• 0

Google biedt webstatistieken aan

http://www.webwereld.nl/articles/38329

 

Google biedt nu ook gratis een statistiekendienst aan. Een logisch gevolg van hun aankoop van Urchin en past natuurlijk helemaal in de dienstverlening. Het feit dat het gratis is en er een directe koppeling mogelijk is met AdWords maakt het product interessant en een concurrent voor Nedstat, Onestat, ICStats en de andere leveranciers.

 

Natuurlijk blijft er nog genoeg over om op te concurreren, maar met Google statistieken is er nog een extra keus voor de ondernemer voor het meten van de effectiviteit van online marketing.

 

http://www.google.nl/analytics/nl-NL/

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vind het een heel begrijpelijke stap in hun bedrijfsvoering. Het is een ideaal middel om de klanten te binden en van dienst te zijn.

 

Door dit echter volledig gratis aan te bieden, maken ze zich heel afhankelijk van de advertentie inkomsten. Ze blijven daardoor op 1 inkomstenstroom zitten en of dat handig is weet ik niet.

 

Er zijn mensen die dit oneerlijke concurrentie vinden en Microsoft technieken. Ze trekken de vergelijking met de integratie van Internet Explorer in het besturingssysteem. Ik vind dat die vergelijking niet opgaat. Google gebruikt zijn grootte en biedt deze dienst daarom verliesgevend aan.

 

Het is wellicht even slikken voor partijen zoals wij, maar ik vind dat de werking van de open economie. Het is zaak voor ons om het onderscheidend vermogen (wat er absoluut is) aan onze klanten duidelijk te maken. En ik weet dat lang niet alle klanten de prijs en integratie met Adwords belangrijk vinden.

 

Algemeen genomen kan ik erover zeggen dat dit de ontwikkelingen in de groeimarkt van Webanalytics op scherp zet, maar dat daar niets mis mee is. We zullen over 5 jaar zien welke partijen daar op een juiste manier mee omgegaan zijn.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Google gebruikt zijn grootte en biedt deze dienst daarom verliesgevend aan.

 

Heb je hun boeken ingezien?

Wellicht verdienen ze via reclame of andere weg wel meer dan het kost - ook zou het vrij direct kunnen zorgen voor hogere omzetten in hun adwords programma (statistiek als toegevoegde functie), dat zou me niet eens verbazen aangezien ze de link tussen de 2 zo duidelijk leggen.

 

Link naar reactie
  • 0

Welleke,

 

Misschien moeten wij toch even door schakelen met het koppelen van data in de CRM systemen, dat zou wel degelijk een onderscheidende waarde voor ons beide zijn. Zien in je CRM systeem wie een uur geleden online was.Ondertussen heb ik mezelf met ander werk opgezadeld, maar ga vanacht proberen dit verder aandacht te geven.

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0
Quote:

Google gebruikt zijn grootte en biedt deze dienst daarom verliesgevend aan.

 

 

 

Heb je hun boeken ingezien?

Wellicht verdienen ze via reclame of andere weg wel meer dan het kost - ook zou het vrij direct kunnen zorgen voor hogere omzetten in hun adwords programma (statistiek als toegevoegde functie), dat zou me niet eens verbazen aangezien ze de link tussen de 2 zo duidelijk leggen.

Nee Ben ik heb niet de boeken gezien, maar ik kan wel tellen ;)

Als je eerst voor een dienst 0 euro vraagt en die dienst kost je wel geld (lijkt me duidelijk) dan biedt je deze verliesgevend aan, dat is heel simpel. Zoals ik zelf ook al aangaf is de link met adwords heel duidelijk en de uitleg van Google ook, ze denken dat de integratie van statistieken leidt tot meer reclamebestedingen. Of te wel ze denken dat het verlies dat met de statistiekendienst gemaakt wordt, wordt gecompenseerd door de extra inkomsten in Adwords.

 

Dus ze gebruiken hun grootte om deze dienst verliesgevend aan te bieden. Door de gigantische hoeveelheid kasgeld is het mogelijk geweest deze investering te doen. Ik zeg daarmee toch niets onjuist?

