• 0

Recht op kosten vergoeding bij annulering opdracht van een klant?

Vorig jaar heb ik een site opgezet voor iemand waarbij ik aangaf dat wanneer er geen 20 leads waren er geen investering was voor de klant. 

De klant wil nu echter opzeggen. Enerkant niet helemaal gek. In mijn algemene voorwaarden staat dat iemand dan 50% moet voldoen van de kosten als ze een opdracht cancelen. Iets wat nu gebeurt. Die voorwaarden zaten helaas niet bij de offerte die akoord is bevonden. Kan ik mij hier nu wel op beroepen? 

De teller staat op 16 trouwens en het doel is bijna behaald. We hebben hier ook naast tijd geld in geinvesteerd. Het is echter wat tegen gevallen om het doel sneller te behalen. We hebben zelfs extra sites ontwikkeld naast dat wat was afgesproken. 


Is het onredelijk als ik om de helft van het afgesproken bedrag vraag zonder de sites te leveren? Deze hebben inmiddels sterke zoekmachineposities gekregen. 


Ben benieuwd. Al vast bedankt als iemand zijn visie wil delen (goed of slecht). Normaal zou ik niet zo moeilijk doen. Nu wrijven ze me echter wat tegen de haren in, waardoor ik even wil weten waar ik (juridisch) sta. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voorwaarden die je niet hebt verstrekt kun je je niet op beroepen. Lijkt me logisch toch?

 

Maar als een contract wordt opgezegd, heb je in principe wel recht om betaald te worden voor uitgevoerd werk. Maar in dit geval heb je zelf een ondergrens gesteld vanaf wanneer je betaald moet worden. Uit je vraag wordt niet duidelijk hoeveel tijd je had om die 20 leads te halen en of die tijd al verstreken, ook vertel je niet of die extra sites eigen initiatief zijn om de 20 te kunnen halen of dat de klant heeft gevraagd meer sites te bouwen.  ook dat maakt uit om te bepalen of je kans maakt ervoor betaald te worden, zonder specifieke opdracht wordt het lastig.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie Roel.  Logisch dat de AV niet gelden. Beetje domme fout. 

 

Er volgt pas betaling als er 20 leads zijn gegenereerd staat in de offerte. Hier is geen tijds limiet aan gesteld. 

 

Er zijn drie sites volgens contract gemaakt en 1 mede op initiatief van de opdrachtgever gezien nieuwe ontwikkelingen en nog twee door onszelf. 

 

Volgens opdrachtgever kan het contract altijd opgezegd worden omdat er geen periode in vermeld staat.  Over compensatie richting mij wordt niet gerept.  Er wordt verwezen dat er pas betaald hoeft te worden als er 20 leads gegenereerd zijn. Lekker goedkoop natuurlijk om bij 16 de stekker eruit te trekken. 

Waar kan ik me op beroepen? 

Link naar reactie
  • 0
Op 2-8-2021 om 00:42, TwaBla zei:

Door wie is dat contract ondertekend? Het lijkt er toch op dat je zelf akkoord bent gegaan met deze afspraken. Iets teveel zelfvertrouwen gehad bij het opstellen. Nou leergeld betalen.

Zolang niet bekend is wat er precies in het contract is overeengekomen, is het leergeld betalen wel een heel goedkoop advies.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
Op 1-8-2021 om 20:30, dutchking zei:

Is het onredelijk als ik om de helft van het afgesproken bedrag vraag zonder de sites te leveren? Deze hebben inmiddels sterke zoekmachineposities gekregen. 

Als de klant stopt worden er geen sites geleverd? Kun je hier zelf mee verder voor de leads of kun je de websites aan een andere klant verkopen zodat je via een van die manieren betaald wordt?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reacties. 

 

Er is geen termijn afgesproken wanneer x leads gehaald worden. 

Wel is er afgesproken dat er betaald wordt bij het behalen van x leads. 

 

Nu krijg ik echter niet de kans om dit af te maken. Er is ook geen termijn afgesproken. Met andere woorden: Je hebt nog tot x om de leads te halen anders cancelen we het. Dan is het toch reëel dat ik schadeloos gesteld wordt voor wat ik tot dan heb gerealiseerd, ongeacht of ik de site wel of niet lever? 

