• 0

Auto van de zaak bij een eenmanszaak met twee handelsnamen

(aangepast)

Hi,

 

Ik heb redelijk rondgezocht maar kan op deze specifieke vraag geen antwoord vinden.

Ik zal proberen de vraag zo kort en concreet mogelijk te stellen.

 

Ik ben zzp-er in de zorg en heb dus vrijstelling van BTW. Nu heb ik sinds kort een tweede activiteit en handelsnaam die wel BTW plichtig is.

 

Ik wil zakelijk gaan rijden op de btw-plichtige handelsnaam en kan waarschijnlijk onder de 500km privé per jaar blijven.

 

Nu is mijn vraag: mag ik de auto vd zaak ook gebruiken voor mijn activiteit als zzp-er in de zorg? Dit betreft immers dezelfde eenmanszaak. Dat zou het 'onder de 500km per jaar blijven' een stuk makkelijker maken. Waarom wel/niet? Wat zijn mijn opties? 

 

Alvast dank! 

aangepast door D.amasW
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1
Op 29-7-2021 om 19:14, D.amasW zei:

Ik ben zzp-er in de zorg en heb dus vrijstelling van BTW.

Nu heb ik sinds kort een tweede activiteit en handelsnaam die wel BTW plichtig is.

Ik wil zakelijk gaan rijden op de btw-plichtige handelsnaam  … mag ik de auto vd zaak ook gebruiken voor mijn activiteit als zzp-er in de zorg?

Dit betreft immers dezelfde eenmanszaak.

Dat mag, het is immers dezelfde eenmanszaak …

… maar ook voor u geldt:

U heeft omzet met 21% btw en omzet vrijgesteld van btw.

Waarschijnlijk maakt u kosten voor zowel de belaste als ook voor de vrijgestelde omzet.

Alleen de btw voor kosten die u maakt voor belaste omzet is aftrekbaar.

Dat betekent dat u de btw naar ratio moet verdelen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dag Cosara, 

 

Dank voor het snelle antwoord. Fijn dat dit kan.

Dat laatste begreep ik niet helemaal. Bedoelt u hiermee dat bijvoorbeeld in het geval van de auto maar de helft (50/50 naar ratio) mag aangeven omdat de eenmanszaak zowel btwplichtige als vrijgestelde btw activiteiten bevat?

 

Uiteraard maak ik voor de btw-vrijgestelde activiteit andere kosten dan voor de btw plichtige activiteit. Hier maak ik ook onderscheid in qua zakelijke rekening e.d.

De auto zou het enige 'grijze gebied' zijn.

Link naar reactie
  • 1

Er lijken twee dingen door elkaar te lopen. De 500 km-grens heeft te maken met de inkomstenbelasting (deze geef je na afloop van het jaar aan). De aftrek en bijtelling van de btw heeft te maken met de omzetbelasting (die geef je normaal elk kwartaal aan). Beide belastingen staan volledig los van elkaar.

 

Voor de inkomstenbelasting kun je maar één eenmanszaak hebben, ongeacht het aantal handelsnamen. Jij bent zelf de eenmanszaak en er is er maar één van jou. Als je met je hele eenmanszaak (alle handelnamen bij elkaar) minder dan 500 km privé rijdt, dan had je en heb je geen bijtelling.

 

Voor de omzetbelasting mag je in feite alle btw op de kosten van de auto terugvragen, maar je moet dan wel steeds corrigeren voor de mate waarin je btw-vrijgestelde diensten biedt én de mate waarin je de auto privé gebruikt. Als je overigens nooit btw terug hebt gevraagd op de aanschaf van de auto, en ook de btw niet terugvraagt over de kosten voor de auto (bijvoorbeeld benzine en onderhoud), dan is het overigens heel simpel: dan heb je ook geen correcties. Die btw mag je dan overigens wél aftrekken als kosten voor de inkomstenbelasting.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Helder, wederom dank.

 

Laatste vraag, dan weet ik voldoende:

- De btw vrijgestelde activiteit genereert op dit moment 100% van alle omzet. De btw plichtige activiteit maakt enkel nog kosten ivm 'voorwerk'. Dan zou het logisch zijn als ik de zakelijke auto naar ratio van werkelijk gebruik verdeel.

Mijn activiteiten voer ik in hetzelfde pand uit. Mag ik de ratio naar mijn voordeel indelen? Dwz als ik eerst 3 uur aan btw plichtige activiteit werk en daarna 3 uur aan btw vrijgestelde activiteit. Kan ik dan stellen dat ik naar mijn btw plichtige activiteit ben gereden? (Waardoor ratio 80/20 zou uitvallen ipv 50/50). Werkelijk gebruik zou m.i. gaan over de 'reden' van zakelijke rit en niet over de gewerkte uren.

Al vrees ik dat ik het antwoord al weet, maar dit kon ik in de door u bijgevoegde link niet terugvinden. 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 29-7-2021 om 20:24, prinsrachid zei:

Er lijken twee dingen door elkaar te lopen. De 500 km-grens heeft te maken met de inkomstenbelasting (deze geef je na afloop van het jaar aan). De aftrek en bijtelling van de btw heeft te maken met de omzetbelasting (die geef je normaal elk kwartaal aan). Beide belastingen staan volledig los van elkaar.

 

Voor de inkomstenbelasting kun je maar één eenmanszaak hebben, ongeacht het aantal handelsnamen. Jij bent zelf de eenmanszaak en er is er maar één van jou. Als je met je hele eenmanszaak (alle handelnamen bij elkaar) minder dan 500 km privé rijdt, dan had je en heb je geen bijtelling.

 

Voor de omzetbelasting mag je in feite alle btw op de kosten van de auto terugvragen, maar je moet dan wel steeds corrigeren voor de mate waarin je btw-vrijgestelde diensten biedt én de mate waarin je de auto privé gebruikt. Als je overigens nooit btw terug hebt gevraagd op de aanschaf van de auto, en ook de btw niet terugvraagt over de kosten voor de auto (bijvoorbeeld benzine en onderhoud), dan is het overigens heel simpel: dan heb je ook geen correcties. Die btw mag je dan overigens wél aftrekken als kosten voor de inkomstenbelasting.

 

 

Ook dank hiervoor! Dat geeft wat opheldering.

Link naar reactie
  • 0
Op 29-7-2021 om 20:57, D.amasW zei:

Mag ik de ratio naar mijn voordeel indelen?

Fiscaal gezien is het niet ‘naar ratio’, maar ‘naar rato’ hetgeen betekent 'naar ieders aandeel’.

Een willekeurige verdeling is dus niet toegestaan. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 29-7-2021 om 20:57, D.amasW zei:

 

Mijn activiteiten voer ik in hetzelfde pand uit. Mag ik de ratio naar mijn voordeel indelen? Dwz als ik eerst 3 uur aan btw plichtige activiteit werk en daarna 3 uur aan btw vrijgestelde activiteit. Kan ik dan stellen dat ik naar mijn btw plichtige activiteit ben gereden? (Waardoor ratio 80/20 zou uitvallen ipv 50/50).

Maakt dat iets uit, dit is toch woon werk verkeer. Dat is voor de btw sowieso Prive. 
 

Of je nou corrigeert voor vrijgestelde activiteiten of voor privé je moet linksom of rechtsom de btw corrigeren. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 311 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.