 

Supermarkten doen dat toch ook. De cola onder kostprijs en ondertussen hopen dat dit leidt tot hogere algemene omzetten.

 

Zoals ik al zei is het een heel begrijpelijke zet van Google, ik had alleen niet gedacht dat ze het volledig gratis zouden doen.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Dat is een vraag waarover wij ons natuurlijk ook buigen, maar na een nachtje slapen denk ik dat het me wel duidelijk is.

 

Volgens mij is prijs nooit echt de belangrijkste factor geweest in de keuze van een statistiekendienst. Mijn ervaring is dat organisaties zich veel al laten leiden door een contactpersoon waarin ze vertrouwen hebben. Bijvoorbeeld hun webdesigner of marketing/communicatie bureau.

 

Bij potentiële klanten merkten we dat wanneer die adviseur zei dat ze vanuit hun logfiles voldoende informatie konden halen, dat die klant ons product niet eens probeerde. Andersom zien we hetzelfde gebeuren. Wanneer onze partners ICStats direct in de offerte aanbieden nemen organisaties dat zo over, ook omdat de prijs van 150 euro per jaar nou niet echt schokkend is.

 

De slag gaat naar mijn idee dan ook gewonnen worden bij de tussenpersonen en daar hebben we de afgelopen tijd al aangewerkt om daar verder op in te kunnen spelen. Denk hierbij aan XML feeds voor integratie in andere systemen, gezamenlijke ontwikkelingen en interessantere prijsstructuren.

 

Natuurlijk kan Google zijn functionaliteiten verder uitbreiden. Dus alle nieuwe functionaliteiten die wij in 2006 gaan brengen, zullen vast ook wel een keer bij Google terugkomen. Maar iets wat Google niet zal doen is het aanbieden van hun service zodat deze geintegreerd kan worden in de huisstijl van de tussenpersoon. Daar ligt dan onze kracht. Als zelfstandig merk gaan we het misschien niet halen, maar als ontwikkelaar van methoden om het bezoekersgedrag in kaart te brengen zijn we van waarde voor heel wat organisaties.

 

We zijn Urchin verder aan het bekijken om de verschillen met ICStats inzichtelijk te maken. Want het is natuurlijk wel zo dat we nu meer dan ooit ons onderscheidend vermogen duidelijk moeten gaan maken. Het verhaal moet "cristal clear" zijn.

 

Edit: Ohja en ik vergeet bijna te zeggen dat het persoonlijk contact dat we met veel van onze klanten hebben ook een grote rol speelt. We zetten graag dat stapje extra in de ondersteuning, bijvoorbeeld bij het behulpzaam zijn bij de interpretatie van de gegevens of bij de integratie in de website.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Tja, eigenlijk hoef je je niet heel druk te maken over die gratis tellers zolang je maar meerwaarde biedt. Gratis statistieken en tellers zijn er al zo lang, voor de gemiddelde site eigenaar zal dit niet als een revolutie aanvoelen denk ik.

 

Een stukje persoonlijk advies en interpretatie van de gewonnen statistieken is, denk ik, voor de klant die geld wil besteden minstens zo belangrijk als het stuk software.

 

Dus ze gebruiken hun grootte om deze dienst verliesgevend aan te bieden. Door de gigantische hoeveelheid kasgeld is het mogelijk geweest deze investering te doen. Ik zeg daarmee toch niets onjuist?

 

Geen idee, ik kan niet zien wat het ze gekost heeft of wat het direct op gaat leveren - de bestaande gratis statistieken hebben vast ook een of ander revenue model (reclame op de statspagina ofzo).

 

Waarschijnlijk is het aanbieden van deze dienst onder de google-vlag wel iets dat ze een heel groot voordeel geeft, alleen al qua bereik richting siteowners. Dat is uiteraard een kwestie van zowel naam als geld, doe je verder niets tegen.

Link naar reactie
  • 0

ik ben nu Google Analytics aan het uitproberen, meer uit nieuwsgierigheid. Ik maak geen gebruik van AdSense oid, dus die integrartie is voor mij toch niet belangrijk.

