diensten" op je IB aangifte invullen.

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0

In e-boekhouden boek ik de BTW over die omzet als: 

 

Levering naar buiten de EU 0% BTW (niet dus eigenlijk).

 

Vervolgens zet het pakket hem daarna automatisch in de BTW-aangifte onder: 

 

3Door u verrichte leveringen aan het buitenland      

     3aLeveringen naar landen buiten de EU

 

Het totaal bedrag komt uiteraard bij de omzet en daar mogen we volgend jaar gewoon (inkomsten)belasting over betalen. 

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
  • 0
Op 27-7-2021 om 12:40, insparcom zei:

Het totaal bedrag komt uiteraard bij de omzet en daar mogen we volgend jaar gewoon (inkomsten)belasting over betalen. 

 

Maar die wordt NIET van je aangifte omzetbelasting gehaald.

 

De twee wetten worden los van elkaar uitgevoerd. Er wordt dus geen informatie uit de omzetbelasting gebruikt in de aangifte inkomstenbelastingen.

Verbandscontroles worden vooral gedaan tijdens een controle, Maar omzetbelasting is op geen enkele manier een voorheffing voor inkomstenblasting (zoals loonbelasting wel is)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 27-7-2021 om 12:40, insparcom zei:

In e-boekhouden boek ik de BTW over die omzet als: 

 

Levering naar buiten de EU 0% BTW (niet dus eigenlijk).

 

Vervolgens zet het pakket hem daarna automatisch in de BTW-aangifte onder: 

 

3Door u verrichte leveringen aan het buitenland      

     3aLeveringen naar landen buiten de EU

 

Het vakje "Leveringen buiten de EU" op de BTW aangifte is alleen voor goederen bedoeld...

Zie de toelichting:

 

Quote

3a Leveringen naar landen buiten de EU (uitvoer)

 

Vul hier de omzet in van goederen die u hebt uitgevoerd naar landen buiten de EU. Het gaat hier ook om goederen die onder het stelsel van douane-entrepot worden gebracht.

 

3b Leveringen naar of diensten in landen binnen de EU

 

Vul hier het bedrag in van de goederen en diensten die u hebt geleverd binnen de EU (uw intracommunautaire prestaties). Het bedrag dat u bij deze vraag invult, moet u specificeren in de opgaaf intracommunautaire prestaties (ICP). Deze opgaaf vindt u als u inlogt bij ‘Inloggen voor ondernemers’ op belastingdienst.nl. Bij de intracommunautaire leveringen van goederen gaat u uit van de factuurdatum, ook als de feitelijke levering in een volgend tijdvak plaatsvindt. Bij de intracommunautaire diensten gaat u uit van het tijdvak waarin deze diensten worden geleverd. De factuurdatum is hierbij niet van belang.

 

aangepast door Maxn
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.