 

Heb al gevraagd of ze hier interesse in hebben. Echter geen reactie. 

Link naar reactie
  • 0
Op 2-8-2021 om 10:11, dutchking zei:

Heb al gevraagd of ze hier interesse in hebben. Echter geen reactie. 

Heb je ook gezegd dat de sites anders offline gaan (of de leads naar een ander gaan)? Als de sites een goede zoekmachinepositie hebben kan ik me voorstellen dat ze dan wel reageren (tenzij de sites toch niet zoveel waarde voor hun hebben).

 

Bellen lijkt mij dan overigens wat effectiever (liefst met degene die de opdracht ondertekend heeft).

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Is er geen branche-organisatie waarvan je algemene voorwaarden kunt overnemen en waarbij je eigen voorwaarden en contracten kunt laten checken? Of is er geen bemiddelaar denkbaar?

 

Je maakt geen duidelijke afspraken. In de titel van dit topic staat ook bijvoorbeeld weer kostenvergoeding, terwijl je de helft van een afgesproken bedrag redelijk zou vinden als uitkomst.

 

Waarom maak je dit soort afspraken over een hele aanneemsom? En wat is dan bepaald over (externe) kosten die jij hierbij maakt?

 

Ik zou dit niet publiekelijk beantwoorden, maar over wat voor bedrag gaat dit en hoeveel is een lead waard?

 

Maak voor jezelf ook eens een tijdslijn met alle events van dit project. Dat werkt altijd verhelderend.

 

Mvg


Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
Op 2-8-2021 om 10:11, dutchking zei:

Dan is het toch reëel dat ik schadeloos gesteld wordt voor wat ik tot dan heb gerealiseerd, ongeacht of ik de site wel of niet lever? 

Je wordt pas betaald na het halen van 20 leads, als dat zonder termijn is dan is dat de afspraak waaraan beide partijen zich hebben te houden.

Als de klant wil stoppen en jij levert de sites niet, gaat de klant daarmee akkoord? In dat geval kun je  dan zelf iets met de leads of met doorverkoop van de websites aan een andere partij?

Als de klant wil stoppen maar wel de websites wil dan kun je vasthouden aan betaling na 20 leads zonder termijn waarin die behaald moeten worden.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Er valt weinig zinnigs over recht op betaling (en hoeveel) te zeggen zonder de tekst van de offerte/overeenkomst te kennen.

Je kunt de tekst (zonder gegevens van de klant/website etc., dus geanonimiseerd) hier weergeven.


En voorwaarden gelden inderdaad alleen maar als je ze voor/bij sluiten van de overeenkomst hebt verstrekt.

aangepast door UwJurist

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
Op 2-8-2021 om 08:10, Cosara zei:

Zolang niet bekend is wat er precies in het contract is overeengekomen, is het leergeld betalen wel een heel goedkoop advies.

 

 

Ik denk dat de vraagsteller duidelijk aangeeft dat er geen termijn is overeengekomen, noch dat er een afspraak is gemaakt over betaling bij 'voortijdige' opzegging. Het contract biedt geen houvast en nou hoopt hij op een algemene regel of gebruik. Maar hij heeft willens en wetens een prestatie-overeenkomst afgesloten waarbij de prestatie gekwantificeerd was. Vergoeding bij prestatie impliceert ook 'geen vergoeding bij geen prestatie'.

 

Ik weet genoeg. Kansloze zaak. :smiling-face-with-sunglasses: Maar misschien ziet iemand anders houvast.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Je kan redeneren dat de sitebouwer een redelijke termijn moet hebben om zijn beloofde prestatie waar te maken, zeg een jaar. Twintig leads over twintig jaar is ook geen doen. Want hoe lang is geen Chinees. Je kan ook redeneren dat als het niet lukt in de oorspronkelijke opzet en de sitebouwer extra sites moet opzetten om alsnog aan leads te komen het wel begrijpelijk is dat het geduld van de opdrachtgever eindig is.

 

De overeenkomst zit vol gaten, dus de wijze rechter mag een afweging maken. Daarbij speelt een rol dat evidente zaken niet afgesproken zijn. Seller beware... 

 

Meestal hebben in zulke cases op dit forum beide partijen toch geen geld / tijd / zin om het echt te laten voorkomen. :nerd-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 70 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.