 

Heb wel meteen al een obstakel, omdat ik het stukje code heb geintegreerd in mijn web pagina's en Google toch zegt dat ze er niet staan (ja, ik heb het zooitje geupload). zucht.

 

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Dat is wel een andersoortig product overigens. Het gaat daar om het gedrag op een marktplaats aan de gebruikers inzichtelijk te maken zodat ze hun (aan)biedingen daarop af kunnen stemmen. In feite maakt E-Bay een gedeelte van de statistieken die zij verzamelen met een zelf geschreven programma openbaar aan haar gebruikers.

 

Het is een soort transfervergelijking zoals dat ook in Hattrick zit (is niets zakelijks maar voor mensen die het kennen, ja ik ben ook een hattrick fan :P).

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Goede stap van Google. Met Analytics komen werkelijk ALLE gegevens die uit een website te trekken zijn binnen op één plaats, zonder daar veel moeite voor te hoeven doen. Bovendien maakt Analytics deze informatie zeer duidelijk inzichtelijk.

 

Meten is weten.

 

Met het programma zijn bottlenecks in je website op te sporen, marketingcampagnes te meten, bezoekersstromen weer te geven, etc, etc. De $199 die dit pakket kostte was het dubbel en dwars waard. Met een e-commerce website had je dit binnen no-time terugverdient. Nu het gratis is moet iedereen het gewoon gebruiken.

 

Google leidt ons richting een beter internet.

Link naar reactie
  • 0

google begint wel erg machtig te worden; het is de vraag of dat zo goed is.

 

nu is alles nog gratis; maar blijft dat ook zo?

 

de koppelingen van verschillende diensten en produkten zijn natuurlijk een ijzersterk marketinginstrument; maar kan ook manipulatie betekenen.

 

ik ben wat minder enthousiast over zoveel macht bij 1 bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben er op zich blij mij, met name vanwege de integratie van Google Adwords. Ik moet het wel nog uitgebreid testen. Dat het gratis is maakt niet zo veel uit. 150-200 euro per jaar voor een statistiekenprogramma zoals dit is al peanuts voor de meeste bedrijven. Het meeste geld zit toch in de kennis en tijd die nodig is om het programma goed te gebruiken.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor grote bedrijven is $ 200 per maand misschien peanuts, maar voor de kleinere bedrijven niet. Door het gratis te maken is die drempel voor de kleinere bedrijven in ieder geval geslecht en hebben ze geen excuus meer om niet eens kritisch naar de performance van hun website te kijken.

 

Hier liggen weer veel kansen voor ondernemers, adviseurs en ontwikkelaars, waarbij de gewone bezoeker er op vooruit gaat.

Link naar reactie
  • 0

Guichelaar, de drempel was al jaren laag.

Er waren al jaren gratis statistiekendiensten verkrijgbaar, hoewel deze grafisch niet zo sterk in elkaar staken (hostingstandaarden zoals Webalizer). En vergelijkbare pakketten kosten bij Nedstat, Onestat, ICStats, Knoopstat, Mtrack en noem er nog een aantal op ook al jaren slechts 150 euro per jaar!

 

Urchin was een dure oplossing en Google heeft deze prijs nu gigantisch verlaagd, met wel 100% ;) Maar jij doet net alsof nu iedereen massaal in de webanalytics gaat. Volgens mij is prijs nooit de drempel geweest, dus ik denk dat dat wel meevalt.

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Biedt ICStats (of elke andere aanbieder..) naast de gangbare statistieken als bezoekers en pageviews, het volgende?

 

 

  • De mogelijkheid om de conversies bij te houden en dit per referentie, adwords campagne, land, browser of welke bezoekerseigenschappen dan ook inzichtelijk te maken?
  • Een grafische weergave van de bezoekerspaden?
  • Een Site Overlay, waarbij je in één oogopslag kunt zien welke links de bezoekers het meest interessant vinden?

 

 

Als al deze aanbieders dit al boden, waarom hebben ze mij dan nooit benadert? Ik heb jaren gezocht naar een betaalbare oplossing die méér bood dan alleen cijfers met betrekking tot bezoeken, pageviews en keywords, en die dit ook op bovenstaande manier wist weer te geven. En ik weet uit ervaring dat er meer webmasters zijn die hier lang naar uitgekeken hebben. Waarom is bijvoorbeeld ICStats dan niet actiever op zoek gegaan naar de serieuze webmasters?

 

Is dit omdat ICStats precies hetzelfde biedt als bijvoorbeeld het vijf jaar oude (!) Open Source pakket PPHlogger (zie Google), en er daarna niet meer geinnoveerd is? In de demo die op de website van ICStats staat vind ik geen informatie die mij het tegendeel bewijst.

 

Voor echte analyse is meer nodig dan een simpele registratie van gegevens. De weergave van deze gegevens is net zo belangrijk, en dat is nou net waar het de andere aanbieders aan schort.

 

Ik denk en hoop inderdaad dat de interesse in webanalyse de komende jaren nóg harder groeit dan de interesse in online adverteren.

 

Waarom?

 

Omdat het tijd wordt dat ondernemers méér uit hun websites gaan halen.

Link naar reactie
  • 0

Ontegenzeglijk heeft Urchin een mooi pakket. Het kostte voorheen ook niet voor niks 200 dollar per maand.

 

Als al deze aanbieders dit al boden, waarom hebben ze mij dan nooit benadert?

Heeft Google jou benaderd? Nee toch zeker, dat heeft te maken met de media aandacht voor het bedrijf zelf. Wat jij omschrijft wordt toch echt door andere pakketten al langer geleverd. Moniforce, Sitestat (Nedstat) en ook Onestat heeft zo'n pakket en zo zijn er wel meer te noemen.

 

Overigens;

Biedt Google de mogelijkheid om bezoekers die reeds bekend zijn bij de organisatie op de website herkenbaar te maken zodat de organisatie wanneeer uw website door wie bezocht is?

Kunnen de pagina's overzichtelijk ingedeeld worden per menu item zodat de rapportage ook overzichtelijk blijft?

Zijn de rapportages echt overzichtelijk of is het een flink woud aan instellingen dat doorlopen moet worden?

Is die grafische weergave van bezoekerspaden of Site Overlay nou echt zo overzichtelijk (voor ondernemers met een site bestaande uit 10 pagina's bijvoorbeeld?

 

 

Hiermee wil ik maar aangeven dat het volgens mij vooral een persoonlijke voorkeur is. Voor de komst van Google lag het verschil voor het MKB vooral in die voorkeur, zeg net zoals bij auto's uit de compacte middenklasse. Nu is wellicht de prijs daaraan toegevoegd.

 

Overigens ben ik het volledig met je eens dat er meer mogelijkheden zijn voor het rapporteren. De moeilijkheid ligt daar vooral in het overzichtelijk houden van de rapportages waarbij de verschillende doelgroepen in het oog gehouden moet worden.

 

ICStats werkt op dit moment bijvoorbeeld samen met Infowinner aan de integratie van de statistieken in een CRM pakket. Contactmomenten op de website worden daardaardoor toegevoegd aan de CRM database zodat dit meegenomen kan worden in het hele beleid. Ook dat is een mogelijkheid en opnieuw ligt de beslissing bij de klant waar zijn voorkeur naar uitgaat.

 

Misschien heb je wel gelijk en gaat er voor een heleboel mensen een wereld open. Maar ligt dit aan de unieke features van Google Analytics ten opzichte van de andere leveranciers (en dan heb ik het even niet zozeer over ICStats), of ligt dit aan het feit dat Google enorm hot is en er gigantisch veel aandacht aan dit bedrijf wordt geschonken?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ik wil even een andere kant op, voordat het teveel over individuele partijen gaat (als dat niet al gebeurd is).

 

Daarom heb ik een nieuw topic gestart met een poll waarin ik een discussie wil starten over de gevolgen die de stap van Google heeft voor de webanalytics markt. Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen, maar voor de discussie zal ik er even buiten blijven.

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=37;action=display;threadid=9490

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.